Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortun sine nye ladere

Startet av Kakemoms, fredag 25. november 2016, klokken 08:43

« forrige - neste »

Kakemoms

Jeg vil dele litt informasjon jeg har med dere etter en tur til Sverige. Problemet jeg hadde var knyttet til Fortun sin "nye" hurtiglader som ga meg lite strøm for pengene. Jeg har også hatt problem med en annen lader som Fortun fakturerer for, men den tror jeg tilhører noen andre (en eldre ABB lader på Gløshaugen i Trondheim).

Her er statistikken min på hurtiglading av eGolf (batteri mellom 40% og 50% ved start):

Lading 13,7 minutter Fortun NTNU Gløshaugen i Trondheim: Ladet 2,2kWh. Pris 15,5kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Værnes Stjørdal (ny type): Ladet 3kWh. Pris 6,6kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Meråker (gammel type): Ladet 5,5kWh. Pris 3,6kr/kWh

På storlien står det en lader som tidligere var eid av Fortun. Den er lik den i Meråker og ladet 5,2kWh på 8 minutter.

I Sverige er det Clever sine stasjoner som gjelder, men her er prisen 5SKR/kWh uavhengig av hvor fort du lader. De fleste hurtigladerene der klarer > 5kWh på 8 minutter.

Jeg har også prøvd å ringe Fortun, men de sier de bare kan se at en stasjon lader og at de ikke vet hvor fort den lader eller om den fungerer som den skal. De ville ikke sende ut service folk for å se på ladestasjonen på Gløshaugen.

Hva er andre sine erfaringer med lading med henhold på tid og pris?
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

Heimdal-eGolf

Hvordan var temperaturen når du ladet? Merk at eGolf ikke har varming/kjøling av batteri, noe som gjør at ladetiden blir lang når det er kaldt...
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

Rio

Sitat fra: Kakemoms på fredag 25. november 2016, klokken 08:43
Jeg vil dele litt informasjon jeg har med dere etter en tur til Sverige. Problemet jeg hadde var knyttet til Fortun sin "nye" hurtiglader som ga meg lite strøm for pengene. Jeg har også hatt problem med en annen lader som Fortun fakturerer for, men den tror jeg tilhører noen andre (en eldre ABB lader på Gløshaugen i Trondheim).

Her er statistikken min på hurtiglading av eGolf (batteri mellom 40% og 50% ved start):

Lading 13,7 minutter Fortun NTNU Gløshaugen i Trondheim: Ladet 2,2kWh. Pris 15,5kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Værnes Stjørdal (ny type): Ladet 3kWh. Pris 6,6kr/kWh
Lading 8 minutter Fortun Meråker (gammel type): Ladet 5,5kWh. Pris 3,6kr/kWh

På storlien står det en lader som tidligere var eid av Fortun. Den er lik den i Meråker og ladet 5,2kWh på 8 minutter.

I Sverige er det Clever sine stasjoner som gjelder, men her er prisen 5SKR/kWh uavhengig av hvor fort du lader. De fleste hurtigladerene der klarer > 5kWh på 8 minutter.

Jeg har også prøvd å ringe Fortun, men de sier de bare kan se at en stasjon lader og at de ikke vet hvor fort den lader eller om den fungerer som den skal. De ville ikke sende ut service folk for å se på ladestasjonen på Gløshaugen.

Hva er andre sine erfaringer med lading med henhold på tid og pris?

Hei,

Det er bilen din som forteller hurtigladeren hvor hurtig den skal lades. Bilen styrer dette, avhengig av batteriets temperatur og SoC. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA