Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig futt i vindusspylerdysene.

Startet av DennisTV, onsdag 09. november 2016, klokken 12:53

« forrige - neste »

JBS

Interssant,
Kan du lægge billeder op af din ombygning og en liste over det som er brugt,
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Carl Anton Stenling

#16
Har tatt noen bilder av installasjonen av dyser på viskerarmene.

Dysene finner man på eBay ved å søke på "nozzles jet sprinter vito".
I tillegg inngår 5 m spylerslange, t-stykke, viskere og strips - alt fra Biltema.
For å montere dysene kreves det noe klaring mellom viskerarmene og viskerbladene. Med de originale viskerbladene går det neppe, men med Aerodynamic-viskerne fra Biltema blir det akkurat tilstrekkelig plass.
Montasjen er reverserbar og de opprinnelige spylerne er intakte, men koblet ut.

Bildene viser ikke hvor bra dette fungerer, men det er noe helt annet enn de originale spylerne. Hele ruta blir spylt skikkelig når 8 dyser sveiper over vinduet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DennisTV

Takker Carl, har bestilt på eBay nå men jeg har valgt en som ikke bygger så mye.
Kanskje original viskerne kan brukes.
Legger ut bilder når det er montert.

blackleaf1

Atle
Lindås

cra

Sitat fra: DennisTV på torsdag 17. november 2016, klokken 11:32
Takker Carl, har bestilt på eBay nå men jeg har valgt en som ikke bygger så mye.
Kanskje original viskerne kan brukes.
Legger ut bilder når det er montert.

Ta gjerne bilder (og lag evt. en DIY-tråd på det?) Dette høres ut som noe jeg kunne tenke meg å gjøre på Leafen til fruen! :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


blackleaf1

Atle
Lindås

leafnor

Jeg gjorde denne jeg med http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30727.msg526835.html#msg526835

Dyser fra ebay, 5m slange på Biltema, neo strips og T.stykke.
Kjøpte slik T-stykke med returventil, men stort trykkfall. "Åpen T" ga mer futt. Det er en liten forsinkelse før viskere går så væsken kommer når visker starter.
Ble betydlig bedre enn de originale. Får se hvordan det går i vinter med is/snø.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Bruker du Biltema-viskere sammen med de viskermonterte dysene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Ja, Biltemavisker. Jeg tok et lite kraftig tak i virkearmen og bøyde den litt på passasjersiden for å få klaring nok der.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

DennisTV

#25
Har montert nå men ikke fått testet det skikkelig, tørt på veien om dagen. Ser bra ut foreløpig.
Kjøpte bare spylerslange på biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerpumpe-ovrig/Spylerslange-5-m-2000031910/
Og justeringsverktøy http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

Brukte den originale T-stykket som også har tilbakeslagsventil, den finner du under lokket på høyre side (bilde 4).
La slangen der den originale lå, enkelt å komme til da lukene er enkle å åpne.
For å få ut slangen tok jeg ut spylerdysa på venstre side og benyttet et hull stort nok til den andre. Ergo ingen nye hull og alt er reversibelt. Brukte 15 minutter, enkel jobb.

leafnor

Pent, jeg skal legge om slik også, for tok den for enkle veg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Litt bedre montering med slanger nå. Boret like godt to 8mm hull i deksel på venstre side, og førte slangene bort til det originale T-stykket.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Det ble jo riktig pent - nesten slik at vi bør foreslå det til Nissan!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eltex

jeg synes de fungerer greit så lenge du har høy fart.
Tesla ModelY LR 23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA