Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter B - også i andre land?

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 23. oktober 2016, klokken 21:30

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Det er som kjent normalt krav om jordfeilbryter B for lading av elbil.

Er det noen som vet hvorvidt dette er et særnorskt krav - eller finnes tilsvarende krav i andre europeiske land?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PST

NEK 400:2014 bygger på en europeiske normer, så siden alle har de samme utfordringene med likestrømkomponenter ved jordfeil har de nok lignende krav.

Rio

Etter det jeg forstår varierer det litt - i andre land gjelder det hovedsakelig for trefase (hvor det er vanskeligere for et A-vern å detektere DC-komponent), mens i Norge gjelder det for enfas også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Litt av grunnen til at jeg spør er at det er overraskende at så få ladebokser har denne type jordfeilbryter. Det kan tyde på at problemstillingen er særnorsk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor dette har noe spesielt å gjøre med elbiler?

Alt av vanlig datautstyr, TVer, osv. har vel samme type strømforsyning?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

minim

Jeg skulle likt å sett utredningen jeg også. Tipper den minst inneholdt 4x braastad et par jäger og noen Ringnes til konklusjonen :D

Litt mer seriøst så har de vel et poeng i at man sikkert på et eller annet teoretisk plan kan få DC i fra batteripakken tilbake i AC nettet på et vis, men jeg lurer på hvor uheldig man skal være for at dette oppstår.. Og at det oppstår uten at bilen detekterer det som feil eller at en kombiautomat ikke løser ut. Må både stjerner og planeter stå på linje og lufttrykket være XXX samtidig som det er fullmåne?
-vw multivan

PST

Sitat fra: minim på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:25
Jeg skulle likt å sett utredningen jeg også. Tipper den minst inneholdt 4x braastad et par jäger og noen Ringnes til konklusjonen :D

Litt mer seriøst så har de vel et poeng i at man sikkert på et eller annet teoretisk plan kan få DC i fra batteripakken tilbake i AC nettet på et vis, men jeg lurer på hvor uheldig man skal være for at dette oppstår.. Og at det oppstår uten at bilen detekterer det som feil eller at en kombiautomat ikke løser ut. Må både stjerner og planeter stå på linje og lufttrykket være XXX samtidig som det er fullmåne?

Og da er det noe som oppstår som en feil som ikke skal skje men likevel skjer. Så for sikkerhetsskyld påbud med jordfeilbryter som takler slike feil. Hva som foregår på bakrommet når de møtes for å lage reglene så har jeg hørt at det ihvertfall er politikk og hestehandel mellom landene om hva som skal vedtas. Vet at Norge jobbet i mange år for å få komfyrvakt inn i normen.

Rasmus.B

Tror ikke at det er likestrøm fra batteriet som er problemstillingen, men at det skal skje en feil i likeretteren i laderen, og derfor lekke likestrøm ut på nettet, som igjen kan føre til at ett ordinært jordfeilsvern blir satt ut av spill og ikke vil detektere vanlige jordfeil. Risikoen for dette er størst ved 3 fase lading, men kravet gjelder også for enfase lading, desverre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ferry

Skyldes ikke kravet om B-vern på enfas en tolknings- eller oversettelsesfeil? Jeg mener å ha fått med meg det her på forumet. Noen som kjenner historien og detaljene? Griffel?

minim

Uhm.. Dersom det ikke er batteriet hvorfor utløser da ikke utstyr med f.eks frekvensomformer montert dette kravet? I praksis så vil jo alt utstyr med likeretter være like farlig?
-vw multivan

Griffel

#10
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:20
Tror ikke at det er likestrøm fra batteriet som er problemstillingen, men at det skal skje en feil i likeretteren i laderen, og derfor lekke likestrøm ut på nettet, som igjen kan føre til at ett ordinært jordfeilsvern blir satt ut av spill og ikke vil detektere vanlige jordfeil. Risikoen for dette er størst ved 3 fase lading, men kravet gjelder også for enfase lading, desverre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ja
Sitat fra: Ferry på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:24
Skyldes ikke kravet om B-vern på enfas en tolknings- eller oversettelsesfeil? Jeg mener å ha fått med meg det her på forumet. Noen som kjenner historien og detaljene? Griffel?
Det er nok ikke helt enkelt. Vi har TT,TN og IT nett for 230V + 400V TN nett rundt forbimi det ganske land. Vi har også valgt for enfaskurser å betrakte N i 400V kurser for L. Derfor har vi for eksempel topolete sikringer i 400V TN anlegg.

IT nett med direkte jordfeil på en fase et sted på transformator kretsen forekommer også.

Så jeg vil gjette på at det ble enklest slik med en regel for alle nett og at en da valgte den sikreste.

En jordfeilbryter er egentlig et sekundærvern for jordfeil, men i tillegg til å beskytte mot elektrisk støt har det vist seg at de også avverger en del branner. Varmgang i kontakter fører ofte til jordfeil som da brytes av kombivernet. Derfor er likestrømmer på avveie som hindrer A-vern å virke ekstra ugreit.

Sitat fra: minim på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:39
Uhm.. Dersom det ikke er batteriet hvorfor utløser da ikke utstyr med f.eks frekvensomformer montert dette kravet? I praksis så vil jo alt utstyr med likeretter være like farlig?
Ja. Frekvensomformere har ofte slikt vern.
Gi meg noen dager til å lage en «tegn og fortell» for spesielt intereserte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

minim

Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:56
Sitat fra: minim på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:39
Uhm.. Dersom det ikke er batteriet hvorfor utløser da ikke utstyr med f.eks frekvensomformer montert dette kravet? I praksis så vil jo alt utstyr med likeretter være like farlig?
Ja. Frekvensomformere har ofte slikt vern.
Gi meg noen dager til å lage en «tegn og fortell» for spesielt intereserte.

Hva med en-fas inverter varmepumper? UPS? Switchmode forsyninger til alt mulig av utstyr? en fas VFD (ser svært sjeldent b-vern her)?

Godt mulig det gir mer mening om du lager en slik forklaring ja. Ser frem til det :)
-vw multivan

Trekkoppbil

#12
Ut fra det jeg har forstådt fra gamle tråder på forumet her, er dette kravet noe vi har tatt fra andre land.

Forskjellen er at i andre land så var dette kun et krav, hvis man bruker likeretter som går på 3-fase. Deretter blei dette oversatt til norsk og lagt inn i en kommersiell standard her hjemme. Og det var en språkbruk som enkelte mente var helt uforståelig,og noen spurte etter en oppklaring. Deretter kom en tolkning av den norske språkbruken med utledninger etter norske begreper og regelsett, og på den måten har man brukt logikk som betyr at det er krav om b-vern også ved enfaselading. Jeg har inntrykk av at det hele dreier seg om reglrytteri, og ikke rimelige risikoanalyser, men det er mulig jeg har misforstådt.
Det utvikla seg til et hysteri med mange myter om krav til b-vern. Jeg fikk en gang reklamebrysjyre i posten fra et stort strømselskap som solgte ladeutstyr, og der var det oppgitt at noen i dsb hadde sagt at det var krav om b-vern. Jeg fant det underlig at det ikke var henvis til forskrift, så jeg spurte strømselskapet etter hjemmel, og da fikk jeg til svar at det hele bare var misforståelser, og at det ikke fantes offentlige krav.

Ett problem er at mange ikke klarer å skille mellom offentlige forskrifter fra myndighetene og kommersielle standarder for nye bygg, og da sporer det av.

Det er mye hysteri og myter rundt lading av elbiler og elektrisitet generellt, og det skremmer meg at sikkerheten ikke ser ut til å være basert på fornuftige risikoanalyser, men er en konkuranse om å ta regler ut av sin sammenheng. Da er det ikke rart det brenner mange hus her i landet. Investerer man i fornuftige sikringstiltak, risikerer man å havne i masse trøbbel, og da er det fristene å heller leve med gamle dårlige løsninger.

Robert Sund

Det er nok delvis fordi vi har en høy andel trehus, men av andre grunner også.

Regelrytteri er ett av våre store samfunnsproblem. Forbud mot å bytte schuko ut mot industristikk uten at det medfører tusenvis i ekstrautgifter er ikke gunstig isolert sett. Jeg er noe tvilende til at dette virker etter intensjonen.

Dette er ikke ett argument mot at schuko kan være godt nok for mange; og ikke ett argument mot b-vern. Det er ett argument mot å nekte folk å bedre sikkerheten uten at de må sikre mot alt!

elektrolux

Sitat fra: Robert Sund på mandag 24. oktober 2016, klokken 02:04
Forbud mot å bytte schuko ut mot industristikk uten at det medfører tusenvis i ekstrautgifter er ikke gunstig isolert sett.

Mente reglene åpnet for at en kunne bytte et slitent stikk, bare det blir gjort forskriftsmessig. Ellers blir det for dumt.

Tenk dere befaring, henting av utstyr, + hente skrujernet en glemte på første tur, så fakturering bare for å bytte et slitent stikk :o

Tror at kostnadsnivået for å fikse et slitent anlegg er en av årsakene til en del branner.

Ellers blir det for mange for dyrt å legge opp nok stikk og fordelingspadder blir brukt i stedet, både til stereo anlegget, men også til panelovner.

I vårt hus legger vi heller opp 5 stikk for mange enn 2 for lite. Unødvendige veggbokser får stå i fred, med et deksel eller til og med tapet over seg. Kona ble litt galen da jeg la opp 2x3 uttak under kjøkkenbenken, men ganske ofte er minst 5 i bruk til kaffekvern, ekspressomaskin, potet/riskoker, stavmikser og vannkoker.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA