Måler viser alt for høyt forbruk

Startet av Basti, tir 11. okt 2016, kl. 19:48

« forrige - neste »

Basti

Hei,
I sommer hadde jeg ved småkjøring et forbruk på 12-15 kwt/100km.
Etter at jeg hadde bilen på service og oppgraderte SW viser bilen et veldig høyt forbruk på småkjøring (se bilde).
Tror ikke disse verdiene kan stemme. Ved 100% ladet batteri estimerer bilen ca 130km kjørelengde.
Er det andre som opplever så høye tall?
En annen ting er at innstillingen som skal nullstille forbruksmåling etter hver kjøretur ikke nullstilles lenger -det må jeg gjøre manuelt. Også dette etter service. Lurer på om det er en bug i SW jeg har fått  :(

AmocoCadiz

Sitat fra: Basti på tir 11. okt 2016, kl. 19:48
Hei,
I sommer hadde jeg ved småkjøring et forbruk på 12-15 kwt/100km.
Etter at jeg hadde bilen på service og oppgraderte SW viser bilen et veldig høyt forbruk på småkjøring (se bilde).
Tror ikke disse verdiene kan stemme. Ved 100% ladet batteri estimerer bilen ca 130km kjørelengde.
Er det andre som opplever så høye tall?
En annen ting er at innstillingen som skal nullstille forbruksmåling etter hver kjøretur ikke nullstilles lenger -det må jeg gjøre manuelt. Også dette etter service. Lurer på om det er en bug i SW jeg har fått  :(
Mye som kan forandre seg ved oppdateringer, særlig hvis det er en stund siden siste oppdatering.
Jeg fikk etter en oppdatering bl.a. forandrede funksjon på varmeanlegget, temmelig irriterende. Men som for datamaskiner og OS, vansklig å velge bort oppdatering, siden det kan være vesentlige oppgraderinger for bil og sikkerhet.

Ang forbrukstall bør de ikke øke så mye ved ellers like kjøreturer. En mulighet kan være nettopp varmesystemet, som kan være slått på ved samme setting hvor det var av før, da øker det. Men egentlig ikke så mye du beskriver.

Vil anbefale å ta det opp med KIA verksted, de kan ta sjekk og diagnose på hva som er lagret i bilen av verdier.

madsskon

For at tallene i tabellen du viser til skal stemme må du nulle ut forbruket før hver tur. Gjør du det?
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Svein Evensen

Forbruket har ALDRI nullstillt seg etter hver tur. Så dette er ikke noe som skjedde etter oppdatering. Den skal nullstille seg etter hver lading, men dette fungerer ikke dersom du lader til 100%. Men det nullstiller seg dersom du avbryter ladingen før 100%. For å få få forbruket pr tur må du nullstille manuellt.

Basti

Hei, og takk for innspill.
Jeg har valgt "automatisk nullstilling" og trodde dette gjorde at telleren ble nettopp automatisk nullstilt....
Siden dette ikke skjer (lenger?) har jeg nullstilt manuelt også, men ikke alltid. Men tallene var like høye etter manuell nullstilling.
Men denne uken ladet jeg ikke til 100% på en hurtiglader -og magisk...jeg er nede på 10-16 kwt/100km igjen  :)
Så det stemmer det du skriver Svein.
Ser ut som avbrutt lading rensket opp i ting og tang.
Men jeg synes jo det er pussig at nullstilling kun inntreffer ved avbrutt lading...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA