Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulik %-visning EVA og NissanEV app

Startet av leafnor, søndag 06. november 2016, klokken 14:05

« forrige - neste »

leafnor

Har lastet ned EVA app (Iphone), og den viser over 100% når batteri er fullt, altså høyere batterprosent enn via Carwingsløsningene på PC eller App.
Det er ikke noe problem, men litt "merkelig". Er det andre med EVA-appen som får det samme?
Noen idèer på hva det kan komme av?
Vedlagt skjermdump når EVA viser 100% og 0,8 time igjen å lade, samt Carwings som sier 92%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

De leser vel dataen forskjellig..
Nissan EV "connect", altså Nissan sin app til Android viser ikke %, men det gjør Leaf Manager.
%-visning er da ikke riktig, men vel et tall som er gitt etter antall barer.

Såfremt det ikke er større forskjeller enn tilsvarende 1 bar er vel da bare måten de "tolker" infoen på altså..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Du er trolig på retningen av noe.
For fulladet viser EVA 109%.
Og kanskje det er noe surr/bug med at jeg har mistet en bar, har 11 bars igjen av 12 og når den lader til 100%, altså 12 SOC-bar så blir det "liksom" mer enn mulig på sett og vi, men rimelig dumt. 
I alle fall, 12/1,09 = 11.

Tipper det er slik, og slår meg til ro med det. Men egentlig litt villedende.
Mister jeg 2 bars, så blir det kanskje til at den lader til 120% på EVA.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Det med å miste en bar og de 12 segmentene lurer jeg fælt på. Jeg ser at leafspy rapporterer 91% når batteriet er fullt, dvs. 100% oppladet. Side SOH er 91% så betyr vel det at det er så høyt jeg kommer.

Jeg spurte tidligere om hvordan disse 12 barene fungerte og da virket det som om de forsvant ved faste intervaller, dvs. at de forvant ved hver 8% omtrent. I praksis så skulle da bilen min ha mistet den 12. baren på SOC siden fulladet er på 91%. Alternatovet er at de 12 barene får restkapasiteten i fohold til SOH, som betyr 7,5% for hver bar nå og at først ved 83,4% forsvinner den første baren.

Når jeg setter til 80% så er det reelt 80% og da er 10. segmentet lyst. Det stemmer med 8%-tankegangen siden 10. segment vil være intervallet mellom 76-84%
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

At du ser den lader til 91% er SOC, State of Charge, og er ikke samme SOH, State of Health.
De 12 streka som alle blir 12 npr batteriet er fulladet, er relatert til SOC.
Den 12 streken er "større" enn de 10 neste, fordi bilen kan aldri lade til 100% SOC.
Trolig er teoretisk SOC 4,1/4,2= 97,6% da LiOn batterier maks er på 4,2 volt, og leaf lar de lade til 4,1.
Raskt kalkulert tror jeg strekene (De 12) forsvinner sånn ca ved SOC:
83%
77%
71%
65%
59%
52%
46%
40%
34%
28%
22%
16%
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

109% faktisk ja..
Kanskje bilen din i all hemmelighet oppgraderer seg til en 30kWh  ;D

Spørs om det ligger en bug der når du har mistet en bar ja.
Bruker ikke apple selv, men fruen har det. Nå sliter jo jeg mer med å få bilen fulladet, men skal se om jeg får sjekket med hennes her en dag  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Jeg blander ikke SOH og SOC. SOC max er 91 og går nedover,  mens SOH er på 91 uansett hva SOC er.  Jeg regner med at SOH sier noe om max SOC?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: sylwester på søndag 06. november 2016, klokken 20:08
Jeg blander ikke SOH og SOC. SOC max er 91 og går nedover,  mens SOH er på 91 uansett hva SOC er.  Jeg regner med at SOH sier noe om max SOC?
Okey. Og det er ikke sammenheng på den måte mellom SOC og SOH. Min har SOH på 84, og ladet i dag til 93,5 i SOC.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA