Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Enig at det er vanskelig å tenke seg. Jeg har i hvert fall blitt veldig godt vant i Teslaen, og hver gang jeg setter meg inn i en fossilbil så er det en skikkelig nedtur.

Satt i en E-klasse taxi her om dagen, og da var det ikke bare meg, men kona reagerte også. Etter vi gikk ut av bilen så måtte hun bare si "Var det bare meg eller var den bilen helt ræva?" Hun er ikke bilinteressert. Men den var riktignok kanskje 4 år gammel og det virket som de hadde funnet dieselmotor fra en gammel russisk traktor og puttet inn i den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:24
Dette "rusket" omtaler Musk selv som; "We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Sarte sjeler bør ikke lese dette oppslaget i The Guardian som jeg her linker til.

https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/17/tesla-halts-model-3-electric-car-production-improve-automation

Ja, Musk nevnte et eksempel på noe som ikke fungerte som det skulle, og dermed gjorde de noe med det for å få produksjonen til å gå raskere. Og det fungerte åpenbart, siden produksjonen har skutt i været.

Kan ikke du forklare hvordan det er negativt at de identifiserer problemer, for så å fikse dem med påfølgende økning i produksjonen?

Kramzz

Det å si at en 4 år gammel mercedes E klasse er ræva, der må jeg si du er litt drøy☺ Jeg har selv kjørt 60000km i en taxikjørt E-klasse å dette er vel noe av det bedre du får med diesel/bensin fremdrift, i tilegg er de driftsikre så det holder. Min var gått 370000 når jeg solgte den. Mye bil igjen der ! MEN at tesla er Mye finere drivlinje, mer futuristisk og 100 ganger penere og artigere å kjøre, det kan jeg være enig i
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

Espen Hugaas Andersen

Jeg er sikker på at den er driftssikker som en russisk traktor. Men Tesla har ødelagt fossil drift for meg, i hvert fall.

Vi får se hva Mercedes kommer med når det gjelder EQC og EQS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:24
Dette "rusket" omtaler Musk selv som; "We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Sarte sjeler bør ikke lese dette oppslaget i The Guardian som jeg her linker til.

https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/17/tesla-halts-model-3-electric-car-production-improve-automation

Ja, Musk nevnte et eksempel på noe som ikke fungerte som det skulle, og dermed gjorde de noe med det for å få produksjonen til å gå raskere. Og det fungerte åpenbart, siden produksjonen har skutt i været.

Kan ikke du forklare hvordan det er negativt at de identifiserer problemer, for så å fikse dem med påfølgende økning i produksjonen?

Det jeg reagerte på er denne gjentatte bagatellisering med henvisning til "rusk" hvilket er noe helt annet enn hva Musk selv sier! Hvorfor kom jeg på uttrykket "blind kjærlighet"
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Ser ut som produksjonsutfordringene er langt på vei borte: https://electrek.co/2018/04/17/tesla-model-3-production-goal-6000-units-per-week/

Nå har de hatt tre uker med produksjon over 2000, og denne siste oppgraderingen av produksjonslinjen gjør at de kan skalere opp til 3000-4000/uke i mai. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Kommer de seg opp på 3-4000 så kjapt og 5000 i løpet av sommeren ser det lyst ut for M3 i Norge rundt nyttår :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 22:28
Det jeg reagerte på er denne gjentatte bagatellisering med henvisning til "rusk" hvilket er noe helt annet enn hva Musk selv sier! Hvorfor kom jeg på uttrykket "blind kjærlighet"

... og det jeg reagerer på er denne gjentatte krisemaksimering av detaljer som Musk selv er helt åpen om. Hvorfor kom jeg på uttrykket "blindt hat"?
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. april 2018, klokken 22:32
Ser ut som produksjonsutfordringene er langt på vei borte: https://electrek.co/2018/04/17/tesla-model-3-production-goal-6000-units-per-week/

Nå har de hatt tre uker med produksjon over 2000, og denne siste oppgraderingen av produksjonslinjen gjør at de kan skalere opp til 3000-4000/uke i mai. :)

Intet er bedre enn om de klarer dette, men dine henvisninger er "påstander", ikke de facto produksjon og Musk har vel ikke alltid klart å oppfylle sine egne satte produksjonsmål for denne bilen så langt?

Hverken "elsker" eller "hater" hverken Tesla som bilmerke eller Musk som person, langt derifra, men "tillater" meg å påpeke noen dokumenterbare fakta, ikke påstander, tro håp og "løfter" som ikke er innfridd.
Seeing is believing and the proof is in the eating of the pudding.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 07:36Intet er bedre enn om de klarer dette, men dine henvisninger er "påstander", ikke de facto produksjon og Musk har vel ikke alltid klart å oppfylle sine egne satte produksjonsmål for denne bilen så langt?
De har faktisk klart tre uker med 2020 stk, 2070 stk og 2250 stk. Dette er i seg selv nok til å stort sett friskmelde Model 3 produksjonen. Nå er Model 3 uten tvil den elbilen som produseres i størst skala i verden.

Det at det fortsatt gjenstår litt justeringer av produksjonslinjen på veien mot 10.000/uke er naturlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 07:36
Hverken "elsker" eller "hater" hverken Tesla som bilmerke eller Musk som person, langt derifra, men "tillater" meg å påpeke noen dokumenterbare fakta, ikke påstander, tro håp og "løfter" som ikke er innfridd.

Imponerende mye engasjement for å "påpeke noen dokumenterbare fakta" om ett produkt og en produsent du overhode ikke engasjerer deg i...
Model S 85D

arthur

Skal vi holde oss til sak, i alle fall forsøke?

Hva du legger i "et produkt og en produsent du over hodet ikke engasjerer deg i" vet ikke jeg og det vet du vel forøvrig lite eller intet om?

Tesla er viktig på mange måter så derfor følger jeg nyheter og utvikling med interesse. Om jeg noen gang kommer til å eie en Tesla, eller ikke, vet jeg rett og slett ikke, utelukker det ikke. Ikke minst etter nyhetene om at de lager en topp ladeløsning/stasjon i Lillesand, en liten by jeg er i omtrent hver måned, noen ganger oftere.

Mitt "problem" er at jeg hverken har en slik bil, har bestilt en slik bil eller har aksjer i selskapet så derfor står jeg helt fritt i motsetning til de med de sterkeste (utrykte) meningene her.

Sånn er det med den saken.

Og igjen; skal vi holde oss til sak?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 08:27

Hva du legger i "et produkt og en produsent du over hodet ikke engasjerer deg i" vet ikke jeg og det vet du vel forøvrig lite eller intet om?

Tesla er viktig på mange måter så derfor følger jeg nyheter og utvikling med interesse. Om jeg noen gang kommer til å eie en Tesla, eller ikke, vet jeg rett og slett ikke, utelukker det ikke. Ikke minst etter nyhetene om at de lager en topp ladeløsning/stasjon i Lillesand, en liten by jeg er i omtrent hver måned, noen ganger oftere.

Mitt "problem" er at jeg hverken har en slik bil, har bestilt en slik bil eller har aksjer i selskapet så derfor står jeg helt fritt i motsetning til de med de sterkeste (utrykte) meningene her.

Ja, jeg prøver å få deg til å holde deg til sak. Tema her er "Hva skjer om Tesla går konkurs?", merk deg ordet "om". Det er altså en spekulasjon noen kom med da ting så litt mørkere ut for Tesla enn det gjør i dag, og var altså ute etter å finne ut hva som i så fall ville skje. F.eks. med alt solgte biler, garantier, deletilgang etc.

"Saken" vi skal holde oss til er altså ikke å prøve å krisemaksimere ett hvert problem Tesla har, har hatt eller kommer til å få, eller å spå Tesla's snarlige død. Men det er hva du driver med her. Det jeg tok opp var hvordan du reagerte på at du ikke fikk mer reaksjon på en overdreven krisemaksimering du prøvde deg med her - og i andre tråder som om en tråd alene ikke var nok. Du skrev rett ut at dersom man ikke ble sjokkert over de "dårlige nyhetene" du i ditt gode forsyn var så vennlig å dele med oss og umiddelbart så for seg Tesla's kommende konkurs, ja da måtte man jo bli drevet av "blind kjærlighet".

Jeg prøvde så å snu dine egne argumenter mot deg slik at du skulle se hvor tåpelige de var, men det lykkes jeg tydelig vis ikke med. Så da får jeg heller si det med rene ord: Hold deg til sak. Informer oss gjerne om saksrelevante nyheter du kommer over - enten de er gode eller dårlige. Men spar deg for unødige beskrivelser av forummedlemmer som ikke deler din oppfatting av hvordan disse bør oppfattes.

Nb: det spesielle med ladestasjonen som kommer i Lillesand er jo at for første gang blir det satset på en ladestasjon med samme kapasitet - eller mer - som Tesla's superladere fra en annen leverandør. Så om dette vil være ditt primære hurtligladested så vil du stå friere i ditt valg av elbil basert på denne ladestasjonen.
Model S 85D

DagfinnN

Tesla er viktig på mange måter så derfor følger jeg nyheter og utvikling med interesse.
Klarer ikke la være å holde meg til saken nå :). Jeg tror nesten ikke det jeg leser. Du må ha fått en ny fantastisk medisin. Kan du sende meg litt av den?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

arthur

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. april 2018, klokken 08:51

Ja, jeg prøver å få deg til å holde deg til sak. Tema her er "Hva skjer om Tesla går konkurs?", merk deg ordet "om". Det er altså en spekulasjon noen kom med da ting så litt mørkere ut for Tesla enn det gjør i dag, og var altså ute etter å finne ut hva som i så fall ville skje. F.eks. med alt solgte biler, garantier, deletilgang etc.

"Saken" vi skal holde oss til er altså ikke å prøve å krisemaksimere ett hvert problem Tesla har, har hatt eller kommer til å få, eller å spå Tesla's snarlige død. Men det er hva du driver med her. Det jeg tok opp var hvordan du reagerte på at du ikke fikk mer reaksjon på en overdreven krisemaksimering du prøvde deg med her - og i andre tråder som om en tråd alene ikke var nok. Du skrev rett ut at dersom man ikke ble sjokkert over de "dårlige nyhetene" du i ditt gode forsyn var så vennlig å dele med oss og umiddelbart så for seg Tesla's kommende konkurs, ja da måtte man jo bli drevet av "blind kjærlighet".

Jeg prøvde så å snu dine egne argumenter mot deg slik at du skulle se hvor tåpelige de var, men det lykkes jeg tydelig vis ikke med. Så da får jeg heller si det med rene ord: Hold deg til sak. Informer oss gjerne om saksrelevante nyheter du kommer over - enten de er gode eller dårlige. Men spar deg for unødige beskrivelser av forummedlemmer som ikke deler din oppfatting av hvordan disse bør oppfattes.

Nb: det spesielle med ladestasjonen som kommer i Lillesand er jo at for første gang blir det satset på en ladestasjon med samme kapasitet - eller mer - som Tesla's superladere fra en annen leverandør. Så om dette vil være ditt primære hurtligladested så vil du stå friere i ditt valg av elbil basert på denne ladestasjonen.

Ja, om, ikke når, hvilket jeg heller ikke har hevdet. Kan heller ikke se at jeg har krisemaksimert noe som helst utover det som fremkommer av pressen og vist til oppslag. At enkelte her ikke er enig i hva som fremkommer av oppslagene, linkene, kan ikke jeg noe for.
Jeg har gjentatte ganger skrevet at jeg for min del håper at Tesla klarer seg, og nå gjentar jeg det nok en gang. Got it?

Ser ellers at DagfinnN ikke klarer å holde seg fra å komme med personlige spydigheter som er ganske så ufine, men får håpe det hjalp på et eller annet vis å få ut opparbeidet "gruff". Håper det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA