Dugg i hele bilen ved forvarming!

Startet av EV-FTW, tirsdag 01. november 2016, klokken 07:46

« forrige - neste »

tomrh

Greit at man finner årsaken til duggproblemene! For i tillegg til å bli kvitt duggen er jo det å kjøre med resirk veldig strømbesparende, men får ofte nærmest kjeft av å foreslå det fordi det er umulig. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Resirk har jeg ikke våget meg på ennå...  ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carl Anton Stenling

Slik jeg leser brukerhåndboka til min 2015-modell skal man ikke bruke "A/C" sammen med "Heat" for å varme bilen. Hvis man har begge aktivert så varmes og kjøles luften samtidig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

EV-FTW

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 16. november 2016, klokken 16:07
Slik jeg leser brukerhåndboka til min 2015-modell skal man ikke bruke "A/C" sammen med "Heat" for å varme bilen. Hvis man har begge aktivert så varmes og kjøles luften samtidig.

Må si jeg ikke har lest håndboken på dette.
Men både varme AC går automatisk på når knappen for tining av frontrute trykkes inn.

Nå har det vært en god periode med fint tørt vær. Har da kun brukt varme og ikke AC noen ting.
Så kom regnet. Gikk ca 2 mil i pøsregn før det dugget såpass at jeg begynte å ha problem med å se ut. Måtte da trykke på knappen som viser luft mot frontruten.
Da går både varme og AC på, og vifte på fullt.
På veldig kort tid er duggen vekke.
Skrur så av knappen igjen, kjører vanlig klima og 21 grader.
Går maks 10 min og det dugger igjen.

Løsningen da blir å ha på AC og varme. Kjøre luften mot frontrute og bena. Kjøre viften manuelt. Da får jeg kontroll på dugg.
Og har ikke med skitne ruter å gjøre, da jeg vasker disse innvendig ca 1 gang i uken, da jeg har barn som kladder på rutene, til min store frustrasjon
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Carl Anton Stenling

Knappen med luft mot frontruta bruker både avkjøling og oppvarming , dvs. avfukting. Først avkjøles luften slik at noe av vanndampen kondenserer. Dette vannet fjernes. Så varmes luften opp igjen og er da tørrere enn før.

Som angitt i instruksjonsboka medfører slik avfukting høyere forbruk til oppvarming. Kan likevel være på sin plass i kortere perioder hvis ruta dugger.

Imidlertid er det flere som har erfart at vannet fra avfuktingen fort kommer tilbake neste morgen under forvarmingen. Løsningen er da visstnok å passe på å ikke bruke A/C de siste fem minuttene før man parkerer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA