Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy feilrate eller forum-hysteri?

Startet av jotto, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:49

« forrige - neste »

jotto

Jeg vurderer sterkt en S60. Det ser ut som en perfekt bil for vårt bruk, men alle diskusjonene om diverse feil her og på FB gjør meg litt skeptisk.

Nå er det jo alltid sånn at man hører om alle som har trøbbel og ikke om alle som er fornøyde. Hva er inntrykket deres genrelt - er det sånn at de aller fleste har et problemfritt Teslahold, eller må man regne med å ta noen turer til service hvert år?

Muffinman

Man klarer ikke å skape inntil 6 måneders ventetid på verkstedene med "forumhysteri". Tips; gå inn i eierskapet med åpne øyne, ikke ta problemer på forskudd og nyt bilen.

SSK

Det du ikke må gjøre er å la det du leser på forum avgjøre om du kjøper bilen eller ikke.
Etter 2 år med P85+, og 14 måneder med P85D er jeg strålende fornøyd.
Min P85D har hatt 0 problemer så langt.
Ikke lev livet ditt gjennom andres erfaringer :)
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

kjetilw

Jeg har hatt veldig lite problemer med min S70D fra november 2015.

Eneste problemet jeg har hatt var da en bremse-kaliper hang seg opp så bilen ikke lot seg kjøre. I løpet av en times tid var Tesla på plass med leiebil, fraktet bilen min til verksted, reparerte den og leverte den tilbake to dager senere. Da tok de også med seg leiebilen. Så ingenting å si på servicen i alle fall :)
S70D - Oktober 2015

o.b.lix

Mer eller mindre alle bilmerker har garantiutbedringer, i tillegg til service.

At tesla sin ventetid skyldes så enorme garantireparasjoner er nok ikke sant lengre, det er rett og slett solgt for mange biler i forhold til kvalifiserte mekanikere, som også skal utføre service på bilene. Dagens utdanning av mekanikere er ikke tilpasset elbil, men det kommer.

De fleste med Tesla opplever ikke feil på bilen som merkes. Dugg i baklykter og en ripe i sideglasset fikses på service uten at man trenger heftes med det.

Jeg - og de fleste med meg - har aldri opplevd driftsstans på bilen. Og jeg runder 75.000 km i disse dager.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Kjøper man bruktbil av en eier som har vært litt "på" ting er jo de typiske feilene sannsynligvis utbedret også, slik at du som ny eier slipper å få noe krøll med det. Vår 85D fra november 2015 ble utlevert med defekt drivaksling, feilmonterte lokk på dørhåndtaksmekanismen i førerdørene slik at sidevinduene ble ødelagt, utette pakninger rundt vinduer på begge sider som gav plagsom vindstøy, midtarmlener som riper opp karbonfiberdekoren, et lite feilkapp i taktrekket, masse slurvete monteringer som kom for en dag ved demontering for støydemping, ladeluke som til tider ikke lot seg åpne og mer, bulk i topp-plata på dashbord slik som alle bilene fikk over en lengre periode - pluss knirk og knak her og der som jeg valgte å fikse selv. De fleste feilene ser jeg igjen på andre biler, men spesielt mye på biler produsert fra høst-15 til senvinter -16. Feilene på P85`en i signaturen skal jeg ikke gjøre et forsøk på å liste opp :)

Tesla har i stor grad praktisert å bygge ferdig bilene på verksted rundt om kring (ref. bl.a. antallet bulletins i serviceportalen).  Det er de i ferd med å få på stell nå, uten at det hjelper bruktbilkjøperen naturligvis. Men jeg ville ikke vært redd for å kjøpe bruktbil uansett - her er garantiordningene veldig gode og løsningene er etterhvert blitt mer eller mindre permanente. Nybilene er uansett blitt veldig bra. Har kjørt fire loanere i år. Den første var en tidlig 2016 P90D. Den var kort og godt en katastrofe som hadde alle de typiske feilene det gikk an å få pluss noen fler. Deretter ble det et par 90D produsert like før facelift. Her var det et par dårlige tilpasninger i interiør, småknirk og feilkalibrerte ladeluker, men desidert de beste til da. Den siste var en facelift fra august/september. Her var det kun feilkalibrert ladeluke å sette fingeren på, og noen mm feil tilpasning mellom nedre kant på sidedørene på ene siden og kanalskjørtet. Null knirk og ellers helt bra. Beste bilen jeg har kjørt av 15-20 Model S.

rsomby

De aller fleste eierne av Tesla er ikke på dette forumet.

Endel barnesykdommer med min første Tesla Model S stoppet meg ikke fra å kjøpe ny. Bestilte i sommer og fikk den for et par uker siden. Teknologimessig blekner alt annet, og det er i praksis ikke mulig å bytte til annen bil, inntil videre :-)

rsomby

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 10:07
....Nybilene er uansett blitt veldig bra. Har kjørt fire loanere i år. Den første var en tidlig 2016 P90D. Den var kort og godt en katastrofe som hadde alle de typiske feilene det gikk an å få pluss noen fler. Deretter ble det et par 90D produsert like før facelift. Her var det et par dårlige tilpasninger i interiør, småknirk og feilkalibrerte ladeluker, men desidert de beste til da. Den siste var en facelift fra august/september. Her var det kun feilkalibrert ladeluke å sette fingeren på, og noen mm feil tilpasning mellom nedre kant på sidedørene på ene siden og kanalskjørtet. Null knirk og ellers helt bra. Beste bilen jeg har kjørt av 15-20 Model S.

Jeg har også kjørt endel "loanere", den siste en 85D som var helt ny som jeg hadde i 5uker. Den hadde null knirk, men litt dårlige tilpasninger på endel panel og litt dårlige sete. Men på min ny facelift nå er alt supertight, ingen lyder, dønn stille å kjøre med, akkurat det jeg ønsket meg. Hver dag slår jeg på autopilot når jeg er kommet ut på hovedveien og slår den av etter 25km når jeg svinger av til bysentrum, det går som en drøm på mine daglige 50km til og fra jobb!

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 10:07
feilmonterte lokk på dørhåndtaksmekanismen i førerdørene slik at sidevinduene ble ødelagt, utette pakninger rundt vinduer på begge sider som gav plagsom vindstøy, midtarmlener som riper opp karbonfiberdekoren, et lite feilkapp i taktrekket, masse slurvete monteringer som kom for en dag ved demontering for støydemping, ladeluke som til tider ikke lot seg åpne og mer, bulk i topp-plata på dashbord slik som alle bilene fikk over en lengre periode - pluss knirk og knak her og der som jeg valgte å fikse selv.

Det meste som er nevnt her er "pirk" som ikke gir driftsstans og fikses på ordinær service og burde da ikke være til hinder for kjøp av bil. Noe Muffinman bekrefter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Ingen problem av betydning så langt - nærmer meg 30k km.
Har hatt litt ladeproblem på hytta. Der hender det at sikringen går om ungdommen glemmer seg å og slår på mye strøm tilknyttet den sikringen jeg lader. Da kan sikringen gå. Det går normalt greit men et par ganger har ikke laderen i bilen likt dette. En gang kom diverse feilmeldinger om lading og en annen gang var skjermen i bilen svart og ville ikke starte selv med forsøk på reboot. De lot seg ikke reboote før jeg klarte å få løs ladekabelen. Var litt vanskelig å få ut da bilen ikke reagerte på nøkkelen med det samme.  Det løste seg altså, men ga litt høg puls.
Utover dette er det gått et av ryggelysene. Ellers intet å melde av negativt.
Men positivt!! Elsker bilen og kunne ha skrevet en time om alle fordelene. Mest tydelig var det i vår når jeg klart å ødelegge grillen ved å kjøre inn i en issvull. Den måtte skiftes og jeg var uten Tesla i en hel uke pga kø på karosseriverkstedet. Tesla fikser ikke karosseriskade selv.
Aldri har jeg vært så glad for å få tilbake en bil selv om jeg har en fossil som egentlig er en veldig bra bil. Og jeg har hatt mange biler.
Anbefales på det varmeste.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

MyMuffin

Har hatt min S60 snart i 2 år.

Ila. disse 2 årene har bilen vært inne 3 ganger på "akutt" behandling.

1: Bilen ville plutselig ikke lade lenger - hentet av viking som hadde med seg lånebil, fikset på 2 dager.
2: Bagasjelokket gikk ikke igjen (bilen ville derfor ikke låse seg), lånebil og fikset etter 2 dager
3: Feil på hurtiglading, lånebil og fikset etter 3 dager.

Så ja, noen feil kan dukke opp. Men tesla sin service er upåklagelig fra mitt syn. Det er kanskje kø på service og lignende. men akutte problemer tar dem tak i asap og servicen oppleves som bra.

Er alt i alt veldig fornøyd og model 3 er reservert :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

tomrh

#11
Blir vel en brukt S60/S85 på oss også etterhvert når fossilen dør, stiller sånn sett i samme kategori som TS. Jeg tenker at det kan være lurt å kjøpe en bil som er noen år og har "kjørt litt", siden det meste av evt feil og mangler da allerede er utbedret av forrige eier.

Må også legge til at vi kjøpte brukt Leaf for to år siden. På Leaf-forumet var det også en knirketråd med mange oppgitte eiere som raste over småtteri som ikke virket. På tross av dette kjøpte vi Leaf. Aldri hatt problem med den. Aldri.
Tror ikke det finnes noen biler der alle får et perfekt eksemplar.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jotto

Takk for innspill alle sammen!

Hvordan er det med dere som har panoramatak? Jeg tror ikke jeg klarer meg uten takstativ til ski/snowboard/wakeboard, og da er jo panoramatak eneste veien å gå.

Er det en sikker oppskrift på irritasjon og plage, eller funger det bra for de fleste? Jeg antar at lekkasjer dekkes av garanti. Hva med knirking?

TorR

De jeg kjenner har hatt bilen inne for å utbedre "ting", uten unntak. 

Vår S85 er 2 år gammel. Vi har utbedret et dørhåndtak som sluttet å fungere og "overledning" i kabel fra bilens ladekontakt som hindret lading på 400V. Håndtaket ble byttet samme dag som vi leverte bilen inn, etter to ukers ventetid. Kabel fra ladekontakt ble byttet i løpet av tre dager, uten ventetid, på servicesenter i Bergen. Vi fikk leiebil og ble oppdatert daglig om status på utbedringen for kabeljobben.

Jeg tenker det ikke er forumhysteri. Noen har vært veldig uheldige med sine biler og prosessen med utbedring, og det er vel greit å ventilere det ut her. Vi var også skeptisk i forkant av kjøp, nettopp på grunn av innleggene her. Ingen av oss har peiling på bil, og frykten vår var å ende opp med en bil som ikke var kjørbar på grunn av "drive unit"- problemer, eller som generelt ikke er var til å stole på. Med andre ord er vi opptatt av driftsikkerhet. Tidligere biler har vært japanske hybrider og Nissan Leaf, så hele overgangen til S var såpass overveldende at det vi observerte av kosmetiske avvik (pussige, ujevne gliper mellom karosseridelene ::) ), ikke veide noe etter å ha mottatt bilen. Det betyr selvsagt ikke at kosmetiske detaljer ikke betyr noe, men mitt inntrykk er at mange av dem som kjøpte Tesla "tidlig", kom fra såkalte premiumbiler og var over gjennomsnittet interessert i bil. Da er det naturlig å observere og legge vekt på detaljer. 

Vi er kjempefornøyd med bilen. Har aldri hatt så lange bilferier som etter vi fikk denne  :D

lunitiks

Vær glad du følger med på forumet. Så lenge du har garantitid igjen får du da utbedret småfeil du sannsynligvis ikke hadde lagt merke til / "glemt av" hvis du ikke hadde lest deg litt opp her inne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA