Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

USA leaf på vinteren

Startet av jarand, søndag 23. oktober 2016, klokken 22:34

« forrige - neste »

jarand

Er det noen som har noen gode tips for bilhold av en Nissan leaf 2012 uten varmeteppe på batteriet ? I indre Telemark kan det fort bli under 20 minus! Noen som vil dele erfaringer ?

nr1rayner

Er vel akkurat sånne temperaturer varmeteppet er laget for.
Forstod det vel som at det slo inn på -25C uten å være helt sikker.

Det er vel bare å bruke bilen mest mulig da, og lade når den ikke kjøres  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Slik jeg forstår det, kicker batterivarmeren inn når batteriet (ikke utetemperaturen) faller under en grense. Om det er minus 18, 20 eller 25 er jeg ikke helt sikker på. Det kan også hende det varierer mellom modellene for alt jeg vet.
Poenget er at det skal en del til å få batteritemp på minus 18. Jeg har aldri opplevd lavere utetemp enn minus 15 med min Leaf, men den laveste temperaturen på batteriet jeg har sett i Leafspy er rundt null. Dette er en bil som brukes daglig og hvor batteriet tømmes og lades minimum en gang pr døgn.

Så mitt råd er å bruke bilen som en gal hvis det blir kaldt 8)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:42
Er vel akkurat sånne temperaturer varmeteppet er laget for.
Forstod det vel som at det slo inn på -25C uten å være helt sikker.

Det er vel bare å bruke bilen mest mulig da, og lade når den ikke kjøres  ;)
The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -48F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 148F (-10C) or higher. 8)

PS: tror dette gjelder når bilen er tilkoblet strøm eller er i drift.

LeafSwe

Sitat fra: bob-bob på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:36
Sitat fra: nr1rayner på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:42
Er vel akkurat sånne temperaturer varmeteppet er laget for.
Forstod det vel som at det slo inn på -25C uten å være helt sikker.

Det er vel bare å bruke bilen mest mulig da, og lade når den ikke kjøres  ;)
The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -48F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 148F (-10C) or higher. 8)

PS: tror dette gjelder når bilen er tilkoblet strøm eller er i drift.

Batteri värmaren fungerar även när du ej har ström tillkopplad, om batteriet har över 30% SOC
3P+
3SR+

bob-bob

Sitat fra: LeafSwe på mandag 24. oktober 2016, klokken 12:31
Sitat fra: bob-bob på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:36
Sitat fra: nr1rayner på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:42
Er vel akkurat sånne temperaturer varmeteppet er laget for.
Forstod det vel som at det slo inn på -25C uten å være helt sikker.

Det er vel bare å bruke bilen mest mulig da, og lade når den ikke kjøres  ;)
The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -48F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 148F (-10C) or higher. 8)

PS: tror dette gjelder når bilen er tilkoblet strøm eller er i drift.

Batteri värmaren fungerar även när du ej har ström tillkopplad, om batteriet har över 30% SOC
Aha , takk !  :D

Trekkoppbil

#6
2012-modellen blei levert med kaldt vær pakke i alle stater i USA, og den inneholder varme i setene, i ratt og batteriet.
Det er 2011-modellen som blei levert uten, i mange stater.

Jeg vil vel anbefale å parkere innendørs i kuldeperioden.

Problememet med varmeteppet, er at du kan tappe ned batteriet, hvis du går fra bilen i lang tid, i kulda.

Problemet med kulde, er at man i utgangspunktet ikke skal lade lithium-celler når de er sprengkalde, men man kan lade dem opp svært sakte.  Skal du parkere i kulda, er råde mitt å lade opp batteriet med en gang, før det rekker å bli kaldt.

I instruksjonsboka blir man fraråda å parkere under -25 grader i for lang tid.

Vannbåren varme suger høy effekt, og batterikapasiteten kan variere fra bil til bil, på 2012-modellene, så rekkevidda kan bli begrensa.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jarand

Har faktisk fungert bra til nå! Fantastisk god på vinterføre er den også !

E_S

Min erfaring med bil både med og uten den varmeren er at den har liten til ingen betydning med mindre du går rett fra langvarig parkering i sprengkulde til hurtiglading.
:)

Thomas Parsli

Varmeteppet skal beskytte batteriet fra frostskade, ikke gi bilen lengre rekkevidde.

På biler uten varmeteppe (enkelte US-modeller) er det flere måter å unngå frostskade på:

* Parker i garasje, gjerne oppvarmet
* Lad bilen om natten når den ikke er i bruk (lading øker batteritemperaturen)
* Bruk hurtiglader (øker varmen mye)
* Bruke oppvarming av kupe, når bilen ikke er tilkoblet lader (øker batterivarmen noe)
* Bruk bilen hver dag når det er kaldt
* Følg med på temperaturmåleren

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Varmen i batteriet starter ikke før ved -17 så den har ikke vært på enda på min i løpet av 5 år!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jarand

viss det viser seg at en av cellene er dårlig, eller har dårlig kapasitet, drar dette drastisk ned på rekkevidden ? Er det slik at en ødlagt celle ødlegger for alle celleparene ?

JBS

#13
Sitat fra: jarand på fredag 03. februar 2017, klokken 18:19
viss det viser seg at en av cellene er dårlig, eller har dårlig kapasitet, drar dette drastisk ned på rekkevidden ? Er det slik at en ødlagt celle ødlegger for alle celleparene ?

Ja, det vil påvirke din rekkevidde, først langsomt, og efter lidt tid vil du have ødelagt cellen helt. Da er det slut.
Det gode er, at det IKKE er resten af pakken som bliver ødelagt, altså ville en udskiltning af den ødelagte celle få pakken op at kører igen.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA