Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. november 2016, klokken 00:55
En annen ting som ikke er nevnt, er jo at en selvkjørende bil vil følge trafikkreglene pinlig nøyaktig. Det skaper noen perspektiver som er dørgende kjedelig. F eks ligger en selvkjørende bil bak en traktor og det er heltrukket midtlinje vil den bli liggende bak, selv når det er helt klart og "alle" vanlige sjåfører ville tatt en udramatisk forbikjøring ol. Kan sikkert finnes bedre eksempler

Jeg er ikke helt sikker på at dette ville ha skjedd. Pga deep learning kan antageligvis bilen vise en slags sunn fornuft og i slike tilfeller hoppe bukk over reglene - akkurat som en menneskelig sjåfør med erfaring.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lunitiks

#346
Leste et sted at utfordringen blir balansegangen mellom målene "safety", "mobility" og "legality".

I de aller fleste tilfeller oppfylles alle tre formålene ved normal, dagligdags kjøring etter trafikkreglene.

Men noen ganger kommer formålene i konflikt, som f.eks. @knut.aulies eksempel, der bilen må avgjøre om "mobility" skal gå foran "safety" (unngå risikoen for kollisjon med motgående trafikk) og "legality" (følge trafikkreglene). Bilen må nesten være programmert med retningslinjer for slik konfliktløsning. Det samme gjelder hvis det oppstår spørsmål om hvem sin "safety" som skal gå foran: Passasjerene i denne bilen, eller passasjerene i den andre bilen?


(Programmeringen i sistnevnte tilfelle vil ha stor betydning for utfallet av et krasjscenario, for å si det slik.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Counterpointer

Sitat fra: lunitiks på fredag 11. november 2016, klokken 08:13
Leste et sted at utfordringen blir balansegangen mellom målene "safety", "mobility" og "legality".
Jeg tror ikke bilen/software eller deep learning ville hatt noe problem med å løse problemet, men legality vil hindre dette. Ser ikke at noen type nødrettsbestemmelser vil komme til anvendelse ved slike til tilfeller som jeg nevnte i første post.

amund

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. november 2016, klokken 00:55
F eks ligger en selvkjørende bil bak en traktor og det er heltrukket midtlinje

Ser for meg at det er enda verre enn som så, vil den noengang kjøre forbi på en vei med motgående trafikk? Vi vet jo at radaren ikke ser så langt, ikke kameraene, hvordan kan den forstå når det er greit å kjøre forbi (ingen sving/gangfelt/kryss e.l. innen avstanden den rekker å kjøre forbi på) ?

Neste ting er snø og is, kan det noengang bli trygt?

Hva om bilen er på tur alene, og 'kjører seg fast'. Tenker f.eks. veiarbeid med skilting den ikke forstår, trafikkulykke, veisperring, omkjøring, bom etc. Vil den gi beskjed til eier'n? Eller bare stå der? Ser for meg at det kommer til å være et par-tre steder i Oslo hvor det blir endeløse køer med førerløse biler :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

DagfinnN

Sitat fra: amund på fredag 11. november 2016, klokken 15:16
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. november 2016, klokken 00:55
F eks ligger en selvkjørende bil bak en traktor og det er heltrukket midtlinje

Ser for meg at det er enda verre enn som så, vil den noengang kjøre forbi på en vei med motgående trafikk? Vi vet jo at radaren ikke ser så langt, ikke kameraene, hvordan kan den forstå når det er greit å kjøre forbi (ingen sving/gangfelt/kryss e.l. innen avstanden den rekker å kjøre forbi på) ?

Neste ting er snø og is, kan det noengang bli trygt?

Hva om bilen er på tur alene, og 'kjører seg fast'. Tenker f.eks. veiarbeid med skilting den ikke forstår, trafikkulykke, veisperring, omkjøring, bom etc. Vil den gi beskjed til eier'n? Eller bare stå der? Ser for meg at det kommer til å være et par-tre steder i Oslo hvor det blir endeløse køer med førerløse biler :)
Underholdning her ja. Skal tro om de som designer AP er i stand til å tenke på dette.
Næh - sikkert ikke. De sitter nok bare å spiller dataspill... :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

amund

#350
Sitat fra: DagfinnN på fredag 11. november 2016, klokken 15:39
Sitat fra: amund på fredag 11. november 2016, klokken 15:16
Hva om bilen er på tur alene, og 'kjører seg fast'. Tenker f.eks. veiarbeid med skilting den ikke forstår, trafikkulykke, veisperring, omkjøring, bom etc.
Underholdning her ja. Skal tro om de som designer AP er i stand til å tenke på dette.
Næh - sikkert ikke. De sitter nok bare å spiller dataspill... :)

Og løsningen er... ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

lunitiks

Opp-opp-ned-ned-venstre-høyre-venstre-høyre-select-start
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: amund på fredag 11. november 2016, klokken 17:06
Sitat fra: DagfinnN på fredag 11. november 2016, klokken 15:39
Hva om bilen er på tur alene, og 'kjører seg fast'. Tenker f.eks. veiarbeid med skilting den ikke forstår, trafikkulykke, veisperring, omkjøring, bom etc.
Underholdning her ja. Skal tro om de som designer AP er i stand til å tenke på dette.
Næh - sikkert ikke. De sitter nok bare å spiller dataspill... :)

Og løsningen er... ?
[/quote]

At bilen kontakter Tesla som så løser situasjonen ved å se på den manuelt og fjernstyre bilen?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hyperstress

Litt rart at alle kameraer forover (pluss radar) er i midten, og ingenting på venstre side fremover. Bilen må jo da ut i motgående felt før den ser om den kan foreta en sikker forbikjøring. Tror ikke deep learning kan lære seg å bøye hodet til venstre for å få fri sikt til motgående trafikk..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eha

Sitat fra: Hyperstress på fredag 11. november 2016, klokken 20:01
Litt rart at alle kameraer forover (pluss radar) er i midten, og ingenting på venstre side fremover. Bilen må jo da ut i motgående felt før den ser om den kan foreta en sikker forbikjøring. Tror ikke deep learning kan lære seg å bøye hodet til venstre for å få fri sikt til motgående trafikk..

Godt poeng... De fremoverskuende sidekameraene i B-stolpene vil hjelpe, men er ikke tilstrekkelig vinklet fremover for alle slike situasjoner slik jeg kan se det.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

lunitiks

Den bruker HD-mapping, Neural Networking og Deep Learning. Så bør ikke være et problem
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Hehe, hadde det bare vært så enkelt. Dritt inn er fortsatt lik dritt ut, også for neurale nettverk. Finnes endel eksempler på dårlige ytelser på algoritmer med brutale nett.

Denne hørte jeg i bilen her om dagen, ganske interessant.

http://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_machine_intelligence_makes_human_morals_more_important

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Counterpointer

@ petersv og lunitiks

Takk for to interessante videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA