Dugg i hele bilen ved forvarming!

Startet av EV-FTW, tirsdag 01. november 2016, klokken 07:46

« forrige - neste »

cra

At ikke nordiske biler kommer med varmetråder i frontruta er meg en gåte. Min gamle Think Classic har dette, og det er helt overlegent for fjerning av dugg og is. Skulle tro det er effektivt mtp. bruk av energi også, og dermed ekstra egnet i elbiler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EV-FTW

I natt stod begge vinduene fremme bitte litt oppe.
Satte forvarming på en time før jeg kom i bilen.
Var ingen dugg da.
Det fungerte altså, men kan ikke gjøre det om bilen ikke står under tak når det regner.

Var ikke regn i luften i morges, så kjørte de tre milene til jobb med kun klima på 21, og selvfølgelig ikke dugg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Men Tom da, har du falt for den gamle myten "ikke fyll på kondensfjerner, da må du fortsette med det"?
Høres jo ut som om biler kan bli alkoholavhengige.... Må man fortsette å fylle kondensfjerner er det enten fordi det har samlet seg store mengder vann over mange år, eller vannet trenger inn.
Problemet med AC-bruken er nok heller det samme som når jeg tenner opp, lukker døra for tidlig (altså, slår av AC for tidlig).

Riktig som du sier at AC kjøler lufta, og den derfor blir tørket da det kondenserer på... den radiatorgreia inne i bilen som jeg visstnok aldri klarer å lære navnet på.. Dette vannet SKAL renne ut av bilen, men det tar nok litt tid. Så når AC slås av vil nok noe av denne fuktigheten bli med ut i lufta. Og her er man jo inne på det BE beskrev, står AC på hele veien fra A til B er det herlig fukt igjen i systemet til neste oppstart..
På biler med VP (varmepumpe) er det et lite "hull" i varmen i det man slår av AC. VP klarer visst bare 1 ting av gangen, så må omstilles til varme istedet for kjøling. I perioden med "hullet" er jo selvsagt ikke lufta optimal.
Jeg har svært ofte noen vinduer på gløtt, det fjerner dugget veldig effektivt.

Feil årstid å begynne med sånt, men skal se om jeg orker meg på å se om jeg finner noe klokt ut av det spjeldet.
Skulle tro det er fullt mulig å sette inn en bryter så resirk-motoren blir deaktivert og altså aldri lukker spjeldet. Det burde gi mer effektiv duggfjerning under forvarming som mange har vært inne på.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Jeg har resignert hva gjelder dugg, og kjører med den funksjonen med delvis resirkulering.
Altså, holder REC knappen inne noen sekunder, da blinker REC og FRE lampene tre ganger, og det blir 1/3 resikfunksjon.
Ser det trekker mer energi enn ren resirk, men bilen er duggfri.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

AppleKnocker

Jeg har ikke dette problemet ved forvarming. Har satt temp på 30grader  :o

Hva med å nappe ut pollenfilteret og se om det hjelper?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Sitat fra: leafnor på onsdag 02. november 2016, klokken 18:16
Jeg har resignert hva gjelder dugg, og kjører med den funksjonen med delvis resirkulering.
Altså, holder REC knappen inne noen sekunder, da blinker REC og FRE lampene tre ganger, og det blir 1/3 resikfunksjon.
Ser det trekker mer energi enn ren resirk, men bilen er duggfri.

Hvis du gjør dette, holder den da 1/3 resirk hele tiden, også når forvarming stilles inn med timer eller vi starter forvarming via appen?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

leafnor

Nei, tror ikke det , for når forvarming starter lyser REC knappen, og det tenker jeg betyr 100% resirkulering.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Sitat fra: tomrh på onsdag 02. november 2016, klokken 10:47
Sitat fra: Ebe på onsdag 02. november 2016, klokken 08:59
Får prøve å bli ennå flinkere til å slå av AC... men er uansett krise at man må trykke og ordne for at det ikke skal bli dugg i bilen
AC fjerner som kjent dugg ved å tørke ut lufta. Den kondenserer ut luftfuktighet ved å kjøle ned luft, og er veldig effektiv sånn sett. Men ved bruk av varme må denne lufta varmes opp igjen, og den blir ikke like varm som uten AC-leddet. Frontruta blir ikke særlig godt oppvarmet, og derfor kommer duggen umiddelbart tilbake når AC skrus av. Så har man latt seg friste til "bare litt AC" så er man stuck resten av turen, dette har jeg erfart så mange ganger at jeg ikke rører AC men venter heller tålmodig på at frontruta skal bli duggfri før jeg kjører.

Det BE sier om AC visste jeg ikke, høres jo fornuftig ut!  8)

Men frontruta er ikke hele problemet, det er fullstendig dugget på 4 sidevinduer og bakruta.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Tror rene ruter er en del av løsningen. Sidevinduet foran på passasjersiden vår er renere enn foran på førersiden. Førstnevnte dugger nesten aldri. På førersiden kan det bli problem, og av latskap drar jeg bare genserarmen over når det er som verst. :) Innvendig rengjøring er nok løsningen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Rengjøring har mye å si ja...

Kjøpte et anti-dugg middel en gang, som bare har havnet i en eller annen krok i kjelleren.
Verdt å prøve noe slikt
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

"Måtte" kjøre uten varme i -11 C i dag, ca 30km, var skråsikker på at det skulle gi både dugg og is på frontruta (innvendig altså), men jeg berget. Var vel såvidt det var noe som helst dugg!
Kjørte en tur uten varme i går kveld også i ca -10, uten dugg  :)
Begynte vel såvidt å dugge, men satte sjåførvinduet såvidt på gløtt, og tok ikke lang tid så var alt borte.
Frostrøyken som kom ut av munnen ble effektivt trekt mot åpningen og ut av bilen.

Sånn, bare for å understreke for hvor effektivt det er med et vindu på gløtt hvis man skal ha dugg ut av bilen ;)
Trondheim

Ebe

Min bil dugger ikke nå i dette tørre været, sekv uten AC. Så skal prøve å kjøre så lenge som mulig uten AC fremover.

Sele

Har nå prøvd ut forvarming etter og ha slått av AC og kjørt sånn at all kondens fra AC er borte. Har prøvd forvarming i grader fra -8 til +8 grader og som i dag i regnvær. Ikke tegn til dugg i bilen ved forvarming eller under kjøreturene. Min bil står ute 24/7.

LeafSwe

Sitat fra: Sele på mandag 14. november 2016, klokken 07:52
Har nå prøvd ut forvarming etter og ha slått av AC og kjørt sånn at all kondens fra AC er borte. Har prøvd forvarming i grader fra -8 til +8 grader og som i dag i regnvær. Ikke tegn til dugg i bilen ved forvarming eller under kjøreturene. Min bil står ute 24/7.

Samma här, funkar bra med den metoden!
3P+
3SR+

Ebe

Har prøvd det samme selv litt nå, kjører 100% uten AC. Etter noen dager har faktisk bilen begynt å tørke litt ut, slik at kondens er et mindre problem. Selv i går da bilen var kald, det regnet ute og jeg satte meg i bilen etter svømmetrening, så klarte jeg å holde duggen i sjakk. Måtte riktignok ha ganske høy vifte, samt luft bare på frontruta (måtte slå av AC igjen, for den ble automatisk aktivert når man velger kun luft på frontruta).

Virker rett og slett som det er "restdugg" i AC-anlegget som har vært problemet (som mange allerede har påpekt her i tråden allerede). Men bilen trengte flere dager på å "omstille" seg.  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA