Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X vs Jaguar sin F pace el suv

Startet av kjølholdt, fredag 18. november 2016, klokken 08:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 18. november 2016, klokken 19:59
Jaguar I Pace og forsåvidt også Audi Q6 e-tron vil bli tøffe utfordrere til både Model S og Model X. Så her blir det forhåpentligvis skarp konkurranse etterhvert. Superladernettverket til Tesla er vel i realiteten viktig kun for de som har mange lange turer. Combo 50 kw bør fungere greit for veldig mange på de relativt få turene man må gjøre som overstiger 30-40 mil. Dessuten begynner vel 100kw combo stasjoner å dukke opp kanskje allerede i 2018.

Personlig så avbestilte jeg Model X da det til slutt kun var det elektriske drivverket jeg fant attraktivt ved bilen. Jaguar I Pace er den bilen Tesla burde ha bygget.

Hvis Audi , Jaguar og Mercedes kommer med fornuftige biler i dette premiesegmentet til priser godt under Model S og Model X så tror de store Teslabilene vil bli fullstendig marginalisert i både Norge og resten Europa.

Tesla skal jo bygge en modell som havner rett i F Pace-segmentet. Det er ikke Model X (som er en klasse større og vel så det) men derimot Model Y (crossover/SUV-utgaven av Model 3). Det er den som Jaguar og Audi i hivedsak må bryne seg på, og jeg tipper prisen havner et godt stykke under 500k.

At de større Model S og X vil selge vesentlig mindre enn Model 3 og Y er vel ganske opplagt, slik er det for neste alle bilmerker.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tellus

Model Y blir sikkert en spennende bil nå den en gang dukker opp. Håper virkelig at vi får en mer tradisjonell dørløsning enn den som finnes i Model X.

I mellomtiden er jeg mer spent på hva Model 3 faktisk vil koste. Vil den kunne konkurrere prismessig med den mindre Opel Ampera eller vil den ligge nærmere Audi og Jaguar sine større modeller ?

Elon har jo lovet Model 3 til en innstegspris på linje med Bolt/Ampera. Det blir nok en svært strippet versjon i så fall. Første Model 3  er vel neppe å finne på norsk jord før sent 2018 eller tidlig 2019. Da skal den sloss med Leaf2, Bolt og sikkert noen flere nye aktører. I tillegg altså et par europeiske premiummerker.

De neste 2-3 årene blir utrolig spennende. Ikke rart Toyota nå begynner spille på elbilhesten også. Hydrogenteknologien har vel sjeldent sett mindre aktuell ut enn i disse dager  :D

Dexter

Jaguar sin er mye penere enn alternativene, bedre priset (hvis det stemmer det som de har gått ut med)

Angående SC lading, dette er så høyt hauset opp. de aller fleste bruker veldig sjelden dette. Og kutter man ut påslapet på 15K? som skal dekke SC, så kan man hurtiglade relativt mye ellers.

petersv

Det er ikke noe påslag for superlading. Forskjellen er vel at man kan kjøre på europaferie hvis man vil (kanskje en sjelden gang) i motsetning til konkurrentene, hvor det blir for spesielt interesserte (og ikke minst tålmodige.)

Dexter

Joda, det er bakt inn 15K var det vel i prisen på bilen.

petersv

Nei, ikke siden gamle S 60 ble tatt bort. Nå nevnes det ikke, så i praksis ikke noe påslag. Om du snakker om noe som gjaldt for over ett år siden blir det jo meningsløst å sammenligne med noe som ikke kommer før om 1.5 år tom.

Bjoris

#21
Sitat fra: Dexter på lørdag 19. november 2016, klokken 12:59
Jaguar sin er mye penere enn alternativene, bedre priset (hvis det stemmer det som de har gått ut med)

Angående SC lading, dette er så høyt hauset opp. de aller fleste bruker veldig sjelden dette. Og kutter man ut påslapet på 15K? som skal dekke SC, så kan man hurtiglade relativt mye ellers.

Det blir som å si at rekkevidden på Tesla er hauset opp, de fleste bruker sjelden rekkevidden heller, men er jo kjekt å ha da;)

Du har ikke stått i kø på Aksdal på CHAdeMO laderen med Leaf og sett bort på de 8 ladestolpene til Tesla som hver gir 3 ganger farten på CHAdeMO:) hører jeg...

eha

Kult at det endelig kommer en elektrisk SUV fra noen andre. Den vil sikkert kunne henvende seg til et litt mer sidrumpa marked som ikke tør å ta i bruk den nyeste teknologien.  ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Dexter

Sitat fra: petersv på mandag 21. november 2016, klokken 09:01
Nei, ikke siden gamle S 60 ble tatt bort. Nå nevnes det ikke, så i praksis ikke noe påslag. Om du snakker om noe som gjaldt for over ett år siden blir det jo meningsløst å sammenligne med noe som ikke kommer før om 1.5 år tom.

Nevnes ikke,men de kr ligger plusset på i bilens pris uansett om du liker det eller ikke.

Dexter

Sitat fra: bjoris på mandag 21. november 2016, klokken 14:35
Sitat fra: Dexter på lørdag 19. november 2016, klokken 12:59
Jaguar sin er mye penere enn alternativene, bedre priset (hvis det stemmer det som de har gått ut med)

Angående SC lading, dette er så høyt hauset opp. de aller fleste bruker veldig sjelden dette. Og kutter man ut påslapet på 15K? som skal dekke SC, så kan man hurtiglade relativt mye ellers.

Det blir som å si at rekkevidden på Tesla er hauset opp, de fleste bruker sjelden rekkevidden heller, men er jo kjekt å ha da;)

Du har ikke stått i kø på Aksdal på CHAdeMO laderen med Leaf og sett bort på de 8 ladestolpene til Tesla som hver gir 3 ganger farten på CHAdeMO:) hører jeg...

Absolutt ikke.

Angående aksdal aldri kjørt der med el. Da kjører jeg land cruiser v8

o.b.lix

Sitat fra: Dexter på mandag 21. november 2016, klokken 18:01
Angående aksdal aldri kjørt der med el. Da kjører jeg land cruiser v8

Så da trengs ikke SC, fordi når du kjører langt har du diesel-v8?

:-[

Ikke alle har forstått poenget med SC altså...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

#27
Sitat fra: Dexter på mandag 21. november 2016, klokken 18:01
Sitat fra: bjoris på mandag 21. november 2016, klokken 14:35
Sitat fra: Dexter på lørdag 19. november 2016, klokken 12:59
Jaguar sin er mye penere enn alternativene, bedre priset (hvis det stemmer det som de har gått ut med)

Angående SC lading, dette er så høyt hauset opp. de aller fleste bruker veldig sjelden dette. Og kutter man ut påslapet på 15K? som skal dekke SC, så kan man hurtiglade relativt mye ellers.

Det blir som å si at rekkevidden på Tesla er hauset opp, de fleste bruker sjelden rekkevidden heller, men er jo kjekt å ha da;)

Du har ikke stått i kø på Aksdal på CHAdeMO laderen med Leaf og sett bort på de 8 ladestolpene til Tesla som hver gir 3 ganger farten på CHAdeMO:) hører jeg...

Absolutt ikke.

Angående aksdal aldri kjørt der med el. Da kjører jeg land cruiser v8

Det er forsåvidt riktig at du ikke trenger SC om du kjører Land Cruiser V8:)

Poenget var at du kanskje så for deg hvordan det vil være å komme med den penere og bedre prisede Jaguaren til Aksdal, men du ser ikke problemet. Det er mulig det må oppleves...

Jeg syns forøvrig at Jaggen er flott, og hadde nok saumfart den nøye om den var på markedet nå. Jeg liker utseende og at den er mindre enn Xen... Noe info om hengerfeste på denne?

Jeg vil absolutt si at det er en kjempe ulempe at den må lades på 50 kwh stasjoner sammen med Leaf, Ionicq, I3, Miev... DET blir ett mareritt også for vi som har Leaf. Tenk når ett av disse beistene med 90 kwh batteri har okkupert en slik lader...? Har truffet ett par Teslaer foran oss, heldigvis har de vært ferdig innenfor 20-30 min, men en 85/90 kan jo fort stå 2 timer om den skal fylle helt opp...

Tellus

I og med at vi snakker 2 år frem i tid så er det vel realistisk å tro at det begynner å dukke opp CCS ladestasjoner med mer enn 50KW innen den tid. Har vi ikke allerede en i dag på Vestby som er klar for 120KW ? Teknoloigien er der, men så lenge bilene ikke tar mer enn 50KW så blir det ikke bygget ut for mer enn 50KW. Neste år kommer Opel Ampera E og Leaf2. Ser ikke bort fra at de er bygget for å ta mer enn 50KW. Året etter kommer Audi og Jaguar med sine litt større El biler. Jeg er ganske sikker på at vi i 2018 vil har flere både CCS og Chademo ladestasjoner som kan levere rundt 100KW. Hvis jeg kan lade 100KW på CCS med min Jaguar de få gangene jeg faktisk måtte trenger det så forstår jeg ikke hvorfor argumentet om superladerne stadig dras frem. Fra 1. januar er det jo heller ikke lengre gratis for nye Tesla eiere å lade.

hnrk

Sitat fra: Tellus på mandag 21. november 2016, klokken 20:29
I og med at vi snakker 2 år frem i tid så er det vel realistisk å tro at det begynner å dukke opp CCS ladestasjoner med mer enn 50KW innen den tid. Har vi ikke allerede en i dag på Vestby som er klar for 120KW ? Teknoloigien er der, men så lenge bilene ikke tar mer enn 50KW så blir det ikke bygget ut for mer enn 50KW. Neste år kommer Opel Ampera E og Leaf2. Ser ikke bort fra at de er bygget for å ta mer enn 50KW. Året etter kommer Audi og Jaguar med sine litt større El biler. Jeg er ganske sikker på at vi i 2018 vil har flere både CCS og Chademo ladestasjoner som kan levere rundt 100KW. Hvis jeg kan lade 100KW på CCS med min Jaguar de få gangene jeg faktisk måtte trenger det så forstår jeg ikke hvorfor argumentet om superladerne stadig dras frem. Fra 1. januar er det jo heller ikke lengre gratis for nye Tesla eiere å lade.

At det ikke lenger er gratis for Tesla-eiere å lade er jo ikke det som er poenget her, men at det er stor forskjell på 50kW og 120kW lading. Og som du nevner, så kan det godt hende at Leaf2 og Ampera kan lade med mer enn 50kW - men det har det vært veldig lite nytt om.

Og, kjenner jeg Tesla rett, det øyeblikket andre ladestasjoner begynner å nærme seg 100kW lading, så blir det fort vekk mer effekt i SC for de Teslaene som takler det. SC har tross alt hatt 100-120kW effekt i noen år nå, jeg sliter med å se for meg at de ikke har lekt med høyere ladeeffekt på pauserommet hos Tesla ;)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA