Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på Nissan Leaf ?

Startet av doldis1, onsdag 16. november 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

doldis1

Hei igjen.
Har bestemt meg for å kjøpe en brukt Nissan Leaf . Min tidligere erfaring fra Nissan har jeg fra Patrol så
derfor lurer jeg på om Leafen er utsatt for rust ? I tilfellet hvor ?
Vil vel også anta at eksemplarer som har gått i varmere strøk uten saltlake på veiene vinterstid klarer seg bedre?
Noen som vet/har erfart noe om dette ?

Electrix

Jeg har ikke funnet noe særlig rust på min 2012 Leaf. Det er heller ingen lette svar på det du spør om.

Biler som har gått i varme strøk har nok mindre rust, men samtidig større batterislitasje pga varme.

1. gen Leaf, fra før midten av 2013, mangler varmepumpe og har ellers litt dårligere rekkevidde samt muligens litt dårligere batterikjemi, men samtidig har de aluminiumsdører som ikke ruster, og alu-panser også tror jeg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

doldis1

Aha, dette er interessant:
Sitatmen samtidig har de aluminiumsdører som ikke ruster
Noen som vet mer bestemt- er d typ 4 dører+panser+bakluke i alu ? Startet de med stål i dørene samtidig
som P brems flyttet plass og varmepumpene kom, alså 2. gen ?

tomrh

Elbiler ruster vanligvis ikke under slik som vanlige biler, de har jo ikke noe eksosanlegg, kardangaksel/kryss og andre eksponerte metalldeler, men undersiden er dekket av plater av hardplast, stoff etc. Det som kan ruste er bremser, og selvfølgelig sår i lakken men det er synlig.

Sitat fra: doldis1 på onsdag 16. november 2016, klokken 12:09
Aha, dette er interessant:
Sitatmen samtidig har de aluminiumsdører som ikke ruster
Noen som vet mer bestemt- er d typ 4 dører+panser+bakluke i alu ? Startet de med stål i dørene samtidig
som P brems flyttet plass og varmepumpene kom, alså 2. gen ?
Bare 1. gen Leaf har aluminiumsdører, se http://www.electricvehiclewiki.com/Body_Appearance_-_Exterior
Sitat
The LEAF's doors and hood are aluminum, which fact is easily verifiable with a magnet. The roof, fenders and hatch are steel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: doldis1 på onsdag 16. november 2016, klokken 12:09
Aha, dette er interessant:
Sitatmen samtidig har de aluminiumsdører som ikke ruster
Noen som vet mer bestemt- er d typ 4 dører+panser+bakluke i alu ?

Bakluke er i alle fall ikke alu, for rød magnet-L sitter der. Sitter dårlig på førerdøra. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

Sitatmen undersiden er dekket av plater av hardplast
Har jobbet med/ hatt bil som hobby i snart 40 år. Har absolutt ingen erfaring fra Leaf men etter at disse
bunnplatene kom på Tyske biler, ble d virkelig fart på rustingen, d formelig bobler under dem.
Så d jeg lurer på er karosserirust, dørstokker ? , rust i falser under disse plastplatene ? Bremserør ?

Ingeniøren

Lukkede rom er ofte et mye større problem enn det som ligger åpent i dagen. Er konstruksjonen bra slik at de luftes ut uten å dra møkk inn går det bra, men er konstruksjonen dårlig kan du få et sjokk etter noen år.

Biler ruster minst like mye i dag som tidligere, ikke mist pga at det brukes mye salt selv om noen hevder noe annet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sjekk under panseret. Nærmere bestemt låshaken på selve panseret. Der fant jeg noe på min 2012 Modell leaf. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

SitatLukkede rom er ofte et mye større problem enn det som ligger åpent i dagen. Er konstruksjonen bra slik at de luftes ut uten å dra møkk inn går det bra, men er konstruksjonen dårlig kan du få et sjokk etter noen år.

Biler ruster minst like mye i dag som tidligere, ikke mist pga at det brukes mye salt selv om noen hevder noe annet...

Godt sagt og d er min erfaring også, inkludert at nye biler ruster minst like mye som i tidligere år.
Tar vi segmentet små elbiler vil jeg ikke bli særlig overrasket om E-golfen vil vise seg å bli den værste
rustkassa, tett etterfulgt av huyndai og i den bedre enden av skalaen renault zoe .
D jeg lurer på er, når noen år er gått og d er tid for å bytte batterimodulene (med billige Kina aftermarkets  :D)
Vil d være noe bil igjen under der å feste batterikassen i ?
Rent impulsivt ville jeg sagt -nei, men så langt virker d ikke som om noen Leaf'er har gått helt i oppløsning ?
Ikke mye om d på nettet iallefall ?

KapteinLefso

I den bedre enden av skalaen er vil ikke Zoe den første jeg ville tenkt på? Derimot vil vi vel finne Tesla og BMW i3 der.
2017 BMW i3

doldis1

De Teslaer jeg har sett befinner seg utenfor segmentet " små elbiler" Når d gjelder BMW har du utvilsomt helt
rett !  :)  Håper også du får rett ang. Tesla så fort som overhodet mulig .. . .

kaiat

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 20. november 2016, klokken 10:43
I den bedre enden av skalaen er vil ikke Zoe den første jeg ville tenkt på? Derimot vil vi vel finne Tesla og BMW i3 der.

Renault har hatt god rustbeskyttelse gjennom flere år nå. Jeg har riktignok ikke sett noen testresultater for Zoe ennå, men det bør være håp om at den ikke skiller seg fra fossilslektningene på dette området.

KapteinLefso

Stemmer, Tesla passer ikke inn i dette segmentet enda nei. Zoe kan jo umulig komme i nærheten av i3, de er jo i totalt forskjellige klasser når det gjelder rust. Zoe kommer til å ruste, det vil ikke i3.
2017 BMW i3

Ingeniøren

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 20. november 2016, klokken 17:34
Stemmer, Tesla passer ikke inn i dette segmentet enda nei. Zoe kan jo umulig komme i nærheten av i3, de er jo i totalt forskjellige klasser når det gjelder rust. Zoe kommer til å ruste, det vil ikke i3.

Ikke så sikker på det da jeg ser korrosjon på aluminiumsrammen og vinduspusser motor på min i3. Der stål og aluminium er forbunnet kan Al fungere som offerannode og tæres bort over tid. Man har hat store problemer med helikopter platformer i Norsjøen som har rustet bort pga feil aluminiumslegering.

Samme problemstilling gjelder for Tesla, så time will sjå  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KapteinLefso

Tviler sterkt på at det blir noe problem, annet enn eventuelt akkurat der det lille av stål er forbundet med alu, der du kan få galvanisk korrosjon. Annen korrosjon på alu er kun et kosmetisk problem. Det dannes en beskyttende hinne av aluminiumoksid, den ser ikke så pen ut, men noe mer skjer ikke.

Jeg er rimelig sikker på at korrosjon vil være et minimalt problem på både Tesla og i3. På andre biler vil det garantert være ett problem.

Eventuelle problem på Tesla og i3 vil være av lokal karakter pga galvanisk korrosjon, og vil forhåpentligvis være relativt lett å ordne opp i.

Men ja, time will tell :)
2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA