Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mye konkursprat og vås når jeg bestilte første bil i 2012 også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. april 2018, klokken 19:41Mye konkursprat og vås når jeg bestilte første bil i 2012 også :)
I 2012 var det jo faktisk ikke usannsynlig med konkurs. F.eks om det hadde vært større feil på batteri og drivlinje så kunne det være kroken på døra. Det var en god del feil på tidlige Model S, men heldigvis har det ikke vært veldig dyre feil.

Nå er situasjonen mye mer avklart; Tesla er godt på vei til å bli et stort bilselskap, der de kan gå med profitt, og har råd til å finansiere sine nødvendige investeringer med pengene de tjener på bilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sportsedan

Skjønner ikke helt at Tesla er i ferd med å bli et stort bilselskap med det volumet de har pr i dag. Mener de er helt avhengige av å komme skikkelig i gang med produksjonen av Model 3 ellers så tror jeg de vil få store problemer.

Er svært vanskelig å tjene penger på bilproduksjon med så små volumer som Tesla har pr i dag og er vel kun Porsche og noen få andre som klarer dette. Blir spennende å se hva som skjer framover.

Jeg er i hvert fall 100% sikker på at det ikke vil være spesielt morsomt å være Tesla eier hvis Tesla skulle gå konkurs. Jeg er og har alltid vært Saab fan og vet at en konkurs vil skape til dels store problemer i starten i forhold til deler, service osv før ting normaliserer seg noe.
Tesla er tross alt en svært liten fabrikant og ettermarkedet for deler er svært begrenset. Tror det ikke ville tatt altfor lang tid før biler ble stående uten tilgang til deler eller teknisk support.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sportsedan på mandag 02. april 2018, klokken 17:03Skjønner ikke helt at Tesla er i ferd med å bli et stort bilselskap med det volumet de har pr i dag. Mener de er helt avhengige av å komme skikkelig i gang med produksjonen av Model 3 ellers så tror jeg de vil få store problemer.
Det er vel alle enig i. Men ting tyder på at denne måneden kan man endelig si at Model 3 er den elbilen med størst produksjonstakt i verden, og produksjonen vil nok bare fortsette å forbedre seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sportsedan

Det bør komme gode nyheter i forhold til Model 3. Når det gjelder den elbilen med størst produksjonstakt i verden så sier vel ikke det så mye egentlig. Er jo foreløpig et svært begrenset marked for el biler tross alt men blir spennende å se når Kina nå kommer på banen i større grad. De kommer til å bli verdens største konsument av elbiler framover men er usikker på om de kommer til å kjøpe Tesla i stor grad. Spesielt ikke nå når handelskrigen ser ut til å ta fart....

sfinxern

Sitat fra: Sportsedan på mandag 02. april 2018, klokken 17:03
Jeg er i hvert fall 100% sikker på at det ikke vil være spesielt morsomt å være Tesla eier hvis Tesla skulle gå konkurs. Jeg er og har alltid vært Saab fan og vet at en konkurs vil skape til dels store problemer i starten i forhold til deler, service osv før ting normaliserer seg noe.
Tesla er tross alt en svært liten fabrikant og ettermarkedet for deler er svært begrenset. Tror det ikke ville tatt altfor lang tid før biler ble stående uten tilgang til deler eller teknisk support.

Det har vel aldri vært problemer med service og deletilgang for konkursrammede bilprodusenter. Ei heller for Saab. Er der en ting som er sikkert så vil det alltid være tilgang på reservedeler. Service er heller ingen stor bekymring. Det er bare et spørsmål om tid før helt vanlige verksteder kommer til å tilby service og reparasjoner på elbiler. Det største spørsmålet er hva som evt skjer med superladerne world wide, men det tror jeg heller ikke vil være noe å være våken om natta for.

Så nei, jeg er ikke bekymret. Folk må gjerne hause opp disse utfordringene til Tesla, så skal jeg fortsette å kose meg med bilen min:).

Sannheten er at de øvrige bilprodusentene pisser i buksene sine og prøver alle dirty tricks de har i lomma fordi de vet at Tesla vil klare å skalere opp produksjonen av Model 3 og dermed ta en voldsom stor markedsandel på noe som er kommet for å bli, nemlig elektriske biler.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Sportsedan

Stemmer vel ikke helt det du skriver i forhold til deletilgang og service. De mest vanlige slitedelene er det tilgang på lenge men spesielle deler forsvinner ganske raskt fra markedet. Her dreier det seg kun om økonomi.

Tesla har vel heller ikke mye felles deler med andre merker heller så her er jeg rimelig sikker på at deletilgangen vil bli prekær ganske raskt.

Når det gjelder diagnose og oppdateringer så vil jo dette bli borte i øyeblikket Tesla eventuelt går konkurs. Tror det er en del ihuga Tesla fans som faktisk undervurderer hva en eventuell konkurs vil innebære for sitt bilhold.

Tror ikke de andre bilprodusentene er så veldig bekymret for den nye Model 3. Er ingenting som skulle tilsi at for eksempel Toyota ikke skulle kunne produsere en elbil som helt sikkert er minst like bra om kanskje ikke bedre enn Tesla sine modeller hvis de skulle ønske det. Her dreier det seg kun om markeder og økonomi igjen. Er faktisk ikke så stort dette elbilmarkedet foreløpig selv om vi nordmenn tror det....

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. april 2018, klokken 17:08
Men ting tyder på at denne måneden kan man endelig si at Model 3 er den elbilen med størst produksjonstakt i verden, og produksjonen vil nok bare fortsette å forbedre seg.

Det kan sikkert være slik, men basert på hva som ble kommunisert av ekstrapolerte verdier av produksjonstakt på slutten av forrige kvartal så tror jeg man skal legge fulle kvartaler til grunn og ikke riggede bursts rett før hvert kvartal. Tesla har jo med all tydelighet vist at de forsøker å sukre pillen ved å vise til noen dager med høy produksjon rett før kvartalsavslutning. Hvis det er noe hold i disse 'lekkede' emailene så ser det ut til vi vil være vitne til det samme denne gangen også.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sportsedan på mandag 02. april 2018, klokken 21:03Stemmer vel ikke helt det du skriver i forhold til deletilgang og service. De mest vanlige slitedelene er det tilgang på lenge men spesielle deler forsvinner ganske raskt fra markedet. Her dreier det seg kun om økonomi.

Tesla har vel heller ikke mye felles deler med andre merker heller så her er jeg rimelig sikker på at deletilgangen vil bli prekær ganske raskt.

Når det gjelder diagnose og oppdateringer så vil jo dette bli borte i øyeblikket Tesla eventuelt går konkurs. Tror det er en del ihuga Tesla fans som faktisk undervurderer hva en eventuell konkurs vil innebære for sitt bilhold.
Det er ikke sikkert noenting som helst skjer om Tesla går konkurs. Det kommer helt an på typen konkurs.

Om det er snakk om Chapter 11, så er det fullt mulig at Tesla ville fortsatt helt som normalt. Investorene ville så klart tapt ca alt, mens kreditorne ville i all hovedsak overtatt selskapet. Det var dette som skjedde med GM, og kundene merket egentlig ingenting til konkursen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på mandag 02. april 2018, klokken 21:13Det kan sikkert være slik, men basert på hva som ble kommunisert av ekstrapolerte verdier av produksjonstakt på slutten av forrige kvartal så tror jeg man skal legge fulle kvartaler til grunn og ikke riggede bursts rett før hvert kvartal. Tesla har jo med all tydelighet vist at de forsøker å sukre pillen ved å vise til noen dager med høy produksjon rett før kvartalsavslutning. Hvis det er noe hold i disse 'lekkede' emailene så ser det ut til vi vil være vitne til det samme denne gangen også.
Det er sunt å være litt skeptisk, og det ville ikke overraske meg om produksjonstakten faller noe tilbake nå etter kvartalsslutt, men den vil ganske sikkert stabilisere seg på et høyere nivå enn tidligere i kvartalet, og så begynne å stige opp mot nye høyder i løpet av dette kvartalet. Noen måneder fra eller til vil ikke påvirke Teslas fremtid til nevneverdig grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Husker samme produksjonstakt-diskusjon med den kjente Tesla-kritikeren John Petersen for noen år siden.
Han klagde på Teslas volumer og kunne ikke se annet enn det negative og mente Tesla aldri ville klare å få volumene opp. Dernest mente han markedet raskt ville mettes. Argumentene var stadig nye. Shifting logics.

Volumene har i praksis steget jevnt og trutt og er blitt solide og stabile for så dyre biler i et smalt segment. Håper ikke produksjonstakten for disse nedprioriteres på sikt til fortrinn for M3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. april 2018, klokken 21:25
Det var dette som skjedde med GM, og kundene merket egentlig ingenting til konkursen.

Bortsett fra saab da, som var en del del av GM....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 03. april 2018, klokken 07:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. april 2018, klokken 21:25
Det var dette som skjedde med GM, og kundene merket egentlig ingenting til konkursen.

Bortsett fra saab da, som var en del del av GM....

GM forsøkte også å kvitte seg meg Opel allerede under konkursen, men det drøyde jo noen år...

Hadde forøvrig Saab i konkurstida, og både serviceapparat, deletilgang og garantiordninger for norsksolgte biler var problemfritt. Riktignok er det enkelte deler som det er vanskelig (umulig?) å skaffe, spesielt til siste versjon av 9-5. 9-5 2010-1012 ble produsert i et lite antall, totalt ble det i løpet av to år produsert mellom 11- og 12-tusen biler. Tesla S og X er produsert i betydelig større antall, og til og med av Tesla Model 3 ruller det nok flere biler på veien allerede nå enn det gjorde av Saab9-5 NG.

Jeg var forøvrig så fornøyd med Saab'en på tross av konkurs at jeg kjøpte en Saab til.
Hadde det ikke vært for overgang til elbil, så hadde jeg helt sikker kjørt Saab 9-5 NG som bruksbil og familiebil i dag, selv om deletilgang kan være utfordrende for enkelte deler, og selv om Saab er historie og det norske serviceapparatet er nesten borte.

Jeg hadde nok fortsatt å kjøre Tesla'n også selv om Tesla hadde gått konkurs. Det som er mest usikkert ved en evt. konkurs er kanskje hva som hadde skjedd med supercharger-nettverket. Inntil videre tar jeg det veldig med ro, og har troa på at selv om det er mange år til neste gang jeg skal kjøpe ny bil, så vil Tesla være med i vurderingen også da.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. april 2018, klokken 21:48
Husker samme produksjonstakt-diskusjon med den kjente Tesla-kritikeren John Petersen for noen år siden.
Han klagde på Teslas volumer og kunne ikke se annet enn det negative og mente Tesla aldri ville klare å få volumene opp. Dernest mente han markedet raskt ville mettes. Argumentene var stadig nye. Shifting logics.

Volumene har i praksis steget jevnt og trutt og er blitt solide og stabile for så dyre biler i et smalt segment. Håper ikke produksjonstakten for disse nedprioriteres på sikt til fortrinn for M3.
Kanskje Tesla burde holdt seg til "premium"-biler av type S, X og Roadster? For det er vel slik at disse har gode marginer?

Men det hadde jo vært veldig synd hvis Tesla går konkurs når det er så stor etterspørsel etter produktene. Sikkert stort potensiale for S og X i Norge fortsatt. Men tror nok mange blir stresset av konkurspraten nå.

Øyvind.h

Marginene er muligens bedre der, men Tesla jobber ikke med det som mål. Tesla er nå der Porsche var for noen år siden. Passert 100k i årlig volum, men når målet er å få verden over på mer bærekraftig personbilproduksjon kan de ikke stoppe med rådyre og store biler som S og X.

Konkurspraten har jeg lest i 6 år, så den lar jeg meg ikke stresse av, selv om det selvfølgelig er viktig at de får opp produksjonsvolumet for M3 i løpet av året om de vil unngå å hente mer penger i markedet.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA