Ladestasjoner hjemme - Teknisk spørsmål

Startet av Tho_Elli, fredag 21. oktober 2016, klokken 13:12

« forrige - neste »

autopass

Jeg fikk tilbud om Salto 572 Ladestasjon mode-3 med type2-uttak. Ny kurs med inntil 15m kabel. 11900NOK eks moms for 16A og 13900 for 32A. Valgte glatt å stå over dette tilbudet.

Fikk ikke ta inn utstyr fra andre i kontrakt. Dette fordi forhandleren hadde laget en avtale med dette firmaet som skulle ta seg av reklamasjon og gartantisaker etter forbrukerloven. Forhandleren ville ikke risikere å sitte med ansvaret om feks en annen utstyrsleverandør eller elektriker skulle gå konkurs ol.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

jornhd

Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:28
Jeg fikk tilbud om Salto 572 Ladestasjon mode-3 med type2-uttak. Ny kurs med inntil 15m kabel. 11900NOK eks moms for 16A og 13900 for 32A. Valgte glatt å stå over dette tilbudet.
Takket ja til samme tilbud (valgte 32A). Var det dumt? Trodde dette var gunstig fordi det ble momsfritt.

autopass

Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:34
Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:28
Jeg fikk tilbud om Salto 572 Ladestasjon mode-3 med type2-uttak. Ny kurs med inntil 15m kabel. 11900NOK eks moms for 16A og 13900 for 32A. Valgte glatt å stå over dette tilbudet.
Takket ja til samme tilbud (valgte 32A). Var det dumt? Trodde dette var gunstig fordi det ble momsfritt.

Om det er dyrt eller ikke varier i stor grad med tanke på eletrikerjobben vil jeg tro. I mitt tilfelle er sikringskapet så og si vegg i vegg med garasjen(garasje i huset) og det vil være en liten jobb vil jeg tro. Om jeg da legger ut et anbud på eletriker og evt kjøper en ladestasjon hos en annen vil jeg anta at jeg kommer billigere ut en tilbudet.

Saltoboksene er vel og i utgangspunktet kanskje dyrere en en del alternativer uten at jeg vet noe om kvalitet på de ulike boksene.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

CitB59EL

Vi bestilte ny Salto Boks når vi kjøpte siste Elbilen(B klasse) til ca 11000 kr 16A/230V ferdig med 10 meter kabel. Fikk lagt opp 3 fas kabel (20A) og 3 fas sikring(20A) samtidig og dette kostet ikke mye ekstra(venter på regning antydet under 1000 kr itillegg). Ren salto boks som vi monterte kostet 8900 eks mva hvis jeg skulle kjøpt den løst også få elektriker å montere-regnestykket var enkelt for vår del. 

tutti

Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:07
Saltoboksene er vel og i utgangspunktet kanskje dyrere en en del alternativer uten at jeg vet noe om kvalitet på de ulike boksene.
Kvaliteten pleier å være bra. Det å ha Salto-nøkkel på seg er også en fordel når man er på tur.

moby666

Hvis du åpner en Saltoboks får du deg et lite sjokk.  Den er så si tom

jkirkebo

Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:07
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:34
Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:28
Jeg fikk tilbud om Salto 572 Ladestasjon mode-3 med type2-uttak. Ny kurs med inntil 15m kabel. 11900NOK eks moms for 16A og 13900 for 32A. Valgte glatt å stå over dette tilbudet.
Takket ja til samme tilbud (valgte 32A). Var det dumt? Trodde dette var gunstig fordi det ble momsfritt.

Om det er dyrt eller ikke varier i stor grad med tanke på eletrikerjobben vil jeg tro. I mitt tilfelle er sikringskapet så og si vegg i vegg med garasjen(garasje i huset) og det vil være en liten jobb vil jeg tro. Om jeg da legger ut et anbud på eletriker og evt kjøper en ladestasjon hos en annen vil jeg anta at jeg kommer billigere ut en tilbudet.

Saltoboksene er vel og i utgangspunktet kanskje dyrere en en del alternativer uten at jeg vet noe om kvalitet på de ulike boksene.

Du har ihvertfall et alternativ her, som jeg leverer:

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Om det er en enkel jobb og du legger ut jobben med god beskrivelse på mittanbud.no eller lignende vil jeg tro du kommer billigere unna for en 32A løsning enn med 16A løsningen du har fått pris på. Utstyr elektriker da skal levere er ikke mye, noen få meter PFXP 3G6 (vanligvis) og en automatsikring. Jobb maks 2 timer + kjøring om det er enkelt å strekke kabel og grei plass i skapet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jornhd

Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

jkirkebo

Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksible løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksible løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

elektrolux

Sitat fra: autopass på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:28
Fikk ikke ta inn utstyr fra andre i kontrakt. Dette fordi forhandleren hadde laget en avtale med dette firmaet som skulle ta seg av reklamasjon og gartantisaker etter forbrukerloven. Forhandleren ville ikke risikere å sitte med ansvaret om feks en annen utstyrsleverandør eller elektriker skulle gå konkurs ol.

Men han er komfortabel med at firmaet han har avtale med ikke går konkurs?  ???

Bare svada. Vanligvis går slike diskusjoner bedre om du avventer med å bekrefte bilhandelen til ladesituasjonen er avklart.  ;)

Vi kunne levert ladestasjon til mva fri pris 3512.- eller ca 5000 kr rimeligere. Grunnen er at mange ferre ledd skal ha sin del av dine penger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Trafo høres dyrt ut? Og stor...

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Trafo høres dyrt ut? Og stor...

Ja, for en 22kW snakker vi om et stykke over 20.000 og en vekt på et par hundre kg tenker jeg...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 17:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:14
Sitat fra: jornhd på onsdag 26. oktober 2016, klokken 12:46
Elektrikern kommer på befaring i dag, så jeg kan kanskje høre med han om alternative løsninger.
Men etter det jeg skjønner er en 3-fas 32A CCE på veggen det mest fleksible, da jeg kan montere ladeboks selv og ha mulighet til 22kW lading hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden. Eller?

Det er en god og fleksibel løsning ja, om du har 400V inntak og plass til jordfeilbryter type B i skapet.
Hva hvis du har 230V? men også plass til type B i skapet.

Da kan du ikke få 22kW, ihvertfall ikke uten trafo. Maks 7,4kW, evt. 8,5kW med Tesla om du legger opp til 3-fase.
Trafo høres dyrt ut? Og stor...

Ja, for en 22kW snakker vi om et stykke over 20.000 og en vekt på et par hundre kg tenker jeg...

Har en 30 VA 3 fase trafo til salgs for 12500.-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA