Ladealternativ Ioniq, mobil lader

Startet av krestjan, tor 20. okt 2016, kl. 13:17

« forrige - neste »

krestjan

Har bestilt meg ny Ioniq og vurderer forskjellige alternativ for hjemmelading. Kan jeg få lagt opp 2 stikk for 3-fas for å så ha en mobil-lader med kabel som jeg kan bruke både hjemme og på hytta? er det noen som har forslag til løsning? og lader?

fredag

Ioniq lader vel med opp til 32A enfase, dvs 7,3kW ladehastighet, såvidt jeg har fått med meg.

Men schuko-ladekabelen som følger med bilen tar nok bare 10A, dvs kun 2,3kW ladehastighet.

For raskest mulig mulig lading ville jeg anbefalt en fastmontert type2 ladeboks i garasjen, feks en Tesla Wall Charger, på en ny enfaskurs så stor som elektrikeren din mener er forsvarlig i forhold til hvor stor hovedsikringen din er. 20-25A er sikkert helt greit hvis hovedsikringen ikke tillater 32A. Husk at det også må monteres en jordfeilbryter type B på denne kursen.

Så kan du la schuko-ladekabelen som følger med bilen ligge i bilen, og bruke den når du er på hytta.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

krestjan

Tanken var noe sånt som denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-2
Så kunne jeg hatt 3-fas uttak på begge plassene og ta med meg laderen imellom.  Hovedsikring hjemme har kapasitet til 32A, og hytta er under bygging så der kan jeg vel sørge for at det blir montert stor nok hovedsikring.
Som du forstår så ønsker jeg hurtig lading på begge plassene da jeg kjører mye og er ofte innom hytta på dagsturer. Finnes samme type i 1-fas også, men tenker at det kan være greit å kjøpe en 3-fas hvis jeg skulle kjøpe en annen bil senere som takler hurtigere lading. Er dette mulig, og en løsning å anbefale?

fredag

Du kan kjøpe to stk Tesla Wall Connector (5404kr) for prisen av en sånn Wall-b Eco. Sånn ca.

Dvs, du kan klare deg med en billigere enfas-versjon av Wall-b Eco. Men likevel. Høres pes ut å demontere dette hver gang du skal på hytta, og tilbake igjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tor 20. okt 2016, kl. 16:01
Du kan kjøpe to stk Tesla Wall Connector (5404kr) for prisen av en sånn Wall-b Eco. Sånn ca.

Dvs, du kan klare deg med en billigere enfas-versjon av Wall-b Eco. Men likevel. Høres pes ut å demontere dette hver gang du skal på hytta, og tilbake igjen.

Eller ennå rimeligere, to stk. av de jeg straks får inn. Bonusen er at de også kan lade Type 1 elbiler.

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Vårt alternativ er vår superportable veteran B3200RD. Den dekker  ditt skisserte behov perfekt og for beste pris hittil ;):

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Du har 230/400V TN-nett begge steder?

Trekkoppbil

Dersom du har 400V-anlegg:
Da er fordelen med 3-fasekurs at du kan lade opptil 3 biler.
En annen fordel med 3-fase får du når du skal lade Tesla eller visse typer europeiske biler, som har 3-faselikeretter.

Dersom du ikke har 400V, er det svært begrensa nytte du har av 3-fase ved lading av elbil.

Det som jeg synes er hassle med 3-fasekontakter på samme kurs, er at man ikke har kontroll med hvilken fase bilen lader fra. Lader man 2 biler, har de en tendens til å lade fra samme fase.
Derfor har jeg godt over til 3 stk enfasekontakter, så kan 3 biler lades samtidig, uten problem.

KjellG

Ev må du montere en 230-->400V trefasetransformator i garasjen.

Trekkoppbil

Det du må forholde deg til, er at bilen lader på en fase. Få gjerne en bekreftelse på hva slaks likeretter den har, om det er 1 eller 3 faser, og hvor mange Ampere den støtter.

Da er det vanlig å lade med 16A, eller 32A.

Du kan sette opp fastmontert EVSE med fast kabling montert av elektrikker, eller den kan gå på støpsel.
Vil du bruke støpsel, finnes de i ulike utgaver, avhengig om du skal ha 16A, 32A, en eller 3fase.
Så trenger du en EVSE med støpsel som passer til kontaktene dine.

Man kan se etter en mobil evse som er justerbar fra 6 til 32A, og som har ulike overganger til aktuelle plugger som du kan få behov for.

EVSE må også ha plugg som passer til bilen. Jeg trur Ioniq har type2.

Ved valg av EVSE, kan man også vurdere behov for timer. Det kan være skånsomt for batteriet med rask oppladning rett før man reiser.

elektrolux

Sitat fra: Trekkoppbil på lør 22. okt 2016, kl. 10:49
Man kan se etter en mobil evse som er justerbar fra 6 til 32A, og som har ulike overganger til aktuelle plugger som du kan få behov for.

EVSE må også ha plugg som passer til bilen. Jeg trur Ioniq har type2.

Her er vår 32A EVSE for Ioniq: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-12-16a-ladekabel-med-display-og-type-2-pist?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

krestjan

Sitat fra: KjellG på fre 21. okt 2016, kl. 17:21
Du har 230/400V TN-nett begge steder?
230v hjemme og 400v på hytta

Sent from my iPhone using Tapatalk

KjellG

Med 32A hovedsikring og 230V nett, blir det vel 10A enfaselading hjemme, 2.3 kWh/h?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA