Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zero Motorcycles

Startet av Hansi, onsdag 09. november 2016, klokken 22:31

« forrige - neste »

RJK

Nå har jo vi mva-fritak, og inntil videre og Enova-støtte som gir enda lavere pris, og langt billigere strømpriser enn bensinpriser, så det blir en helt annen vurdering her.

Men jeg må jo si meg litt enig i kritikken om oppsalgspriser, selv om fysiske ting som større batteri vel har en større kost enn f.eks. en større tank.

Ellers oser det selvsagt av en viss "fossil-hode"-tankegang her.

Jeg sikler etter El-MC som jeg dessverre ikke kan forsvare overfor økonomien min, men det er jo enda litt problemer med at rekkevidden gjerne er litt kort for annet enn by-cruising og litt til.

Og at ladetiden er lang om man må lade på veien. Er ikke spesielt godt utbygd for lading bare med AC, så en El-MC må jo ha støtte for CCS om det skal fungere på tur.

Men selv der er det ikke alltids snakk om bare 20-30 min ladetid, da lite batteri fremdeles må ta hensyn til C-rating og tåle-evnen til de enkelte cellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.

Tesla Model Y                         2021-

RJK

#62
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 0,3 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09 6,55. Altså er ikke bensinprisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står seg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler. 

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?

Var vel du som var en gribb med dine uttalelser: "stikk motsatt av det du skriver".

Eksempel med under 3 kroner milen:
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?

Var vel du som var en gribb med dine uttalelser: "stikk motsatt av det du skriver".

Eksempel med under 3 kroner milen:
Nå var YouTube-videoen fra Nederland, og priser vist til gjaldt altså i Nederland. Da kan du ikke vise til priser i Storbritannia, men må holde deg til det som blir diskutert. Altså priser i Nederland.

Jeg har nå korrigert opprinnelig svar etter din kritikk på forbruket, der jeg som sagt hadde lest feil og trodde du snakket om snitt på 2 kWh, som da var grunnen til at jeg opprinnelig brukte det og tilsvarende 0.6 l.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Du har gjerne litt svak korttidshukommelse. Du skrev: "men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med."

Men for å ta Nederland-eksempelet, hvor du sier strømprisen som skal regnes med er 0,475 EUR. Det er også feil. Nederland har makspris på 0,4 EUR. Så selskapene kan ikke ta mer enn 0,4. https://www.energievergelijk.nl/english/price-cap-energy

I tillegg blir det feil å regne med så høye strømpriser også i Nederland, både i dag og i snitt siste år. På alle måter. Må gjerne gjenta spørsmålet mitt for det også: hvor får du 0,475 fra?

Her har du strømpriser for Nederland før påslag. Og helst ikke noen statistikk fra 2016 denne gang.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:31Du har gjerne litt svak korttidshukommelse. Du skrev: "men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med."

Men for å ta Nederland-eksempelet, hvor du sier strømprisen som skal regnes med er 0,475 EUR. Det er også feil. Nederland har makspris på 0,4 EUR. Så selskapene kan ikke ta mer enn 0,4. https://www.energievergelijk.nl/english/price-cap-energy

I tillegg blir det feil å regne med så høye strømpriser også i Nederland, både i dag og i snitt siste år. På alle måter. Må gjerne gjenta spørsmålet mitt for det også: hvor får du 0,475 fra?

Her har du strømpriser for Nederland før påslag. Og helst ikke noen statistikk fra 2016 denne gang.
Jaja, du kan selvsagt plukke ut det som passer deg best, men altså når du påstår at prisen er den samme uansett hvor den hentes fra, så blir det for dumt at du istedet for å forholde deg til landet det er snakk om, istedet plukker akkurat det ene landet som samstemmer med prisen du anga.

Jeg la ved en link der det er en tabelloversikt over strømpriser i de fleste Europeiske land, inkludert Norge. Som du ser, er altså prisen i aller høyeste grad forskjellig fra land til land. Du leste altså ikke linken jeg la ved i innlegget, som er der jeg hentet tallet fra.

Jeg har ikke dobbeltsjekket om dette tallet inkluderer avgifter og/eller nettleie/transport-avgifter, men utgår fra det, da jeg er klar over at ren energipris før avgifter ikke får gå over $4. Men les gjerne kilden om du trenger mer info. Her er linken på nytt!

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

Men, legger ved skjermbilde av tabellen, der pris for Nederland vises med mouse-over på søylen, så det ikke er noen tvil.

Forøvrig synes jeg denne diskusjonen begynner å bli smått absurd når du viser absolutt null interesse for å inse at du tok feil i den påstanden. Jeg stopper derfor diskusjonen her for min del, for jeg mener jeg har mer enn godt nok bevisst at du tok munnen for full.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Morsomt. Du valgte et halvår med helt utypiske priser. De nederlandske myndighetene tok til og med å satte makspris. Dersom du hadde sett på prisene siste halvår ville du selvsagt fått helt andre priser. Men enig - ikke vits å diskutere mer med deg, selv om prisene i Nederland nå er en brøkdel av det du hevder.

Vet ikke om du har hørt om gasslagere i Europa som var omtrent tomme, men som nå er omtrent fulle etter at Europa har gjort en omstilling etter frafallet av russisk gass? Vet ikke om du har lagt merke til at strømprisen nå ikke er 6 kroner i Norge? Nei, du får fortsette å regne på 5 kroner per kWh for strøm, og kjøre bensinbilen din. Tabell fra Nederland:
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#70
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:55Morsomt. Du valgte et halvår med helt utypiske priser. De nederlandske myndighetene tok til og med å satte makspris. Dersom du hadde sett på prisene siste halvår ville du selvsagt fått helt andre priser. Men enig - ikke vits å diskutere mer med deg, selv om prisene i Nederland nå er en brøkdel av det du hevder.

Vet ikke om du har hørt om gasslagere i Europa som var omtrent tomme, men som nå er omtrent fulle etter at Europa har gjort en omstilling etter frafallet av russisk gass? Vet ikke om du har lagt merke til at strømprisen nå ikke er 6 kroner i Norge? Nei, du får fortsette å regne på 5 kroner per kWh for strøm, og kjøre bensinbilen din. Tabell fra Nederland:
Stod i linken at prisene var inkludert mva og endel avgifter. Jeg lette ikke etter noe spesielt godt eller dårlig periode, det er de nyeste tallene som jeg fant.

Den tabellen du viser til, som og viser priser for perioden i tabellen jeg fant, er jo tydeligvis før disse avgiftene, så da ser forskjellen markant større ut.

PS! Regner med du klarer å se hvilken bil jeg kjører, da det står under hvert eneste innlegg jeg poster her. Bruker ikke mye bensin den. Faktisk ingenting!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Takker for innspill! Jeg har ikke sett selv på forbruket, tok i utgangspunktet tallet som var gitt som sammenlligningsgrunnlag for El-MC'en. Siden jeg leste feil først og så forbruk som minte om en standard elbil, så tok jeg da standard forbruk for en standard bensinbil.

Ved korrigering gikk jeg altså for 1 kWh/per mil som ble antydet, og halverte forbruket for bensin-MC, selv om bike.no antydet snitt på MC kjørt normalt pent, burde ligge på 0,44 l/mil. Regner som sagt at med at nye MC'er er noe snillere, selv om jeg og vet at mange kjører de hardere, og da fort er på forbruket av hva en bil har. Men det syntes jeg var feil å sammenligne der.

Så får jeg og legge til at videoen er ett år gammel, så egentlig er anklagen om å finne de verste prisene jeg kunne, både feil og samtidig det mest riktige tallet å sammenligne med tross alt.  Utsagnene må jo selvsagt tas i kontekst av tiden de er uttalt, som altså stemmer bedre med de tall jeg fant der.

Kilden som er Eurostat, EU sitt eget statistikk-kontor, har rett og slett ikke lagt ut noen nyere sammenligning. Men de har med avgiftene som en standard husholdning uansett må betale, og som man rett og slett ikke slipper unna.

Blir uansett helt feil å sammenligne med priser som altså ingen i realiteten oppnår. Men greit at utsagnet blir mer feil om man sammenligner med dagens priser, som kan se ut til å ligge mer i retning halve prisen. Altså inkludert mva, andre skatter og avgifter og linjeleie.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Takker for innspill! Jeg har ikke sett selv på forbruket, tok i utgangspunktet tallet som var gitt som sammenlligningsgrunnlag for El-MC'en. Siden jeg leste feil først og så forbruk som minte om en standard elbil, så tok jeg da standard forbruk for en standard bensinbil.

Ved korrigering gikk jeg altså for 1 kWh/per mil som ble antydet, og halverte forbruket for bensin-MC, selv om bike.no antydet snitt på MC kjørt normalt pent, burde ligge på 0,44 l/mil. Regner som sagt at med at nye MC'er er noe snillere, selv om jeg og vet at mange kjører de hardere, og da fort er på forbruket av hva en bil har. Men det syntes jeg var feil å sammenligne der.

Så får jeg og legge til at videoen er ett år gammel, så egentlig er anklagen om å finne de verste prisene jeg kunne, både feil og samtidig det mest riktige tallet å sammenligne med tross alt.  Utsagnene må jo selvsagt tas i kontekst av tiden de er uttalt, som altså stemmer bedre med de tall jeg fant der.

Kilden som er Eurostat, EU sitt eget statistikk-kontor, har rett og slett ikke lagt ut noen nyere sammenligning. Men de har med avgiftene som en standard husholdning uansett må betale, og som man rett og slett ikke slipper unna.

Blir uansett helt feil å sammenligne med priser som altså ingen i realiteten oppnår. Men greit at utsagnet blir mer feil om man sammenligner med dagens priser, som kan se ut til å ligge mer i retning halve prisen. Altså inkludert mva, andre skatter og avgifter og linjeleie.

Ikke for å kverulere, men det ble vel ikke antydet at den brukte 1kWh per mil. Det ble derimot skrevet at den ikke brukte 2 kWh per mil som du først skrev, men derimot UNDER 1 kWh per mil, med et skjermbilde at oppgitt rekkevidde var 206 kilometer med blandet kjøring på et 15,6 kWh batteri (usikker på om det er brutto eller netto batteristørrelse). Altså et forbruk på maks 0,76 kWh per mil.

Påstår ikke at du fant de verste prisene du kunne. Påpeker bare at prisene du fant ikke var særlig relevante, siden de verken er fra før videoen ble laget, og heller ikke prisene som gjelder nå.

Hovedpoenget mitt var at for oss som har eid motorsykler så er ikke drivstoff/energi det som er de største kostnadsdrivere - ofte er vedlikeholdskostnaden (myke dekk som slites kjapt, drev, kjede, ventiljusteringer, bremsevæskeskifte osv) og kapitalkostnaden mye viktigere. Særlig hvis en MC koster 280.000, som i dette tilfellet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA