Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zero Motorcycles

Startet av Hansi, onsdag 09. november 2016, klokken 22:31

« forrige - neste »

Schled

Manglende antispinn legger en demper på kjøpelysten ja.
Lydløsmotor og masse dreiemoment burde gjort antispinn til en selvfølge.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

HCO

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.

Ikke enig. Det er svært lett å modulere kreftene både på Zero og Energica. En rask bensinsykkel har en mye krappere effektkurve, og kan oppleves som "villere" enn de nevnte elsyklene, under ellers like forhold.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Balrog

Antispinn er ikke noe problem. Hver gang jeg spinner slipper jeg gassen og får feste umiddelbart. Men unngå våte fotgjengerstriper! (Jeg har full regen på min custom setting). Sklei av gårde i et islagt kryss i forrige uke, men klarte å "ta meg inn" så jeg unngikk velt.

Synes rekkevidden er grei, men tur-retur uten destination charging kunne vært lenger.

Vet ikke om jeg hadde prioritert mer vekt for hurtiglader...

Mitt største ønske på min Zero er Cruise control + LED-lys foran. Det er jo pokkers umulig å holde fartsgrensene med den...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Schled

Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

For meg er det en faktor selv om den i seg selv ikke er avgjørende. Men manglende anti spinn OG ikke mulighet for lading på offentlige ladeplasser er for meg en showstopper.

Så, er det noen som vet om Zero syklene kan lades på offentlige ladeplasser?
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

HCO

Sitat fra: Schled på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:58
Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

Jeg ville ikke forventet antispinn på en sykkel til 105-140', men det skal sies at jeg prioriterer andre ting når jeg ser etter sykkel.

Forøvrig mener jeg at dersom man ikke klarer å håndtere en 70hk motorsykkel uten antispinn, bør man holde seg til bil!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Schled

Så, så trenger ikke å bli ufin.... Har bil også og den har antispinn.
Nå er ikke jeg alene om antispinn bekymringen, så ja jeg vil kalle det et problem for Zero.

Det er jo heller ikke antall hk som er er årsaken til at jeg er bekymret for mangelen på antispinn det er dreiemomentet. Dreiemomentet på denne sykkelen er i samme klasse som 1000ccm + syklene. Den har allerede drive by wire så det burde være en smal sak for Zero å implementere antispinn.

Men for meg er diskusjonen rundt antispinn en liten avsporing. Det er noe som trekker ned men ikke en show stopper alene.
Men hvis den i tillegg ikke kan lades på offentlige ladeplasser så vil jeg nok droppe å kjøpe en.
Jeg trenger en til og fra jobb sykkel Zero SR hadde vært ideelt til dette. Den (18år) gamle 400ccm MCn jeg har i dag (som hverken har ABS eller antispinn) skal pensjoneres.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

elektrolux

BMW C evolution har antispinn. Jeg skulle til å bestille den nye Zero med 11 kW (A2) til jentungen, men tør rett og slett ikke uten antispinn.

Den lokale forhandleren kunne fortelle om 2 til dels alvorlige ulykker med sin Zero grunnet at fører spinner ut i svinger.

Det er ikke uten grunn at jeg insisterer på at ungene ( og meg selv ) har maks 2 syl på MC og alt tilgjengelig utstyr som ABS og Antispinn.

Litt mer om veigrep på MC her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

#22
Sitat fra: Schled på onsdag 01. november 2017, klokken 06:53
Så, så trenger ikke å bli ufin....

Neida, jeg bare syntes diskusjonen tok litt gubbete retning   ;D

Zero SR er en fantastisk sykkel å kjøre, med kjøreegenskaper og komponenter som man normalt bare finner på de sprekeste sportssyklene. I tillegg (som jeg nevner over) er det lett å modulere kreftene med gasshåndtaket, så jeg synes ikke Zero fortjener å bli diskvalifisert på grunn av en bagatell som antispinn.

Det er andre ting som er viktigere enn antispinn for å bli tryggere på motorsykkel. Jeg har snakket med mange, inkludert en kamerat som har en Panigale (!), som klager på grepet på dekkene, men som aldri har sjekket dekktrykket med noe mer presist enn en bensinstasjons-måler. Og i tilfelle det skulle være noen tvil: Nei, man skal ikke overfylle luft i motorsykkeldekk, slik man gjør i bil og spesielt elbil. Man skal snarere fylle mindre enn oppgitt i stort sett alle situasjoner (unntatt når man skal banke motorvei i timesvis).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Jeg har forøvrig en kamerat som har pendlet ut og inn av Oslo daglig med en Zero SR hele 2017-sesongen. Han mener SR er en perfekt pendlersykkel, blant annet ved at man kan glemme gir og clutch og at den er så kompakt og smidig/kjapp.

Nå skal det sies at denne kameraten også har en bensinsykkel, da Zero er ganske ubrukelig til turkjøring utenfor batterirekkevidden. Iallefall dersom man skal kjøre sammen med andre som har bensinsykkel, de gidder ikke å ta 4 timers kaffestopp midtveis i søndagsturen mens Zero-en lader...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Schled

Enig i at dette kan være den perfekte pendlersykkelen.
Kjører i deg en 17 år gammal Suzuki Burgman 400, den har hverken ABS eller antispinn. (Ikke det at du trenger antispinn med 400ccm, 32hk og automat), men den er som sagt 17 år gammel....

Må bare finne ut av dette med lading på offentlige plasser og en litt forvirrende utstyrsliste. Får jeg de riktige svarene blir det en 2018 Zero SR til våren.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Balrog

Jeg har også 2 fossilsykler i tillegg til Zeroen. Touring-sykkelen fikk én tur i år... Skal man langt av gårde på tur er uansett Tesla utrolig mer praktisk enn MC.

Zeroen har ECO mode som dreper akselerasjonen dere er så redd for. Det er 2 trykk på en knapp. Merkelig innvending mot en MC dette. Kjører man MC må man uansett bruke huet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

elektrolux

#26
Har kjørt MC uten antispinn i 40 år, inkludert pallplass på Rally Optic2000 i nordafrika, men felles for alle disse er at motorkarakteristikken har vært pulserende kraft, og mye masse i den roterende massen.

Det betyr at plutselig endring av turtall som følge av mistet veigrep tar tid, og som regel så mye tid at en rekker å reagere manuelt. Den pulserende kraften gjør at veigrepet mistes gradvis, i stedet for plutselig og nesten totalt.

På gamle BMW R100RS og Honda XL600R kjørte jeg med bakhjulsladd siden det var gøy, og lett å regulere med gasshåndtaket. På nye BMW R1200RS leker jeg på samme måten, men da uten sladd siden antispinn holder sykkelen dønn stabil. ( Overdrev forresten bakhjulsladden på R100RS en gang og endte opp under en bil, etter å ha sklidd sideslengs på 2 hjul og ene sylinderen gjennom halve svingen før sykkelen gjennopprettet veigrepet, vippet motsatt vei og slengte meg ut av salen )

Med momentsterk elmotor uten treg masse, uten effektpulsene fra en forbrenningsmotor og uten antispinn, er faren for å spinne ut reell, og vil i alle fall i mitt tilfelle være såpass skremmende at jeg rett og slett ikke tør utnytte sykkelens motor.

At Zero ikke tilbyr en oppgradering som forhindrer slik urealistisk endring av turtall er for meg uforstående. Selv gamle Think Classic har en viss grad av dette, men selvfølgelig ikke nok til å fungere som ekte antispinn. Skal det fungere ordentlig må det kobles opp mot hjulsensorene for ABS systemet, og reagere om bakhjulets hastighet ikke stemmer med framhjulet slik det er på moderne motorsykler. Vil påstå at ABS og Antispinn er essensielt på 2 hjuls MC med mye moment.

Zero kunne og burde tilby antispinn og på den måten økt sikkerheten på sine produkter.

Husk dette er påbudt i biler. Ønsker ikke påbud på sykkel, men er blitt såpass glad i livet og helsen at jeg ser etter slike sikkerhetsfunksjoner når jeg kjøper MC. Ville også sett etter det på en bil med alt for kraftig motor kombinert med bakhjulsdrift. F.eks Tesla og BMW.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. november 2017, klokken 06:33
Med momentsterk elmotor uten treg masse, uten effektpulsene fra en forbrenningsmotor og uten antispinn, er faren for å spinne ut reell, og vil i alle fall i mitt tilfelle være såpass skremmende at jeg rett og slett ikke tør utnytte sykkelens motor.

Wow! Kudos for beskrivelse av ungdommelig overmot  :D Godt du kom fra det i behold.
La meg først si at jeg IKKE kjører motorsykkel selv, og har derfor ingen erfaring med slikt, utover blodtrimma moped i hine hårde. Men har du kjørt elektrisk motorsykkel og opplevd at det slipper totalt, eller er det noe du antar? Forklaringen din er jo plausibel, men samtidig er det såpass enkelt å begrense graden av turtallsøkning på en elektromotor at det er nesten utrolig hvis Zero ikke gjør dette. Motorelektronikken har jo stålkontroll på turtall og posisjon med høy oppløsning, så det er "bare noen kodelinjer" for å få dette til. (Hermetegn fordi en skal være forsiktig med å påsto hvor lett noen andre sin jobb er)
Teknikken er kjent fra Formel 1, der traction control ble forbudt. Begrensing av graden av turtallsøkning gjør neste samme nytten, uten å måle rotasjonen av framhjul.

PS: Prøver på ingen måte å  bagatellisere dine kunnskaper om MC og elkjøretøyer m.m.

Balrog

Jeg gjentar svaret mitt over. Setter dere Zeroen i Eco tviler jeg på om dere klarer å få hjulspinn over våte fotgjengerstriper engang, selv om dere prøver.

Men jeg skjønner jo at eksempelvis folk som plages av Parkinson sliter med å kontrollere gasspådraget på høyre håndtak om de ikke klarer å sette sykkelen i Eco-mode..

Selv kjører jeg svært sjeldent med fullt gasspådrag, selv i en Leaf, og forstår ikke problemet med å tilpasse gasspådraget etter kjøreforholdene. Vil noen kjøre seg ihjel på MC klarer de det fint selv med antispinn. Mitt soleklare inntrykk er at det er nedbremsning og/eller høy fart som er hovedproblemet for MC, ikke akselerasjon ift. ulykker. Kanskje er en Twizy et tryggere alternativ med støttehjul foran og bak, samt veltebøyle?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Schled

Jeg skjønner ikke at folk ønsker å kjøre så sikkert som mulig.
Antispinn øker sikkerheten på en motorsykkel enten du trenger den eller ikke. Hvorfor denne motstanden mot å ha så mye sikkerhet som mulig på en motorsykkel?
Våt vei og oljesøl ut av en rundkjøring så spiller det ingen rolle hvor sterk motor du har. Bakhjulet vil dra ut uansett uten antispinn. Med tanke på hvor jeg har tenkt å bruke den (østlandsområdet til og fra jobb) så er antispinn et klart behov jeg har. Har full respekt for at andre ikke har det behovet men skjønner ikke at de ikke ønsker sikkerheten det gir.

Jeg har faktisk prøvekjørt en Zero SR på vått føre en kald høst dag for ikke så lenge siden. Jeg hadde ikke noe problemer med det, men siden det var en prøvekjøring og jeg ikke kjente sykkelen fikk jeg en dårligere opplevelse enn hvis jeg hadde hatt tryggheten med antispinn.

Jeg har kjørt sykkel lenge, og i sommer kjørte jeg tur retur Barcelona (ca 7000km) på en ZZR 1400.
Jeg har en vetaran bil i garasjen med over 200hk og bakhjulstrekk og INGEN moderne hjelpe midler. Jeg er vant til å kjøre med begge deler, men skal jeg kjøpe noe nytt ønsker jeg å ha antispinn.

Beklager hvis jeg virker gubbete men jeg nærmer meg gubbe alder (50år) og har full rett til å være så gubbete jeg vil.
:D

Zero SR allerede drive by wire, det bør ikke være mer enn en programerings sak å legge til antispinn (og cruise control).
Derfor er det så rart de fortsatt i 2018 leverer sykler uten antispinn.

Manglende antispinn er et stort minus for MEG. Kall meg gubbete, feig eller uerfaren, det bryr meg ikke så mye. Dette er MIN vurdering jeg tvinger ikke andre til å mene det samme.

Bare sånn til info så har jeg også planer om å kjøpe meg en langtur sykkel. BMW K1600GTL står øverst på den lista. Kawasaki ZZR 1400 er ikke noe å kjøre langt med (for meg).

2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA