Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årsregnskap 1 år med trilling!

Startet av psyfoon, lørdag 19. november 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

psyfoon

I dag er det faktisk akkurat 1 år siden jeg hentet min nye trilling fra forhandler og startet et liv som elbilist. I den forbindelse presenterer jeg her et ganske så nøyaktig årsregnskap for de besparelser vi har hatt som følge av dette. Trillingen ble byttet inn mot en 1998 mod Toyota Avensis 2.0bensin. I tillegg har vi beholdt familiebilen, en 2008mod Avensis 1.8bensin. På det året vi har eid elbilen har fossilbilen gått ca.5.000km mens trillingen nå er kjørt 13.600km.

Alle tall er ganske nøyaktig beregnet, blant annet har jeg regnet på de aktuelle bompasseringene vi har hatt og brukt 14kr/l bensin som snittpris med et forbruk på 0,85l/mil, mens elbilen er beregnet i årsnitt 2kw/mil i forbruk med en strømpris på 0,90kr/kWt. Forvarming på vinters tid regner jeg går opp i opp med den gamle fossilbilen da denne var utstyrt med motor/kupèvarmer. Serviceutgifter på den gamle fossilbilen vi byttet trillingen med har jeg satt til 7.000kr da jeg vet det var noe småtteri som burde vært utskiftet.

Årsavgift: Fossil 3135 Elbil 445
Drivstoff: Fossil 16184 Elbil 2000 (har ladet mye gratis på jobb, derfor slått av ca.500kr), hurtiglader brukt 2ganger.
Bom: Fossil 13500 Elbil 0
Service: Fossil 7000 Elbil 2900
Parkering: Fossil 1000 Elbil 0
Ferge: Fossil 1500 Elbil 0
Verditap: Fossil 5000 Elbil 27000 (beregnet markedsverdi på trillingen pr i dag på 135.000kr)

Sparte kostnader på bil nr.2 (slitasje, service/rep, forsikring, verditap pga lavere kjørelengde) 5000kr

Når alt dette er lagt sammen har vi spart 20.000kr for 1 år. Og en bonus som er vanskelig å sette opp i kroner og øre er jo at vi har fått en helt ny bil istedenfor en 18år gammel bil.

Oppsummert så har vi spart det jeg så for meg at vi skulle gjøre før vi byttet til el. Jeg føler ikke at vi har hatt nevneverdige ulemper med å bytte til el, snarere tvert imot.

Kommentarer til regnskapet mitt? Eller er det noen andre som har regnet på dette?  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på lørdag 19. november 2016, klokken 21:51
I dag er det faktisk akkurat 1 år siden jeg hentet min nye trilling fra forhandler og startet et liv som elbilist. I den forbindelse presenterer jeg her et ganske så nøyaktig årsregnskap for de besparelser vi har hatt som følge av dette. Trillingen ble byttet inn mot en 1998 mod Toyota Avensis 2.0bensin. I tillegg har vi beholdt familiebilen, en 2008mod Avensis 1.8bensin. På det året vi har eid elbilen har fossilbilen gått ca.5.000km mens trillingen nå er kjørt 13.600km.

Alle tall er ganske nøyaktig beregnet, blant annet har jeg regnet på de aktuelle bompasseringene vi har hatt og brukt 14kr/l bensin som snittpris med et forbruk på 0,85l/mil, mens elbilen er beregnet i årsnitt 2kw/mil i forbruk med en strømpris på 0,90kr/kWt. Forvarming på vinters tid regner jeg går opp i opp med den gamle fossilbilen da denne var utstyrt med motor/kupèvarmer. Serviceutgifter på den gamle fossilbilen vi byttet trillingen med har jeg satt til 7.000kr da jeg vet det var noe småtteri som burde vært utskiftet.

Årsavgift: Fossil 3135 Elbil 445
Drivstoff: Fossil 16184 Elbil 2000 (har ladet mye gratis på jobb, derfor slått av ca.500kr), hurtiglader brukt 2ganger.
Bom: Fossil 13500 Elbil 0
Service: Fossil 7000 Elbil 2900
Parkering: Fossil 1000 Elbil 0
Ferge: Fossil 1500 Elbil 0
Verditap: Fossil 5000 Elbil 27000 (beregnet markedsverdi på trillingen pr i dag på 135.000kr)

Sparte kostnader på bil nr.2 (slitasje, service/rep, forsikring, verditap pga lavere kjørelengde) 5000kr

Når alt dette er lagt sammen har vi spart 20.000kr for 1 år. Og en bonus som er vanskelig å sette opp i kroner og øre er jo at vi har fått en helt ny bil istedenfor en 18år gammel bil.

Oppsummert så har vi spart det jeg så for meg at vi skulle gjøre før vi byttet til el. Jeg føler ikke at vi har hatt nevneverdige ulemper med å bytte til el, snarere tvert imot.

Kommentarer til regnskapet mitt? Eller er det noen andre som har regnet på dette?  :)

Avhengig av bosted kan utgifter til ekstra ullundertøy, saueskinn i sete og rundt ratt, BF, ullvotter og ei real elbildunjakke tilkomme. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

AppleKnocker

Ser bra ut.

Jeg har tidligere regnet på vår bilbruk. Tidligere hadde vi en diesel og en bensinbil. Når begge når er erstattet med elbiler sparer vi mer enn kr 60 000/år. Samlet kjørelengde er da over 60 000km/år.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

65lars

Veldi bra, Psyfoon!

Jeg forsøkte å regne ut hvor mye Zeroen har kostet meg siden jeg kjøpte den i februar, overtok den i apri, og bortsett fra årsavgift på ca. 445 (som sikkert kommer til å gå opp - sammen med nye parkeringsregler) og månedlig forsikring på ca.350 - så ser jeg ikke helt om den har kostet meg særlig ekstra.  Lader hjemme, eller på jobb, alltid fullaedet etter 3-4 tmer.  Men, kjører jo ikke mye da, ca 2K km på 6 mndr.

20 kroner her, og 20 kroner der i strøm.
:-)
Trilling, bestilt KIA

pwb

Hvordan kan du trekke fra spart forsikring pga. lavere kjørelengde uten å sette opp høyere forsikring pga. lenger kjørelengde på elbilen?

psyfoon

Fordi elbilen ligger på ca. lik pris som den bilen den ble erstattet med, selv med kjørelengde økt fra 12-15.000kr. Kanskje litt dårlig formulert men..
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Før vi kjøpte vår iOn for et par år siden gjorde jeg følgende beregning basert på 5 års eiertid:

Verditap + renter av bundet kapital: 150000*15% = 22500 kr/år
Vedlikehold: 3000 kr/år
Forsikring: 2500 kr/år
Avgift: 500 kr/år
Strøm: 1000 kr/år
SUM: 29500 kr/år i snitt over 5 år.

De ca 30.000 kr/år er det samme som konemor ville brukt i bensin+bom+ekstra slitasje og forsikring på bensinbilen for turen t/r jobb. Så iOn'en betaler faktisk for seg selv.

Ikke vet jeg hva det koster å kjøre moped, men jeg tror Trilling må være omtrent like billig!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Bra regnestykke, Beamer Screamer  :) Jeg tror faktisk trilling kan være billigere enn moped, iallefall hvis man kjører 12-15.000km/år. Blir nok langt høyere vedlikeholdsutgifter på moped, og en trilling er jo god og varm på kalde vinterdager i forhold til moped  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

AmocoCadiz

Sitat fra: psyfoon på lørdag 19. november 2016, klokken 21:51

Kommentarer til regnskapet mitt? Eller er det noen andre som har regnet på dette?  :)

I forhold til å skiftet ut en 18år gammel bil med en ny elbil har du jo spart mye i sikkerhet, selv trilling har jo ESP, Airbags og telematikkmodul som selv ringer SOS ved ulykke!

Du har spart mye i komfort, med  elbilens stille gange med automat, og spesielt om vinteren er det å slippe en hostende ristende stinkende 5-10min varmkjøring av fossilbil verdt en del.

Og så har du jo i tillegg spart en del CO2 for miljøet og bedret luftkvaliteten særlig i byene om vinteren....!

Dett er jo ting som også havner på pluss-siden i totalregnskapet!

pwb

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:25
Fordi elbilen ligger på ca. lik pris som den bilen den ble erstattet med, selv med kjørelengde økt fra 12-15.000kr. Kanskje litt dårlig formulert men..

Så hvis du betaler 5000,- i forsikring på en bil, kjøper en til og betaler 5000,- i forsikring på den og 1000,- mindre på den gamle siden den kjører mindre så er det ikke en merkostnad på 4000,- i året? Ikke dine tall altså.

alda

Intressant psyfoon, gjorde ca. det samma som dig i fjol - köpte en C-Zero som bil nummer 2 vid sidan av en Audi A4 som bil för långturer...Blev så småningom helt elbil-frälst, och ersatte fossilen med en TMS.

Har inte räknat på hur mycket vi sparat, men vi körde med fossilen till och från jobb varje dag, genom en bom - så det är mycket! Tror vi hade fjellinjen-fakturaer på ca. 1000-1500/måned, och lika mycket i diesel...

Ser att du har haft en Mazda 626 coupe -84, var det din första bil? Det var oxå min första bil i Sverige när det begav sig. Samma årsmodell også, hade en ljusblå metallic med el-soltak 8)
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

psyfoon

Sitat fra: pwb på onsdag 23. november 2016, klokken 08:28
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:25
Fordi elbilen ligger på ca. lik pris som den bilen den ble erstattet med, selv med kjørelengde økt fra 12-15.000kr. Kanskje litt dårlig formulert men..

Så hvis du betaler 5000,- i forsikring på en bil, kjøper en til og betaler 5000,- i forsikring på den og 1000,- mindre på den gamle siden den kjører mindre så er det ikke en merkostnad på 4000,- i året? Ikke dine tall altså.

Nå har jeg da altså erstattet en bil med elbil, jeg eier ikke èn bil ekstra.

Bil som ble byttet ut med elbil kostet ca. 3900kr/år v/12.000km.

Trillingen,som altså erstattet denne koster ca.3.800kr/år v/15.000km.

Fossilbil vi fortsatt eier kostet ca. 5.600kr/år v/12.000km og ble pga kjøp av elbil redusert til kjørelengde på 8.000km og prisen falt til ca. 4.700kr.

Utgifter bilforsikring pr år FØR elbilkjøp: 9500kr/år.

Etter elbilkjøp: 8500kr/år

Besparelse: 1000kr/år

Skjønner? :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: alda på onsdag 23. november 2016, klokken 11:04
Intressant psyfoon, gjorde ca. det samma som dig i fjol - köpte en C-Zero som bil nummer 2 vid sidan av en Audi A4 som bil för långturer...Blev så småningom helt elbil-frälst, och ersatte fossilen med en TMS.

Har inte räknat på hur mycket vi sparat, men vi körde med fossilen till och från jobb varje dag, genom en bom - så det är mycket! Tror vi hade fjellinjen-fakturaer på ca. 1000-1500/måned, och lika mycket i diesel...

Ser att du har haft en Mazda 626 coupe -84, var det din första bil? Det var oxå min första bil i Sverige när det begav sig. Samma årsmodell også, hade en ljusblå metallic med el-soltak 8)

Ja, det blir fort mye penger å spare på elbil  :) Jeg har dessverre solgt Mazda 626'en for noen mnd siden. Kommer nok til å angre men.. Skal flytte og hadde for mange biler. Min var hvit og i veldig god stand, gått kun ca. 140.000km og vært eid av samme familie siden ny. Jeg eide den i ca. 6-7år, kun som hobbybil ikke hverdagsbil. Tøffe og sjeldne biler!  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tutti

#13
Sitat fra: psyfoon på lørdag 19. november 2016, klokken 21:51




Årsavgift: Fossil 3135 Elbil 445
Drivstoff: Fossil 16184 Elbil 2000 (har ladet mye gratis på jobb, derfor slått av ca.500kr), hurtiglader brukt 2ganger.
Bom: Fossil 13500 Elbil 0
Service: Fossil 7000 Elbil 2900
Parkering: Fossil 1000 Elbil 0
Ferge: Fossil 1500 Elbil 0
Verditap: Fossil 5000 Elbil 27000 (beregnet markedsverdi på trillingen pr i dag på 135.000kr)
Her er det brukt tallkombinasjoner som egentlig sier at dersom man eier en 10 år gammel fossilbil og kjører lite så lønner det seg knapt å kjøpe en ny elbil med stort verditap. Vedlikeholdskostnadene er også holdt på lavt nivå og ikke tatt høyde for at "dyre ting" går i stykker på gamle biler av og til.

Jeg pleier heller å regne slik: To like dyre/nye biler, men den ene er en elbil, og blir kjørt mye gir ca. 1+1 kr bespart pr. km. (drivstoff + bom/avgifter). Kjører du da 50 000 i året så sparer du dermed ca. 100 000 i året. Kjører du knapt noe i året så er ikke vist med elbil i noen tilfeller, spesielt hvis du har en gammel fossilbil hvor du ikke regner med dyre ting vil gå istykker og du ikke kjører noe særlig i året.

psyfoon

Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 14:39
Sitat fra: psyfoon på lørdag 19. november 2016, klokken 21:51




Årsavgift: Fossil 3135 Elbil 445
Drivstoff: Fossil 16184 Elbil 2000 (har ladet mye gratis på jobb, derfor slått av ca.500kr), hurtiglader brukt 2ganger.
Bom: Fossil 13500 Elbil 0
Service: Fossil 7000 Elbil 2900
Parkering: Fossil 1000 Elbil 0
Ferge: Fossil 1500 Elbil 0
Verditap: Fossil 5000 Elbil 27000 (beregnet markedsverdi på trillingen pr i dag på 135.000kr)
Her er det brukt tallkombinasjoner som egentlig sier at dersom man eier en 10 år gammel fossilbil og kjører lite så lønner det seg knapt å kjøpe en ny elbil med stort verditap. Vedlikeholdskostnadene er også holdt på lavt nivå og ikke tatt høyde for at "dyre ting" går i stykker på gamle biler av og til.

Jeg pleier heller å regne slik: To like dyre/nye biler, men den ene er en elbil, og blir kjørt mye gir ca. 1+1 kr bespart pr. km. (drivstoff + bom/avgifter). Kjører du da 50 000 i året så sparer du dermed ca. 100 000 i året. Kjører du knapt noe i året så er ikke vist med elbil i noen tilfeller, spesielt hvis du har en gammel fossilbil hvor du ikke regner med dyre ting vil gå istykker og du ikke kjører noe særlig i året.

Helt enig med deg, Tutti  :) Det blir i utgangspunktet urettferdig å sammenligne en helt ny elbil med en eldre fossilbil, det er jeg helt klar over. Men regnestykket er satt opp mest mulig reelt for min del, og vi hadde aldri kommet til å kjøpe en helt ny fossilbil, men beholdt den gamle videre hvis vi ikke hadde byttet i el. Så man kan også se på det på den måten at man kan bytte ut en gammel, sliten fossilbil med en helt ny og driftssikker elbil og likevel få noe rimeligere bilhold  ;)

Vedlikeholdskostnadene på en eldre fossilbil er vanskelig å spå, dette kan plutselig bli flere 10-tusen i året hvis man er uheldig. Jeg har vært heldig med den jeg hadde og regnet gjennomsnittet de 2 årene jeg eide den. Dessuten skrur jeg en del selv, noe som vil gjøre det billigere. Altså enda en grunn til å bytte ut gammel fossil med ny el; forutsigbart bilhold uten fare for store økonomiske utgifter  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA