Kjøp av brukt Model S på tesla.com

Startet av kroogie, torsdag 17. november 2016, klokken 19:13

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: krister461 på lørdag 17. juni 2017, klokken 10:53
Noen flere ferske erfaringer her? Hva gjør Tesla med skader på bilen? Lakkskader, steinsprut, rift i skinnseter, kantkjørte felger etc. Hva blir fikset og hva må man regne med på en bruktbil?

De fikser skader, men ikke bruksslitasje og steinsprutskader i lakk, er min erfaring.

Svend

Jeg har tilsvarende dårlige erfaring med Tesla i Drammen. Bilen ble bestilt 19 juli, og jeg har enda ikke fått den. Tesla bruker uker på å svare på en email. På telefon sier de at de skal ringe tilbake - noe de ikke gjør.

I henhold til annonsen sto bilen i Oslo, men nå har vi forstått at den har  vært en tur i Ålesund av en eller annen grunn. Kilometerstand er blitt 1500 km mer enn det sto i annonsen så de har leiet ut bilen på min bekostning. Bilen ble lovet levert idag, men nå er det umulig å få et ordentlig svar fra de om hva som er status.

Mitt råd til alle som vurderer å kjøpe brukt Tesla - styr unna Tesla.com!
Avdeling for preowned yter null kundeservice og det stinker lureri lang vei!

nie

Sitat fra: Svend på tirsdag 05. september 2017, klokken 12:32

I henhold til annonsen sto bilen i Oslo, men nå har vi forstått at den har  vært en tur i Ålesund av en eller annen grunn. Kilometerstand er blitt 1500 km mer enn det sto i annonsen så de har leiet ut bilen på min bekostning.
Mitt råd til alle som vurderer å kjøpe brukt Tesla - styr unna Tesla.com!
Avdeling for preowned yter null kundeservice og det stinker lureri lang vei!
Jeg tror egentlig ikke at Tesla prøver å lure noen men de har endel utfordringer med logistikk.
Dette gjelder logisitikk for nye biler, logistikk for brukte biler og ikke minst logistikk for bil-deler.

Kjøper man en brukt bil hos Tesla risikerer man dessverre at ting tar (svært lang) tid. Jeg har selv opplevd å vente i to mnd på at Tesla skulle skaffe lånebatteri til min forrige bil, og jeg har opplevd at de bruker 9 mnd på å skaffe en annen del som riktig nok var mindre viktig for bilens funksjon.

I tillegg er det slik at alle brukte biler skal gjennom en grundig verkstedskontroll før de leveres ut til de nye kundene. Grunnet god (over-)kapasitet utføres mange disse kontrollene ved SC i Ålesund, Brumunddal og i Kristiansand. Hvis man da er så uheldig at denne kontrollen avdekker behov for utskfiting av vitale deler med litt leveringstid så kan ventetiden på nybrukt bil bli lang, i verste fall lenger enn om du hadde bestilt ny bil.

Når man da krydrer dette med en ung organisasjon som ikke alltid (understatement) forstår viktigheten av god, åpen og ærlig kommunikasjon med kunden, kan resultatet fort bli slik du beskriver.

Personlig anbefaler jeg derfor å heller kjøpe en bruktbil med rikelig gjenværende garanti på Finn.no. Da får du overtatt bilen innen kort tid. Dersom noe  er galt med bilen er dette som oftest en garantisak. Du kan da oppleve endel ventetid på servicesenter men hvis bilen ikke er kjørbar så får du lånebil.


petersv

Sitat fra: Svend på tirsdag 05. september 2017, klokken 12:32
Jeg har tilsvarende dårlige erfaring med Tesla i Drammen. Bilen ble bestilt 19 juli, og jeg har enda ikke fått den. Tesla bruker uker på å svare på en email. På telefon sier de at de skal ringe tilbake - noe de ikke gjør.

I henhold til annonsen sto bilen i Oslo, men nå har vi forstått at den har  vært en tur i Ålesund av en eller annen grunn. Kilometerstand er blitt 1500 km mer enn det sto i annonsen så de har leiet ut bilen på min bekostning. Bilen ble lovet levert idag, men nå er det umulig å få et ordentlig svar fra de om hva som er status.

Mitt råd til alle som vurderer å kjøpe brukt Tesla - styr unna Tesla.com!
Avdeling for preowned yter null kundeservice og det stinker lureri lang vei!

Du bør kreve prisavslag for ekstra slitasje, alder og km. Tesla selv bruker å sette ned prisen ca 40 tusen per halvår når man skal bytte inn bilen sin, så noe i den duren bør være veiledende.

TeslaMartin

Mye pepper til Tesla her ser jeg, sikkert berettiget. 8)

Men, på tross av litt krøll, som nesten virker uungåelig kan jeg dele en litt mer positiv historie i alle fall.

I juni kjøpte jeg en fullutstyrt 2014 P85+ med 78k på telleren fra tesla.com. Jeg ble oppringt samme dag av selgeren som satt i drammen, og vi ordnet depositumet.

Long story short så hentet jeg bilen drøye 14 dager etterpå, ferdig klargjort. Jeg måtte riktignok fly fra Oslo til Ålesund for å hente den. Det var en del logistikkrøll i mellom her også, bilen skulle egentlig hentes i Bergen, men ble fraktet fra Bergen til Ålesund for klargjøring.

Jeg ble også mot slutten informert at den ikke ville bli klar til avtalt tid, etter jeg hadde kjøpt flybilletter. Dette fikk de heldigvis løst etter litt knurring. Jeg ble til og med hentet av en servicespesialist på flyplassen, på en søndag, og kjørt til Tesla Skodje hvor han låste opp og jeg fikk inspisert og overlevert bilen. 

Litt ting har det vært med bilen i etterkant, men jeg har blitt svært godt fulgt opp av Tesla Skøyen, og har ingenting å utsette på handelen egentlig.

La merke til at Tesla fortsatt har en del ting de kan strømlinjeforme i salgsprosessen, antagelig mer merkbart på kjøp av pre-owned. Men overall var det bra her altså :)

Kramzz

Kan si at jeg også kjøpte via Tesla i Januar og mottok bilen 2.5 mnd etterpå, de avdekket endel feil underveis som gjorde at en masse deler ble byttet. Jeg har blitt ivaretatt på en fin måte av min service advisor fra Kokstad. Ting tar tid grunnet stor pågang men sånn er det bare når man har for liten organisasjon rundt antallet biler ☺ ellers , super nøgd med bilen og kjøre opplevelsen! Er en glede å sitte seg inn i bilen HVER gang
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Strøm Tycoon

Foreløpig smertefri opplevelse, men så har jeg jo bare et bilde av bilen. Spent å se hvordan dette går. Hyggelig selger ringte etter 3 dager, og med gode garanti- og finansieringsbetingelser syntes jeg dette blir en fin ventepølse.

2013 TMS85, 45000km

Tin

Sitat fra: model3citizen på fredag 08. september 2017, klokken 16:44
Foreløpig smertefri opplevelse, men så har jeg jo bare et bilde av bilen. Spent å se hvordan dette går. Hyggelig selger ringte etter 3 dager, og med gode garanti- og finansieringsbetingelser syntes jeg dette blir en fin ventepølse.

2013 TMS85, 45000km




Nice. Hva ble rente satsen ved kjøp av bruktbil?

Strøm Tycoon

Det var rett i overkant av 3% om jeg ikke husker helt feil.

Fryktelig lang løpetid, men jeg kommer til å betale som om den skulle være halvparten så lang. Planen er å ha bilen til Tesla er leveringsklar med Model 3en vi har reservert. Forhåpentligvis er det noe igjen av den forlengede garantien når den tid kommer.

Leeds

Kan også bekrefte samme erfaring.
Bestilte en brukt Tesla P85 2014 modell. Ble lovet levering innen 3- 4 uker, det er nå 11 uker siden.
Det gikk hele 6 uker før jeg hørte i fra Tesla igjen, godt på overtid kan man si. Beskjed var da at bilen var klar til avhenting. Jeg betalte så ut hele bilen og gleden var stor. Sener samme dag kom kontrabeskjeden, den var ikke klar likevel. Det var noe på lakken som måtte utbedres. Dette er nå 5 uker siden, og igjen forble det tyst fra Teslas side. Ståa er altså den at jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Alle e-poster og telefoner til selger og kundeservice blir ikke svart. Det er så uproft at det nesten blir absurd, og det av et firma som Tesla. At de tørr!
For to dager siden dro jeg fysisk til Tesla i Stavanger og la frem min sak. Det var noe medtatte og bleke ansikter som beklaget seg om at slik skulle det ikke være. Hva hjelper det, jeg har fremdeles ingen bil. Derimot fikk mitt besøk i butikken noen andre til å våkne. Etter 10 uker kom det et svar fra selger. Han beklaget også så mye og tilbudt meg å heve kjøpet.
I følge selger venter bilen nå på deler fra USA, og den ville derfor ikke bli klar for i 2018 viser det seg? Det viser seg at det var mye mer en lakken som måtte utbedres. Bilen har sånn sett stått i ro i over 10 uker, uten at noen har sett på den. Må bare si at jeg er utrolig skuff over behandling Tesla har vist her. Det er ok at de har det travelt, det er ok at feil oppstår. Det som derimot ikke er ok er at en ikke tar kontakt med kunden og forteller hva som er situasjonen. Så må de tydeligvis jenke ned forventningene de skaper. Jeg kjøpte denne bilen ene og alene pga lovnadene om rask levering, det som skulle ta 3-4 uker ser altså ut til å ta 3-4 mnd. Det er ikke holdbart. Trodde det var bare meg, men det ser ut til Tesla er elendige hva gjelder kundeoppfølging.

krl

Det er nok en grunn til at alle bruktbiler er fjernet fra Teslas websider.. Antageligvis tar det alt for mye tid pr. bil å få den i god stand når de må vente såpass lenge på deler.

Jeronan

Sitat fra: krl på torsdag 07. desember 2017, klokken 12:11
Det er nok en grunn til at alle bruktbiler er fjernet fra Teslas websider.. Antageligvis tar det alt for mye tid pr. bil å få den i god stand når de må vente såpass lenge på deler.

That is the reason why they have removed it!  They simply don't have the capacity currently to handle 2nd hand cars that need a lot attention for repairs/service. Especially since people with new cars are even waiting 3-5 weeks average for parts to arrive from the US!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ilunde

Har du spurt om du kan få lånebil på Teslas regning mens du venter?
Jeg måtte vente cirka 2 uker etter jeg var lovet levering av min bruktbil, men da fikk jeg lånebil.
Hadde avtalt det på forhånd med selgeren.

Sitat fra: Leeds på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:02
Kan også bekrefte samme erfaring.
Bestilte en brukt Tesla P85 2014 modell. Ble lovet levering innen 3- 4 uker, det er nå 11 uker siden.
Det gikk hele 6 uker før jeg hørte i fra Tesla igjen, godt på overtid kan man si. Beskjed var da at bilen var klar til avhenting. Jeg betalte så ut hele bilen og gleden var stor. Sener samme dag kom kontrabeskjeden, den var ikke klar likevel. Det var noe på lakken som måtte utbedres. Dette er nå 5 uker siden, og igjen forble det tyst fra Teslas side. Ståa er altså den at jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Alle e-poster og telefoner til selger og kundeservice blir ikke svart. Det er så uproft at det nesten blir absurd, og det av et firma som Tesla. At de tørr!
For to dager siden dro jeg fysisk til Tesla i Stavanger og la frem min sak. Det var noe medtatte og bleke ansikter som beklaget seg om at slik skulle det ikke være. Hva hjelper det, jeg har fremdeles ingen bil. Derimot fikk mitt besøk i butikken noen andre til å våkne. Etter 10 uker kom det et svar fra selger. Han beklaget også så mye og tilbudt meg å heve kjøpet.
I følge selger venter bilen nå på deler fra USA, og den ville derfor ikke bli klar for i 2018 viser det seg? Det viser seg at det var mye mer en lakken som måtte utbedres. Bilen har sånn sett stått i ro i over 10 uker, uten at noen har sett på den. Må bare si at jeg er utrolig skuff over behandling Tesla har vist her. Det er ok at de har det travelt, det er ok at feil oppstår. Det som derimot ikke er ok er at en ikke tar kontakt med kunden og forteller hva som er situasjonen. Så må de tydeligvis jenke ned forventningene de skaper. Jeg kjøpte denne bilen ene og alene pga lovnadene om rask levering, det som skulle ta 3-4 uker ser altså ut til å ta 3-4 mnd. Det er ikke holdbart. Trodde det var bare meg, men det ser ut til Tesla er elendige hva gjelder kundeoppfølging.

aasmd

Jeg har kjøpt en demomodell S75D 2017 fra Drammen. Det tok ca. 14dager å få den noe jeg syntes var veldig bra. Når jeg skulle hente bilen måtte jeg vente I 3 timer. Det var helt unødvendig. Da kunne de heller ha ventet en dag til med leveringen. Ellers er jeg meget fornøyd med kjøpet.

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA