Kjørt for langt på forsikring, bytte selskap..?

Startet av ProsjektX, tir 11. okt 2016, kl. 20:31

« forrige - neste »

ProsjektX

Oppdaget at ene bilen har gått en del over på kjørelengde, så må nok doble kjørelengde for å komme i sync, men hva med å bare bytte forsikringsselskap..? Blir det rapportert noe tilbake på kjørelengde ved bytte?? </spare penger modus>
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

edyrli

Sånn det pleier å fungere så er det bare å melde inn ny km. Du betaler ikke noe "mellomlegg" for det du allerede har kjørt for langt da skaden allerede har skjedd og du har kjørt uten gyldig forsikring.
Bare husk å oppgi nok km til neste periode.

TB

Her er nok litt forskjell.. Har Enter Enter Forsikring, der eg har forsøkt sende inn oppdatert km for ca 6 mnd sidan. Beskjeden var å vente til hovedforfall i september. Når hovedforfall kom hadde eg kjøyrt for mange km (som eg viste kom til å skje..) og eg fekk ca 500 kr ekstra for desse ekstra km.

Usikker om det hadde fungert å bytta selskap, og dermed spart desse kr, men risiko er at det blir avkorting om det oppstår skade når du er over avtalt km grense.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

cra

At man har kjørt over på egen risiko synes jeg ikke selskapene har noe med. Ved ny avtale går man jo inn for å forsikre bilen fra X til Y km. Hva man har gjort før har de ikke noe med.

At man evt. får svi hvis man er over "betalte km" og så krasjer er en annen sak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

De oppdaterer heller ikke dette tallet sånn uten videre. I forsikringspapirene for min ICE-bil står det "km stand 40.000 pr 1.juli.2007". Hvis jeg skulle havne i en forsikringssak vil de bare ta mine årlige tildelte km og gange med 9 for å se om jeg er innenfor.

Bytte av forsikringsselskap bør derfor være 100% uproblematisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA