Egen kurs for lading

Startet av Bjørn Erik Ness Vold, lørdag 12. november 2016, klokken 12:12

« forrige - neste »

elektrolux

Du kan legge meg til på listen over like stor suksess med Schuko lading. Men som Griffel sier, vi kan ikke garantere at de 49999 andre er like heldige.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. november 2016, klokken 12:37
Du kan legge meg til på listen over like stor suksess med Schuko lading.
+1,  i 11 år
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Ballemann

så lenge stikkontakten slipper vekta av ladekladden, holder de lenge..
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

elektrolux

Stemmer det.

De som ble montert før 2010 holdt helt fint til Nissan leaf sine 2 kg kladder med 30 cm inntakskabel dukket opp.

Etter det begynte problemene med svidde stikk.

Nå er heldigvis vekten på kladden gått kraftig ned, gjerne til under 1/2 kg som er maks sidelast på en Schuko. Samtidig er temp sensor blitt vanlig, så det går riktig vei.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: frank på torsdag 24. november 2016, klokken 09:35
Problemet er jo at den såkalte fagkompetansen  tenker mest på hvordan tjene mest mulig, det må man jo som næringsdrivende i dag.
Har selv ladet elbil på ca. 14A i 15 år fra schuko (egen kurs, 2,5 kvadrat) uten problemer, byttet støpsel en gang.



Jeg har fagkompetanse (siv. ing. elektro); jeg tjener ingenting på å fortelle folk at de bør ha en sikker installasjon, og at man spesifikt BØR/SKAL/MÅ unngå å bruke en husholdningskontakt til regelmessig lading av elbil.

Ja, man kan røyke i 30 år uten å få kreft, og man kan la være å bruke sikkerhetsbelte og aldri ha en ulykke. Poenget er at røykere får kreft, og folk dør i ulykker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Tror ingen her er uenige med deg i at en bør ha en sikker installasjon for lading av elbilen. ( Og all annen bruk av strøm )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. desember 2016, klokken 11:57
Stemmer det.

De som ble montert før 2010 holdt helt fint til Nissan leaf sine 2 kg kladder med 30 cm inntakskabel dukket opp.

Etter det begynte problemene med svidde stikk.

Nå er heldigvis vekten på kladden gått kraftig ned, gjerne til under 1/2 kg som er maks sidelast på en Schuko. Samtidig er temp sensor blitt vanlig, så det går riktig vei.

Hva er det egentlig som er sikkerhetsbegrunnelsen bak de ekstremt korte kablene før kladden?

For meg virker det mye mer fornuftig at den kabelbiten er lang nok til at man enkelt kan legge kladden et sted den ikke belaster stikket, feks 1.5m.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Tror det ble en del samrøre her i begynnelsen. Alle ville lage lading tryggest mulig, men en skikkelig konsekvensanalyse ser ut til å ha uteblitt.

I 2008 hadde f.eks Think 1,5m lang inntakskabel, og tyskerene har alltid hatt dette, nettopp for å hindre at vektebn av kladden skal belaste stikket.

i 2010 kom japanerene på markedet med den korte tilførselskabelen, og overkjøringsikre kladder på godt over 1 kg. Samtidig dukket svidde stikk opp.

Nå ser vi mye lettere kladder, og lange inntakskabler med temp sensor på støpselet, så heldigvis ser det ut som verden går framover.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Det med 30 cm er fra IEC 61851 standarden. Det er dog unntak for Tyskland i den; de har lov til å ha 1,5 meter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:30
Det med 30 cm er fra IEC 61851 standarden. Det er dog unntak for Tyskland i den; de har lov til å ha 1,5 meter.
2m faktisk så "egentlig" er vel de kun lovlig å bruke i Tyskland.

Sitat fra: zbk på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:03
Hva er det egentlig som er sikkerhetsbegrunnelsen bak de ekstremt korte kablene før kladden?
Aldrig god å vite med internationale komitearbeider, trolig en fransk eller amerikansk delegat med sterke meninger.

Men begrunnelsen var nok å ha den umonitorerte delen av beveglig kabel så kort som praktisk mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Har også hørt at det var for å unngå at kladden ble overkjørt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:27
Men begrunnelsen var nok å ha den umonitorerte delen av beveglig kabel så kort som praktisk mulig.

Da er det nok noen der som ikke forstår betydningen av ordet jeg har uthevet.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA