Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most)

Startet av plvr, søndag 09. oktober 2016, klokken 21:48

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 06:37
Hmmm... Høres ut som en duppeditt

Nå først? Det har da hørtes slik ut hele tiden. Rett nok en stor nok "duppeditt" til å forsvare en pressekonferanse - og nå også stor nok duppeditt til å kunne kreve litt justeringer før visning, men dog fortsatt en duppeditt :)
Model S 85D

flux

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. oktober 2016, klokken 12:29
Sitat fra: flux på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:28
Sitat fra: Mazzbot på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:04
http://www.techtimes.com/articles/181999/20161013/tesla-might-open-up-its-own-bank-as-model-3-pre-orders-rank-record-numbers.htm

Iallefall uventet for de fleste .
Jeg tror det blir noe slikt, en ny finansieringstjeneste eller forretningsmodell som reduserer behovet for eksterne finansieringspartnere både for seg selv og kunder av Tesla / Solarcity.

Ja, det hører jo logisk ut. Kan være de ønsker å være i stand til å gå live med låneordningen med en gang de lanserer den, for å få full effekt av nyheten....men så tok det litt lenger tid.

Eller så er det el-buss og el-trailer.......
Eller en model S stasjonsvogn for å utnytte produksjonskapasiteten på model S bedre.

Brede

Nå trenger ikke denne lanseringen å bety en enorm overraskelse for de av oss som følger med litt.
Det står tross alt "unexpected by most". Tipper at 95% av omgangskretsen min ikke har noen som helst forventninger rundt hva Tesla eventuelt skulle lansere, altså vil det komme overraskende på dem.  ;D

Muffinman

Slettet

Muffinmann sitt open source prosjekt får dere lese om andre steder..

Forum admin

lunitiks

Åhhhh muffin, jeg gir den der 1 time før mod sparker deg på hue ut  :)

EDIT:
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:27
Slettet

Forum admin

Jeg døøøøøøøøøøør  ;D ;D ;D ;D ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MeTesla

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:29
Åhhhh muffin, jeg gir den der 1 time før mod sparker deg på hue ut  :)

Da blir Forumet et fattigere sted ;)

mnicolai

Kan det ha noe med priser å gjøre?

Har på følelsen at de nedjusterer prisene på S og X på grunn av at produksjonen har blitt mye billigere etterhvert.
Egenproduksjon av batterier etc.  Tipper i så fall opp mot 100k NOK billigere biler. Uavhengig av kronekurs.

Samt egen bank som kan finansiere den nye pakken med solceller/batterier/inverter etc?
MNICOLAI
P85DL, 2015
TESLA Model 3

Hansi

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så det kan hende dette har vært nevnt før.. Kan det hende de vil tilby noe ala dette? Tesla som strømleverandør? Eller har de dette i USA/SolarCity allerede? Jeg har ikke lest det med Tesla bank, men dette kan jo også bli en slags finansiering, tjene penger på kjøp og salg av strøm? Lei solcellesystem, kjøp og selg strøm via Tesla?

For så vidt ikke et produkt, men..
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:27
Slettet

Forum admin

Jeg har ikke tid til å følge med her på dagtid og føler jeg gikk glipp av noe her- hvor kan jeg lese om muffins open source?? ???

lunitiks

La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)

I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).

Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.

Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)

Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

MCU (17 skjerm) har hardware fra 2012. Er helt klart på tide at Tesla gjør en større oppgradering også der på Model S og Model X før Model 3 kommer. Rett å slett for å teste ut hva Model 3 får som standard fra dag 1.
Er veldig lurt av Tesla å teste og få utviklet sw på ny hw før dette skal produseres i store volum på model 3. Kundegruppen til Model 3 er mer "normale" kjøpere som ikke er like villig til litt beta testing som det har vært en del av på Model S/X.

Angående radar så vet vi det det kommer corner radar siden det ligger allerede i software. På kamera fronten kommer vi nok til å se stereokamera eller tricam oppsettet.

Mest sannsynlig er nok et tricam oppsett. Siden det faktisk er i koblingskjema ;)
Da blir det 3 stk kameraer som jobber sammen fokusert på ulik bredde og dybde for å kunne se mest mulig likt som vi gjør.
Ett kamera ville ha en smal 20 graders synsfelt for å se hva som kommer langt nedover veien (Narrow). Et vil ha en bred 150-graders visning for å se hva som er rundt bilen (Fish eye). Det tredje vill ha mellomting på rundt 50 grader (Narrow).

MCU tipper jeg får en helt ny generasjon Nvidia hardware som er kraftig nok til å brukes i mange år framover mot selvkjøring. Kapasiteten på dagens hw er allerede sprengt. Dagens mobileye kamera har en egen modul bak som gjør prosesseringen. Likevel er CPU bruk på MCU så og si brukt opp. Dagens Model S og Model X har like mye prosseringskraft som en billig tablet idag.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Veldig mye rot i frontvinduet her, men det midterste 3-kameraoppsettet ligner på development HW. Dette kombinerer stereocam'et som X har en handicappet versjon av i sitt frontvindu, med et ekstra kamera
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Blir nok noe slik ja bare litt mer anonymt :P To kamera ved siden av hverandre og et kamera under.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

MrBacardi

Interessant tråd på teslamotorsclub.com, dreier seg om et par biler som har fått noen nye og hittil uidentifiserte option-koder.

Feks denne bilen mangler DA01 eller DA02, noe som tidligere anga autopilot nei eller ja:
https://www.tesla.com/new/5YJXCAE2XGF022086?redirect=no

Har noen sett feks APE1, APF1, APH0 option-kodene som denne bilen har noe sted tidligere?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

lunitiks

DA står for Driver Assistance. Ifølge kretsdiagrammene er nåværende AP-generasjon på DA02.

Det de luringene på TMC ikke har skjønt er at DA03 er det neste store, ikke DA02

EDIT: Unnskyld, ifølge kretsdiagrammet er vi på DA01 nå.

Forvirrende, fordi options kodene som man f.eks. finner her inne bruker DA01 som "AP nei" og DA02 som "AP ja".
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA