Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noe rustproblematikk på Leaf?

Startet av trondhla, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:01

« forrige - neste »

trondhla

Har noen funnet litt brunt på Leaf'en sin? Nissan er ikke de beste når det gjelder korrosjonsbeskyttelse med mindre bilen er en Renault med Nissan-logo.
Hva er status så langt?

Tips for den som vil beskytte seg:
http://www.dinside.no/motor/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin/61196508

AtellusCalidus

Fan då, är inne och läser den jävla artikeln och inser att jag inte tänkt på detta alls. Ska man behöva kunna allt om allt numera

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Smiling when sailing

Den ruster som bare det. Tror faktisk at batteriet kommer til å vare lengre enn karosseriet...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

EV-FTW

Vi får se. Håper ikke det. Hater rust. Kommer til å selge den straks jeg ser en rustflekk, og jeg vasker og polerer bilen nøye, så vet om hver minste ting!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Aleco

Ser rustdannelser nedi bunnen i motorrommet... skal få sjekka det, men kommer ikke til på egen hånd. To år gammel denne måneden - vaska med såpe minst hver uke og voksa hver måned så lenge været har tillatt det.

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

For dere med rust i motorrommet, er dette biler som er blitt understellsbehandlet som nye?

Min er behandlet med Mercasol under, i alle hulrom, skjermer, panser og inni motorrommet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

vartli

Har ikke sett etter rust, men rundt festebøylen for panseret ser det ikke bra ut på vår 2011 modell.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

nr1rayner

@Øystein
Da anbefaler jeg deg å gjøre intet annet enn å sette deg inn i bilen og kjøre, uansett bil.
I Norge, hvor det omtrent havner mer salt enn snø på veiene er ALLE biler dømt til å ruste..
Mercasol du nevner, er det behandlingen fra Nissan, eller har du tatt ekstra behandling?

Traversen under motor ruster. Overflaterust på min -13, ingenting å bry seg om (enda), selv om det selvsagt burde vært behandlet for at det ikke skal fortsette å ruste.

Bortsett fra den traversen, og selvsagt deler som bremseskiver osv vet ikke jeg om noe spesielt som ruster.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg

Lanolinbehandlingen er topp. Har brukt dette lenge. Men nå er gamle Mercedes-biler blitt til Leaf 2015. Med Lanolin-behandling annen hvert år. Topp.

tomrh

Et tips er faktisk å velge lukkede felger, spesielt om vinteren. Da unngår man mye av partikkelspruten fra bremsene som skjærer inn i lakken.

(...jeg var dum nok til å erstatte stålfelgene på fossilen med litt kulere åpne alufelger, da startet rustproblemene...)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Men fordelen med åpne felger er at da får en spylt bremsene godt. Dette bør gjøres ofte i saltperioden, også med mange minusgrader.

tomrh

#12
Jeg gjør som Leafnor, spyler og vasker bremsene godt om høsten og sprayer alt godt inn med zinkspray (tørker av selve skivene da som selvfølgelig ikke skal sprayes der klossene tar). Det viser seg å holde rusten i sjakk, uansett felgdesign. Ser litt stilig ut også med jevnt grå calipere og skivekant istedet for en brunsjattert rustklump bak felgen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:36
@Øystein
Da anbefaler jeg deg å gjøre intet annet enn å sette deg inn i bilen og kjøre, uansett bil.
I Norge, hvor det omtrent havner mer salt enn snø på veiene er ALLE biler dømt til å ruste..
Mercasol du nevner, er det behandlingen fra Nissan, eller har du tatt ekstra behandling?

Traversen under motor ruster. Overflaterust på min -13, ingenting å bry seg om (enda), selv om det selvsagt burde vært behandlet for at det ikke skal fortsette å ruste.

Bortsett fra den traversen, og selvsagt deler som bremseskiver osv vet ikke jeg om noe spesielt som ruster.


Jeg vet ikke hva andre Nissan forhandlere gjør, men den lokale jeg kjøpte bilen av leverte den inn til et Mercasol verksted, og fikk utført behandlingen der.

Har hatt den til kontroll etterpå hos en annen lokal understellsbehandler, og de bekreftet at det var sprøytet nøye over alle plasser det skal behandles.
Noe jeg også merket da det tøt Mercasol ut av allverdens hull og åpninger på bilen.
Ser også tydelig at det er sprøytet godt ned i motorrommet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Ser ganske stilig ut ja tomrh  ;)
Trenger ikke være så blånøye med å tørke av på slitedelen av skiva, det tar klossene seg av  ;) Men klart, man prøver jo å spraye så det ikke kommer så utrolig mye på slitedelen da.
Første gang var jeg -litt- nøye med renhold av kalipre, da så de også nesten ut som de kom rett fra fabrikken. Brukte rødsprit og greier husker jeg. Nå tørker jeg bare av det værste med litt tørt papir før jeg sprøyter på. Og det sitter svært godt.
På X-trailen har jeg gjort det samme, -05 modell og i utgangspunktet temmelig brune kalipre. Der blir ikke akkurat resultatet like bra, men det ser ut som det kommer seg der også.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA