Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:45
Tesla knuser dem rett og slett. Men det skyldes software

Jeg tror du tar feil. Det kan dog hende at det er gunstig for Tesla å bruke kundene som beta-testere slik de i prinsippet gjør i dag.

Øyvind.h

Så den tyske logikken er å levere ut elendige systemer til kundene for å unngå at de bruker det? Og dermed påberope seg en tryggere tilnærming?

Les sammenligningene mellom BMW, Mercedes, Lexus og Tesla gjort av amerikansk presse. Eller Autofils sammenligning av Mercedes og Tesla.

Tyskerne ligger laaangt bak, selv med flere sensorer og enorme budsjetter. Kanskje de har prototyper som kan kjøre bedre enn ap1.0, men det er irrelevant for hva de har i produksjon og kan levere. De blir frakjørt, bokstavelig talt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leaf_2014

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 10:49
Lagt ut video på Tesla-bloggen:

https://www.tesla.com/no_NO/videos/full-self-driving-hardware-all-teslas?redirect=no

På 2:24 kjører da vitterlig bilen i feil kjøreretning?

MEGAFAILURE!
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

flux

Sitat fra: StianSalG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:28
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:38
Vi kan være uenige om dett er noe å ha eller  ikke, men det som forundrer meg er at den tradisjonelle bil industrien ikke er lenger fremme. de må jo holde på med dette de også?

Jeg kan love deg at de er svært langt fremme de også. Men skal jeg tro en leverandør jeg for kort tid snakket med i Tyskland, som leverer komponenter til slike systemer for en tysk premiumprodusent, så er det ikke mange av de som skjelver i buksene av det Tesla har kommet med. Daglig kjører det mange selvkjørende tyske biler rundt på tyske veier, med varierende grad av autonomitet.

Men som han fortalte: produsentene er svært forsiktig med å levere et halvveis system. Usikkerheten er ennå for stor. Og førerne er definitivt ikke klar for autopilot. Og systemene har for mange faktorer de ikke hanskes med ennå. Full autopilot går fint i et forutsigbart, tørt og varmt miljø.
Om Audi eller BMW hadde ønsket det, eller Opel for den saks skyld, kunne de implementert samme som dagens Tesla-funksjonalitet, og selv høyere nivå av autonom, umiddelbart.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3592567/The-self-driving-car-behaves-like-person-Audi-s-robotic-vehicle-taught-human-manners.html
Det er akkurat dette, at konkurrentene ikke vil levere et halvveis system som gjør at Tesla vil øke forspranget. Musk har et helt annet tankesett, der de andre er redd for å bli saksøkt pga. et halvferdig system, tenker Musk på ansvaret han mener Tesla har for å ta i bruk teknologi som redder liv, selv om det ikke er ferdig. Det vil ta lang tid å få level 5 software  bra nok, så Tesla vil starte å samle "level 5" data nå i Shadow Mode, siden det er umulig å få ferdig et slikt system med kun intern QA. Det må ut til flest mulig, fortest mulig.

De andre produsentene ser nok og det, men så lenge ingen starter er de alle på omtrent samme nivå. Hw og til dels firmware kommer uansett fra tredjeparts leverandører som Nvidia, Amd, Intel, Bosch, Mobileye med flere.

Bruddet med Mobileye spiller nok og inn på tidlig lansering av level 5 hw, det blir spennende å se hvor raskt Tesla oppnår paritet med AP1. Mobileye er veldig bra.

SurSnasen

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:34

MEGAFAILURE!

Og under autoparkeringen ser det ut til at bakhjulet er på god vei rett i kantsteinen før de svitsjer bilde tilbake til cockpit.

Muffinman

Slapp av gutter, beta vet dere :)   Men til full pris naturligvis  ;)

minim

Sitat fra: StianSalG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 18:59
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:34

MEGAFAILURE!

Og under autoparkeringen ser det ut til at bakhjulet er på god vei rett i kantsteinen før de svitsjer bilde tilbake til cockpit.

Det der tenkte jeg også. Satt bare å ventet på ristingen i bilen og en realt oppskrapt felg :D
-vw multivan

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:33
Så den tyske logikken er å levere ut elendige systemer til kundene for å unngå at de bruker det? Og dermed påberope seg en tryggere tilnærming?

Les sammenligningene mellom BMW, Mercedes, Lexus og Tesla gjort av amerikansk presse. Eller Autofils sammenligning av Mercedes og Tesla.

Tyskerne ligger laaangt bak, selv med flere sensorer og enorme budsjetter. Kanskje de har prototyper som kan kjøre bedre enn ap1.0, men det er irrelevant for hva de har i produksjon og kan levere. De blir frakjørt, bokstavelig talt :)

http://www.bmwblog.com/2015/04/07/autonomous-driving-coming-in-small-doses/

BMW forteller jo litt om sin approach i bloggen. Siterer:
Autonomous driving is a very nice idea, but potentially a scary one. So it must be released in small doses, so as to not shock the public. The vast majority of people are not ready for such a drastic change in motoring. Though, driving on the Garden State Parkway a lot makes me wish that the car could take over for some of these people, but I digress. Autonomous driving is coming and will be part of the future, but we're gonna have to wade in the shallow end of it for a while before going into the deep end.

Dagens sluppede systemer for de ulike produsentene (ekskl Tesla) er ikke mye imponerende. Tesla skal ha mye kred for at de tør å slippe løs en såpass beta-preget "autopilot". Og enhver hendelse kan de jo gjemme seg bak "førerfeil" siden fører uansett til enhver tid skal ha full kontroll og full fokus. Men de har en fenomenal fordeling i massiv testing. Der særlig de tyske produsentene har kanskje 10-20 biler som daglig kjører tester på veiene, har Tesla flere tusener som gjør det samme. Så kan man alltids diskutere hvorvidt det er trafikksikkerhet å slippe løs et slikt betasystem hos publikum, eller om testing i langt tryggere rammer er det mest hensiktsmessige.

Selv synes jeg det er glimrende gjort av Tesla. Dog skulle jeg ønske de begrenset bruken ved hjelp av GPS (begrenset til de veistrekninger hvor det faktisk er "tillatt" [= der hvor det ER ment brukt i følge Tesla]).

Edit: Denne fra BMW er jo ikke så dum:
http://www.bmwblog.com/2015/03/03/watch-a-self-drifting-bmw-vs-a-drift-champion/

Edit 2: BMW 330i fra 2011:
http://www.bmwblog.com/2011/05/29/video-bmw-track-trainer-at-laguna-seca/

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Tok disse skjermbildene av Elons full auto video. Bildene viser en ferdigprodusert S med ny hw -- se kamera i blinklyset + kamera oppe i B-stolpen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:33
Tok disse skjermbildene av Elons full auto video. Bildene viser en ferdigprodusert S med ny hw -- se kameraet oppe i B-stolpen
Orker ikke å se på B-stolpen.  Har mer enn nok med den altfor feite A-stolpen.  Holdt nesten på å kjøre ned en syklist i en rundkjøring i dag.  I det minste er de nye kameraene på utsiden av bilen, så de hadde kanskje gjort en bedre jobb enn meg selv der.

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:14
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:02
Slapp av gutter, beta vet dere :)   Men til full pris naturligvis  ;)

Åja? Stått opp nå?
Jepp. Dette var ikke "unexpected" for min del. Hypen det skaper derimot hadde jeg ikke forutsett. Nå kommer bilene med hardware som muliggjør funksjonalitet man kan kjøpe nå, og ikke vet når (eller om) kan leveres fullt ut. Sannsynligvis tar det lang tid, og rulles ut gradvis og halvferdig slik historikken viser. Lukter bjørn som langt fra er skutt dette her, og tror nok de som bytter ut nesten nye biler eller avbestiller nylig produserte vil bli bra skuffet. Det at enkelte mener at bilene som leveres i disse dager allerede er utdaterte synes jeg heller mot det tragikomiske.

Det fornuftige her er nok å la pengene stå på konto, puste med magen og vente med å kjøpe til Tesla faktisk har et produkt  klart til levering.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:45
Det fornuftige her er nok å la pengene stå på konto, puste med magen og vente med å kjøpe til Tesla faktisk har et produkt  klart til levering.
Jeg lurte på om jeg skulle poste det samme i morres kl 06.30 men ville ikke være partypooper- de fleste av oss har meget bra bil allerede slik at man kan ta det litt på langs- jeg venter noen mnd til AP2.1 kommer (som fikser på de viktigste problemene som oppdages ettersom bilen rulles ut fra nå) og når 100D med hengerfeste kan bestilles- ingen stress ;)

lunitiks

Stusser litt på den der demovideoen... Hvordan vet bilen hvor den skal når det ikke er lagt inn en rute i nav?

Er AP påslått i denne bilen?

Radiostyrt bil?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA