Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om felger

Startet av Usikker på detta, onsdag 12. oktober 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

Usikker på detta

Jeg laget et tråd om et ev. felgkjøp igår som ble bare rot. Prøver igjen  ;)

Jeg vurderer å kjøpe disse felgene som vinterfelger https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3/dekk_og_felg-felger-19/alu_felg_5_19_et43_gs_volt_ii_i3_venstre_felg_t1998_5_19et43l2__3316900, men er litt i villrede etter å ha snakket med forhandleren.

Slik jeg har forstått det har vinterfelgene/dekkene disse dimensjonene:
5x19 ET43 - bakfelgene har ET53??
5x112 nav 66.5

Forhandler av disse felgene kunne ikke helt forstå at jeg måtte ha 2 forskjellige dimensjoner på felgene - Han har sikkert rett og det er jeg som "ikke har peil".
Han mente at jeg skulle ha 4stk like felger, de jeg linket til.

Noen som vet om dette blir "riktig", eller er disse felgene kun egnet som sommerfelger da dimensjonen er lik foran og bak?

JorgenM

På min er alle 4 vinterfelgene helt like i bredde mens sommer bakfelgene er noe bredere enn sommer framfelgene.

Varierer selvsagt etter hva man valgte når man bestilte bilen som ny, men det vanligste på alle biler er at alle 4 vinterdekk/felger har samme bredde vel?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

Vognkortet har 155/70R19 ET43 både foran og bak, dvs på 5"x19" felg. Du får uansett ikke tak i vinterdekk som er bredere enn 155, og 155 blir for smalt for 5.5" felger. Med de dekk som er i handelen i dag er det derfor ikke noe valg for vinteren: Det blir like brede felger/dekk foran og bak, og også samme innpress. Eneste variasjon er evt felger for høyre/venstre side, men så langt jeg har forstått har BMW sluttet med det.

De bredere sommerfelgene bak, 5.5"x19" ET53 med 175/60R19 dekk (evt 5.5"x20" ET53 felg med 175/55R20 dekk), vil i praksis bety 20mm bredere dekk, men med anlegg for hjulnav flyttet ytterligere 10mm ut fra senter av felg. Utsiden av dekket vil da komme likt ut på alle variantene, mens 175-dekkene går 20mm dypere på innsiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Usikker på detta

Føler meg fryktelig dum som må spørre om dette - men er det ikke vinterfelgene/dekkene som har ET53 bak altså...
Dekkhotellet mitt sa det igår, og også idag, at de har det..
Altså har jeg fått beskjed om at det er sommerfelgene som er "4 helt like"..

RAS

Sommerfelgene er 5.5" i bredde bak. Vinterfelgene har samme bredde foran og bak. Innpresset på vinterfelgene er lik på alle 4 mens sommer felgene har forskjellig.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Orbit

Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:54
Føler meg fryktelig dum som må spørre om dette - men er det ikke vinterfelgene/dekkene som har ET53 bak altså...
Dekkhotellet mitt sa det igår, og også idag, at de har det..
Altså har jeg fått beskjed om at det er sommerfelgene som er "4 helt like"..

Det er kun felger for bakaksel som har ET53. ET53 finnes bare på 5.5" felger, og det finnes (per i dag) ingen vinterdekk som passer denne felgdimensjonen. Derfor blir vinterdekk nødvendigvis 5" felger med ET43 på alle hjul.

(Tipper ET53 foran vil gjøre at innsiden av dekkene treffer hjulhuset under kraftig svinging.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Usikker på detta


franknaero

#7
Hei, fersk I3 eier her, kjøpte 7mnd gammel i3 med 20" sommerhjul. Tidligere eier var ikke klar over forskjell på sommer felgene da han monterte dem første gang og satte 5,5" bredde med 175 foran og da tok felgen i fjærbeinet så det er ikke mulig å sette de 5,5" ET53 felgene foran. :)
2016 VW Passat GTE
2016 BMW i3

Usikker på detta

Fikk sjekket til slutt - vinterdekkene jeg har på nå har alle dimensjonen 155/70R 19. Så, det er dekkhotellet som har surra dette til for meg.

Felgene bestilt for 30sek siden  ;)

ArveK

Hei, jeg trenger litt hjelp etter at det ble litt tull med leveranse av de nye sommerhjulene mine.
Kjøpte en 2015-modell i vinter hos forhandler og bestilte samtidig nye felger til sommerhjulene med dem (nye felger på brukte dekk altså), som jeg fikk hentet nå.
Nye felger er 19x5.0J...so far, so good...
De har imidlertid satt på 1stk. 155/70R19 og 3 stk. 175/60R19. Forhandler ønsker nå naturlig nok enkleste løsning; bytte det ene dekket til 175/60R19.
I vognkort og her i forumet forstår jeg det slik at det skal (normalt?) være 175/60R19 kun på bakaksel og at de da er montert på 5,5" felg. Da blir det aller meste feil med 4x175/60 på 5" felg.
Forhandler svarer da at "Jo, det går helt fint. Så lenge rulleomkrets er innenfor 5% går det helt fint. Det er disse felgene og dekkene Norgesdekk leverer som pakker"
..jeg har jo egentlig ikke peiling på dette ;D Hjelp!



Klykken

#10
Nei, det blir jo feil i følge oppgitt dim i vognkortet og hva bilen blir levert med fra fabrikk. 155 frem og 175 bak, evt 155 bak også på vinter - Det er standard.

Bilen blir i tillegg helt molbo å kjøre med feil dimensjon frem, mener jeg, men det er mye mulig fordi jeg hadde 155 bak og 175 frem.. :p

Jeg hadde krevd rett dimensjon på hjula og ikke gitt meg på det.

EDIT:
Tipper også at BMW gir deg null garanti hvis noe skulle skje med forstillinga i garantiperioden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Og om du setter 175 foran tar det borti opphenget - farlig. Men jeg synes BMW er litt sløve her da det ikke er så lett å finne ut av selv.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ArveK

Takk for svar begge to.
Jeg var litt uklar..dette er ikke en BMW-forhandler.

Hva med 175/60 på 5" felg bak da? I vognkort står det at standard felgdimensjon for 175/60 er 5,5". Er dette ulovlig, eller er det bare ikke en standard løsning?

Toalmar

Her må du nok sjekke opp hva kravet fra Statens Vegvesen er hvis du blir stoppet. Hvis det er sånn at de 5' felgene er lovlige så skal du være glad om forhandleren gir deg andre som er 5,5'.
Du sier dette er en ikke BMW forhandler, da går jeg ut i fra bilen er byttet inn og antagelig ikke har veldig mange eiere før deg. Ta kontakt med Statens Vegvesen sjekk hva slags krav de har og få oppgitt både dette og de forrige eierene. Ta kontakt med siste eier og forespør han eller hun hva som var med bilen når den ble byttet inn. Gå så til forhandler og legg frem saken. 
Uansett så lønner det seg med dokumentasjon......
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ArveK

 :+1:
Jeg tror jeg har nok argumenter til at vi skal finne en løsning nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA