Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye E-golf

Startet av Tbmull, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:11

« forrige - neste »

Lassiiboiii

Ja, enig i at disse ser lik ut! Kan vel ikke være så klamt å sitte i over lengre tid vel? :D
- Enyaq iV80 Sportline - Bestillt.
- Kia E-Niro - 04.2019
- Nissan Leaf - 06.2014
- E-Golf 2017 - Solgt.

geear

Sitat fra: Chivas på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:49Vi har ikke lademulighet hjemme enda, men tanken er at jeg lader den opp på jobben ett par dager i uken, så kjører madamen resten. Vi får anta at det funker :-)
Har ingen anelse om bruken deres, eller hva slags lader du har på jobb, men jeg vil si at med normal kjøring/bruk, så må du ha tilgang på noe heftigere enn schuko-lading på jobb for at det der skal gå greit, ellers så rekker man aldri å få ladet opp med noen timer på jobb to ganger i uka. Eventuelt supplere med å besøke en hurtigladestasjon flere ganger i uka.

Chivas

Sitat fra: Lassiiboiii på søndag 11. desember 2016, klokken 23:01
Ja, enig i at disse ser lik ut! Kan vel ikke være så klamt å sitte i over lengre tid vel? :D
Med eller uten shorts? ;)

Chivas

Sitat fra: gr på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:32
Sitat fra: Chivas på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:49Vi har ikke lademulighet hjemme enda, men tanken er at jeg lader den opp på jobben ett par dager i uken, så kjører madamen resten. Vi får anta at det funker :-)
Har ingen anelse om bruken deres, eller hva slags lader du har på jobb, men jeg vil si at med normal kjøring/bruk, så må du ha tilgang på noe heftigere enn schuko-lading på jobb for at det der skal gå greit, ellers så rekker man aldri å få ladet opp med noen timer på jobb to ganger i uka. Eventuelt supplere med å besøke en hurtigladestasjon flere ganger i uka.
Hmmm, ikke helt hva jeg har planlagt og har ventet med e-golf til den nye kommer nettopp pga at jeg har antatt dette skal gå smooth. Per i dag er det ikke mange km dette er snakk om. Dataene:

Hjem til min jobb: ca 11 km + 1 km for levering skole
Hjem til madamens jobb:  ca 20 km + 1 km for levering skole

Så blir det sikker noe småkjøring i nærområdet på kveldstid/helger

Så, hvis jeg antar å lade mandag og fredag vil ca minimumskjøring fra man ettermiddag til fredag morgen være 150km noe som i teorien burde gå helt greit?

På jobben skal det være mulig å få til 32A lading hvis det skulle bli prekært, men 16A er det jeg har regnet med. Hvis vi sier at det lades 7 timer vil den jo få ca 25kWh suppe i løpet av dagen. Dette vil jo kanskje bety at jeg bør lade tirsdag og fredag istedet - vi får se :)
(kan trekke kabeltrommel fra huset hjemme siden vi parkerer rundt ca 10-20 m unna avhengig av ledig plass fra heimen. SLik kan jeg få i litt suppe en av nettene på helgene)

rolandvg99

^^ Jeg kan si mye om kabeltromler, men lite av det er positivt. Holdt på å svi av en hybel en gang i tiden med en vaskemaskin og en trommel som skulle tåle 10 A trekk sammenrullet og 16 A utstrekt. Vaskemaskinen trakk ca 7A max, men klarte allikevel å smelte ned trommel og skape kortslutning. Bruk aldri trommel til å lade el-bil med mindre økonomien tillater kraftig avkortning i evt. forsikringsutbetaling.
"I like soul with a capital S"

Counterpointer

Tromel bør unngås. Bedre med løs ledning.
All kabel skal alltid trekkes ut fra trommel, der syndes det mye!

Kjøp en god 20 meter 2,5 kabel så er det greit i nødsfall.

Chivas

Jepp, kan sikkert ordne meg en kabel istedet når den dag kommer :)

La oss diskutere om utstyrsnivået på den nye. Det åpner vel snart for bestilling/konfigurering, så da er det greit å ha funnet ut om dette på forhånd :)

Jeg forstår at faceliften kommer med utstyr som standard som tidligere var ekstrautstyr(?). Har vi noen god kilde på hva dette gjelder?
Hva er "must" av utstyr, og hva kan man fint klare seg uten?
Jeg vil tro at med parkeringssensorer og ryggekamera vil "Parkeringsassistent" være tull. Samme med "Ambientebelysning".

En ting jeg lurer på er det nye digitale instrumentet. Har sett/hørt at dette skal være standard, mens hos f.eks VW fortalte de meg at det er ekstrautstyr. Så hva er korrekt?
På specsene VW opplyser, står det "Stor kjørecomputer med fargedisplay" som standardutstyr. Er det denne som er det digitale instrumentet?

Ok, tenker vi starter der :)

gamer73

Sitat fra: Chivas på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:19
Jepp, kan sikkert ordne meg en kabel istedet når den dag kommer :)

La oss diskutere om utstyrsnivået på den nye. Det åpner vel snart for bestilling/konfigurering, så da er det greit å ha funnet ut om dette på forhånd :)

Jeg forstår at faceliften kommer med utstyr som standard som tidligere var ekstrautstyr(?). Har vi noen god kilde på hva dette gjelder?
Hva er "must" av utstyr, og hva kan man fint klare seg uten?
Jeg vil tro at med parkeringssensorer og ryggekamera vil "Parkeringsassistent" være tull. Samme med "Ambientebelysning".

En ting jeg lurer på er det nye digitale instrumentet. Har sett/hørt at dette skal være standard, mens hos f.eks VW fortalte de meg at det er ekstrautstyr. Så hva er korrekt?
På specsene VW opplyser, står det "Stor kjørecomputer med fargedisplay" som standardutstyr. Er det denne som er det digitale instrumentet?

Ok, tenker vi starter der :)

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

j-Golf

#158
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det efterhånden er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker det selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

gamer73

Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

j-Golf

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

geear

Sitat fra: Chivas på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:44
På jobben skal det være mulig å få til 32A lading hvis det skulle bli prekært, men 16A er det jeg har regnet med. Hvis vi sier at det lades 7 timer vil den jo få ca 25kWh suppe i løpet av dagen. Dette vil jo kanskje bety at jeg bør lade tirsdag og fredag istedet - vi får se :)
Spørs om det er 16A på vanlig stikkontakt (schuko) eller type 2 kontakt (ladestasjon/veggboks). 16A schuko-stikk gir kun 2,3kW lading, altså 16kWh på 7 timer. Og husk at med dagens 190km Golf har du kanskje ned mot 100km distanse på vinteren, så selv med den nye på 300km så kan en ikke utelukke at den er tilnærmet skåltom etter 150km. Da trenger du kanskje 13-15 timer for å lade opp igjen. Hvis det derimot er type 2 16A så får du faktisk 3,6kW, og da hjelper det litt.

gamer73

Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:40
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

Tror ikke man kan skifte farge, men lyset i fotbrønnen er vanlig lys og ikke blått;) Jeg vet faktisk ikke om man kan skru det av.

Lassiiboiii

- Enyaq iV80 Sportline - Bestillt.
- Kia E-Niro - 04.2019
- Nissan Leaf - 06.2014
- E-Golf 2017 - Solgt.

endim


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA