Chat med Chevrolet - bekreftet forvarming, ikke ACC

Startet av bmw2002, lør 08. okt 2016, kl. 19:42

« forrige - neste »

PrebenNyeng

I denne video:

https://youtu.be/Nwrp7_tjYTM
er der lidt info om ACC fra 9:09.
Veldig kryptisk, men jeg forstår det helt klart som at ACC kommer til Chevy Bolt senere.

turfsurf

Det er vel ikke tvil om at ACC med mere kommer til Bolt etter hvert, men når er vel vanskelig å spå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Gurba på fre 14. okt 2016, kl. 22:12
Ampera e får både ACC og autopilot etterhvert. Første batch får ikke ACC, men det kommer. Autopilot kommer til om ca ett år og først til et carsharefirma i USA GM har kjøpt seg tungt inn i. Kommer til privatpersoner trolig i 2018. Vanskelig å si om det er programvaren som mangler eller om radar/kamera mangler.

Med denne pakken er det vel åpenbart at HW er på plass?

Available Driver Confidence II Package (Premier only)
Includes: Forward collision alert, low-speed front automatic braking,
lane keep assist with lane departure warning, front pedestrian
braking, IntelliBeam headlamps

Gnilre

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Trond.m

Hardware, altså det som skal til for å få ACC. Det tror jeg ikke stemmer. Det er nok bare kamera som er installert i bilen, og ikke radar. Det er mulig med kamerabasert ACC, og det er det BMW benytter for i3. Problemet med kamerabasert ACC er at det ikke gir like pålitelig funksjon som radarbasert ACC. Kamerabasert ACC vil ha problemer med kondens, tåke og lav sol som gir blending. 

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på søn 16. okt 2016, kl. 19:06
Hardware, altså det som skal til for å få ACC. Det tror jeg ikke stemmer. Det er nok bare kamera som er installert i bilen, og ikke radar. Det er mulig med kamerabasert ACC, og det er det BMW benytter for i3. Problemet med kamerabasert ACC er at det ikke gir like pålitelig funksjon som radarbasert ACC. Kamerabasert ACC vil ha problemer med kondens, tåke og lav sol som gir blending.
Rart de ikke inkluderer ACC eller hardware for ACC i det som blir en 2017 eller 2018 modell. Prisen for ACC HW for en stor bilprodusent som GM er vel svært lav. Selv enkle ting som droner har har forward sensing radar som fungerer utmerket.

Men kan være en besluttning av beancounters i GM om å spare inn noen cents.

kammiz

som det har blitt sagt tidligere, det var "blended braking" som var årsaken til at den ikke får ACC.

http://insideevs.com/exclusive-inside-the-chevrolet-bolt-with-its-chief-engineer-new-details/

"No. Adaptive cruise control – no, you would need the blended brakes to do that and we didn't want to do that with this car."

Dette er vel egentlig alt som har blitt sagt om det. Det er nok ikke radaren som er kostnaden de vil unngå, men bremsesystemet som trengs for å kombinere regenerering og elektriske/hydrauliske bremser.

Personlig kunne de gjerne installert ACC uten regenerering, bedre enn ingenting, men de ville vel fokusere på at man regenererte istedenfor, for å få bedre rekkevidde.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Amoss

Sitat fra: kammiz på man 17. okt 2016, kl. 12:23

"No. Adaptive cruise control – no, you would need the blended brakes to do that and we didn't want to do that with this car."

Ett mer ærlig svar hadde kanskje vært "Nei, dette rakk vi ikke å få på plass med de tidsfristene vi hadde for å rekke å være på markedet før Tesla's Model 3" ;)

Joda, litt fleip, men ikke bare. De har jo etter eget sigende klart å utvikle denne bilen på rekordtid - og årsaken til hastverket er vel ingen i tvil om? Så at de har tatt noen "snarveier" her i første utgaven - som jeg antar de vil korrigere i påfølgende årsmodeller - er det neppe noen tvil om.
Model S 85D

kammiz

Sitat fra: Amoss på man 17. okt 2016, kl. 13:17
Ett mer ærlig svar hadde kanskje vært "Nei, dette rakk vi ikke å få på plass med de tidsfristene vi hadde for å rekke å være på markedet før Tesla's Model 3" ;)

Joda, litt fleip, men ikke bare. De har jo etter eget sigende klart å utvikle denne bilen på rekordtid - og årsaken til hastverket er vel ingen i tvil om? Så at de har tatt noen "snarveier" her i første utgaven - som jeg antar de vil korrigere i påfølgende årsmodeller - er det neppe noen tvil om.

det er nok mye sannhet i det du sier der :) men jeg tror bilen vil være ettertraktet som bruktbil selv uten acc. Sett bort fra at den også "mangler" autopilot e.l., så er nok folk flest fortsatt interessert i en elbil som har "alt annet, inkludert rekkevidde". Selv om det kommer en oppgradert versjon. Kia Soul holder seg fortsatt godt i pris og den har ikke en gang app. ;)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

hemi

acc ER viktig, så viktig at jeg ikke bestiller meg ampera-e.

Lader heller oftere med ny i3 :o

kammiz

jeg skjønner at det er viktig for mange, men for de som vurderer å bli hel-elektriske eller de som er i ferd med å ta steget fra fossil til el, så tror jeg nok gjennomsnittet setter rekkevidde øverst på lista over hva som må til. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Gurba

Sitat fra: S4e på fre 14. okt 2016, kl. 22:30
Ampera e får både ACC og autopilot etterhvert. Første batch får ikke ACC, men det kommer. Autopilot kommer til om ca ett år og først til et carsharefirma i USA GM har kjøpt seg tungt inn i. Kommer til privatpersoner trolig i 2018. Vanskelig å si om det er programvaren som mangler eller om radar/kamera mangler.

Ser du skriver det i flere innlegg. Hva er kilden til denne informasjonen?  Jeg har sett info om autopilot og carshare firma. Men jeg (og tror flere andre er) er mer interessert i ACC fordi dette er jo kjent teknologi som Opel har på andre biler allerede. Hvor har du sett info om ACC utover spekulasjoner???

Jeg finner det ikke igjen. Det var på facebook. Enten en representant for Opel eller en representant for en forhandler som skrev det. Jeg ser at Chevrolet også sier at Bolt ikke får det, men flere GM-folk hinter til at det kommer når spurt. Men for meg er det uansett ikke så viktig. Jeg kjører sjelden i rushtrafikk så det er ikke noen dealbreaker for meg om det ikke kommer ACC.

S4e

Sitat fra: Gurba på man 17. okt 2016, kl. 16:02
Sitat fra: S4e på fre 14. okt 2016, kl. 22:30

Ser du skriver det i flere innlegg. Hva er kilden til denne informasjonen?  Jeg har sett info om autopilot og carshare firma. Men jeg (og tror flere andre er) er mer interessert i ACC fordi dette er jo kjent teknologi som Opel har på andre biler allerede. Hvor har du sett info om ACC utover spekulasjoner???

Jeg finner det ikke igjen. Det var på facebook. Enten en representant for Opel eller en representant for en forhandler som skrev det. Jeg ser at Chevrolet også sier at Bolt ikke får det, men flere GM-folk hinter til at det kommer når spurt. Men for meg er det uansett ikke så viktig. Jeg kjører sjelden i rushtrafikk så det er ikke noen dealbreaker for meg om det ikke kommer ACC.

Det virker helt klart at Bolt/Ae kommer uten ACC - det har også jeg sett flere har uttalt og en kan se det på sidene til Bolt.

Der jeg gjerne skulle hatt kilden er informasjon om det kommer i "neste batch" som indikerer at de som kjøper Ae tidlig ikke får det, men de som kjøper noen måneder senere får det.

Høres også helt urealistisk ut at Autopilot skal komme om ca. et år til det generelle markedet?

Tror nok vi må bare leve med at ACC ikke kommer i 2017 og at det ikke hjelper med å sitte på gjerdet i håp om at den skal dukke opp snart...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

hemi

Sitat fra: kammiz på man 17. okt 2016, kl. 15:12
jeg skjønner at det er viktig for mange, men for de som vurderer å bli hel-elektriske eller de som er i ferd med å ta steget fra fossil til el, så tror jeg nok gjennomsnittet setter rekkevidde øverst på lista over hva som må til. :)

Litt usikker egentlig, jeg hadde jo P85D før, og den hadde masse rekkevide, men hatet å gå ut og inn av den.. det alene var nok til å selge den, i3'en jeg har nå har ikke helt tesla kvalitet på ACCen må sies, men den er greiere å komme inn og ut av, og kostet 25% av den andre

Titta på i8 også, men.. djizes da, det er vanskeligere å komme seg inn og ut av de enn en porsche 911. jeg harmye turer på 1-2-3km, og ting må være praktisk, er grunn til at jeg har kjørt mye SUV som jeg bare kan skritte inn og ut av. er bare 190cm, men tydeligvis for mye i tesla (e-golf og e-up går fint)

liker høyden, størrelsen og designet på opel ampera forøvrig, og hadde bestilt meg en, om den hadde acc, oppvarmet ratt f.eks. er genialt.

Amoss

Sitat fra: S4e på man 17. okt 2016, kl. 16:26
Der jeg gjerne skulle hatt kilden er informasjon om det kommer i "neste batch" som indikerer at de som kjøper Ae tidlig ikke får det, men de som kjøper noen måneder senere får det.

Med tanke på at vi her i Norge tydeligvis ikke får bilen før til sommeren så kan "neste batch" fort vise seg å være 2018 modellen som antagelig kommer litt utpå høsten neste år. Om det skulle være det som har vært ment med "neste batch" så virker det ikke like usannsynlig. .... uten at jeg har noen mer formening om sannhetsgehalten i informasjonen han har fått (kommer det fra en forhandler så er det mange som har erfaringer med at de generelt sier mye de ikke har hold for).
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA