Leaf Nordic 2015 modell - Løftepunkter garasjejekk

Startet av HasseMyhre, søn 16. okt 2016, kl. 13:54

« forrige - neste »

HasseMyhre

Hei.

Har lyst til å bytte til vinterdekk selv. Har grei garasje med betonggulv og
garasje jekk. Er litt mer usikker på løftepunker på Leaf'en. Noen som har erfaring
med det ?

kodalse

Ingen problemer med jekkfeste.
Du finner dem tydelig markert rett bak forhjul og rett foran bakhjul på begge sider.
Gummikloss mellom jekkfeste og jekk er å anbefale.
Skifter alltid hjul selv :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

De er der kodalse skriver, altså som vanlig på biler.
Husker ikke om jeg brukte en sånn dritbillig "garasjejekk" første gangen. Platene har begynt å dele seg noe på noen av jekkpunktene på min, det er vel ca 4 plater som møtes på det punktet.
Så sørg for gummikloss e.l. som kodalse skriver.

Ellers er det, som vanlig på biler, masse plasser å jekke på. Stort sett alt av innfesting av bærende deler kan man jekke på, men ikke bare sleng jekken under og dur ivei på noen punkter..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

For å lette jekking har jeg frest en slisse i en vanlig gummijekkekloss. Da går jekkingen helt uproblematisk uten å skade jekkpunktene. Hvis man har tid til å vente så finnes det også ferdige gummiklosser med slisse på eBay.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Olee

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 16. okt 2016, kl. 19:13
For å lette jekking har jeg frest en slisse i en vanlig gummijekkekloss. Da går jekkingen helt uproblematisk uten å skade jekkpunktene. Hvis man har tid til å vente så finnes det også ferdige gummiklosser med slisse på eBay.
Jeg gjorde det samme med en treklosse, var det eneste jeg hadde liggende  :P Fungerer utmerket!

Håkon77

Drar denne opp igjen ::)
Kan jeg løfte med garasjejekk og kloss på falsen som stikker ned eller skal det løftes innenfor kanten? Jeg har på en tidligere bil opplevd at kanten bøyde seg.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Elbil fundamentalist

Det er en bjelke omtrent midt mellom hjulene. Jeg løfter opp begge hjulene på en side på dette punktet. Går som en lek  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Håkon77

titta litt under i stad og så egentlig bare plast. Hva er den bjelken til ettersom den er såpass sterk?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

EV-FTW

Har akkurat skiftet selv på min. Har garasjejekk, med gummipute som bilen hviler på. Jeg plaserer puten slik at den treffer akkurat mellom de to hakkene som er laget på kanalen. Ca 20 cm bak fremdekk og 20 cm foran bakdekk. Der er det et punkt, to hakk og et mellomrom mellom disse hakkene.
Der, på kanten, plasserer jeg jekken. Den har ikke bøyd seg til nå. Men er viktig med gummipute som beskytter
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

@Håkon
Den falsen er jekkpunktet på de aller fleste biler, normalt er det et merke på den, hakk eller pil.
Har selv vært borti flere slike som bøyes.
Skal ikke være noe problem på nye biler, og med riktig utstyr (gummikloss og aller helst en god jekk, ikke slike man får til 199,-).
Men, med tidens tann så svekkes disse av rust og uvøren bruk.
Styrken i selve bilen ligger der uansett, så man kan bruke et bøyd jekkpunkt likevel.

Normalt står også jekkpunkter nevnt i instruksjonsboka.......
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Håkon77

Jeg har en lavtbyggende jekk fra bilextra, en flott rosa metallic  ::) som er ment for opptil 1,2tonn. Må vel stole på at den holder. Jeg har tidligere brukt en sånn 199kr biltema drit og den gjør jobben, men den søkker ned urovekkende fort mens du holder på. Ble lei av å etter-jekke hvert annet minutt. Jeg anser det værste med å bøye falsen er at den da blir sårbar for rust. Jeg oppdaget litt rust i høyre forrdør i går, i en fals på innsiden høyt oppe, så jeg har mine tvil om stålkvaliteten til Nissan. Ikke tror jeg det er noen garantisak om det skulle bli rust noe sted. Jeg sitter med følelsen av at ingenting går på garanti :laugh:
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

EV-FTW

Husk at bilen veier rundt 1500 kg, så bør ha en jekk som ikke bryter sammen
Når det kommer til rust, så er det avhengig av hva som forårsaket rusten på døren.
Er det ingen skader der, og det kommer innenfra. Da ville jeg krevd det utbedret på garanti!
Men dersom det er blitt skrapet hull i lakken, og ikke blitt behandlet, slil at det ruster, da er det lite å hente på garanti.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

I tillegg er de billige jekkene svært smale, så står man på ikke helt slett underlag har de lett for å bikke. De løfter også i en merkelig vinkel (kort arm).
Bilens ca 1500kg er ganske greit fordelt på de 4 hjulene. Var innom vekta en dag, men husker ikke utfallet. Tipper ca 60% vekt på framhjulene, altså ca 450kg på hvert av framhjulene, eller 900kg på hele fronten.
En 1200kg jekk er altså innafor.

Kan fort ruste på den falsen ja. Greit da å kline på noe understellsbehandling, en dag det er fuktfritt.
Tviler på man får dekket rust på garantien. Stort sett kan de vel vise til en skade. Ellers gjelder vel også garantien for gjennomrusting om jeg ikke tar helt feil...
Trondheim

Rasmus.B

Min Leaf hadde rust under panseret i ett område rundt låsebøylen, samt noe som kunne minne om sinksprett like ved dørhåndtaket på førerdøren.
Fikk dette utbedret på garantien like før den bikket 5år/100.000Km. Er det rust på undersiden av døren bør du absolutt prøve å få det utbedret på garantien hvis den gjelder enda.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA