Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

ohowl

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. mai 2019, klokken 19:56
Til info:

Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:

SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no

Gamle Leaf har vel som regel oppgitt maks taklast 0 kg, som betyr ikke tillatt. Står det ingenting er saken noe annet.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

nutte

Dette er svaret jeg fikk fra SVV i 2017:

Vedrørende deres henvendelse.

Det er riktig som du sier at «Forskrift om bruk av kjøretøy» regulerer her ved kapittel tre.
Forståelsen av dette er at du ikke kan ha last på bilens tak, når den ikke er godkjent og konstruert for dette.
Det er ikke ansett at kjøretøyet er konstruert for belastinger, når det ikke er garantert for dette av kjøretøyprodusenten.
Dette fremgår av gjeldene forskrift.
Takstativ med ski er ansett som last.
Se hjemmel  «Forskrift om bruk av kjøretøy» §§ 3-2 og 3-3.

Reaksjonen ved en kontroll vi være at det ikke tillates videre kjøring før taklasten er fjernet.
I noe tilfeller vil en politi anmeldelse bli vurdert.
Ved en eventuell ulykke vil også en taklast bli tatt i betraktning.


Hilsen
Lette kjøretøy ABO


Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. mai 2019, klokken 19:56
Til info:

Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:

SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: ohowl på mandag 06. mai 2019, klokken 20:01
Gamle Leaf har vel som regel oppgitt maks taklast 0 kg, som betyr ikke tillatt. Står det ingenting er saken noe annet.

Istedenfor å krangle med meg, foreslår jeg at du mailer SVV og spør :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: nutte på mandag 06. mai 2019, klokken 20:04
Dette er svaret jeg fikk fra SVV i 2017:

Se der ja, et ordentlig svar!

Personlig synes jeg det er rart at et tak som skal tåle kollisjoner ikke tåler et skistativ -men jeg forholder meg til tolkningen SVV praktiserer!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Konaen

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 06. mai 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Konaen på mandag 06. mai 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.

De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....

Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.

De har jo bevist at de gir balla, så det er jo greit.....bare se på farsen med hengerfeste på Kia det (Hyundai som eier Kia).
Det som Tesla har fått til er entusiastiske kunder og eiere som er gode ambassadører for merket sitt.
Når bilkonsern pga manglende levering osv mister fansa sine vil det nødvendigvis slå negativt ut på et tidspunkt.
Det bilmerket jeg har vært desidert mest fornøyd med er VW, det har både med selve bilene å gjøre, samt en utrolig bra forhandler (Gumpen i Lyngdal).

Det samme gjelder jo hengerfeste, det er svært få land som i det hele tatt tilbyr dette på andre biler enn pick-up. En typegodkjenning med hengerfeste og testing av bil med hengerfeste koster ganske mye. Det er fortsatt kø på bilene det er snakk om, så forskjellen hadde vært at køen hadde vært lenger om de også kom med hengerfeste.

En annen ting er at det er ingen kunder som er så lite lojale som elbilkunder. De skal ha det nyeste hele tiden, merket betyr ikke så mye. Bare se på hvor mange nye kunder Hyundai/Kia har nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA