Initiallading og batterieksplosjon

Startet av Ciumpalac, lør 08. okt 2016, kl. 11:04

« forrige - neste »

Ciumpalac

Etter at jeg har byttet ut en batteri i 11 kassen satt jeg bilen på initiallading kl.6:30 i går og satset på å være ferdig med det før kl. 15:30 når jeg skal dra til jobben. Men lading ble ikke ferdig i tide, og da jeg kommet tilbake litt før midnatt så jeg at "vann varsellampe" var tent, og alle kjølevannet har lekket ut under 11 kassen. (og vannpumpe gikk på tomgang!)

Jeg har ikke sjekket inni kassen, men det ser ut som en batterieksplosjon. Det jeg lurer på er følgende :

1. Er det vanlig at initialladingen tar såpass lang tid? Ettersom bilen hadde ca 55% til å begynne med, og det skal være 5timers overcharge etter 100% regnet jeg med max 4timer +5 timer =9 timer. Likevel når jeg ba kona til å sjekke bilen kl.17 sa hun at landingen fortsatt, uten "vann varsellys".

2. Jeg tatt vannservice uansett, men det kom ingen lekkasje av batterivann fra 11kassen. Hvis batteri(ene) har eksplodert skal det ikke lekke batterivann? Det ser ut som det er kun glykol som renner ut.

Spenningen ligger på 136v, mye lavere enn det skal være.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

NotACop

Hei
Hadde problem med lekkasje etter å ha rotet rundt i 11-kassa. Mitt problem var bare at slangene til glykolen ikke satt skikkelig på (gamle slanger). Noen runder med strips på de flate rørene løste det for min del..

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Ciumpalac

Sitat fra: NotACop på lør 08. okt 2016, kl. 11:12
Hei
Hadde problem med lekkasje etter å ha rotet rundt i 11-kassa. Mitt problem var bare at slangene til glykolen ikke satt skikkelig på (gamle slanger). Noen runder med strips på de flate rørene løste det for min del..

Jeg håper også at det er bare slangene. Men samtidig er jeg bekymret for hvilke skader det kunne har skjedd til batteriene mens de var på initiallading uten kjølevæske i muligvis flere timer ...  :-\

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på lør 08. okt 2016, kl. 11:04
1. Er det vanlig at initialladingen tar såpass lang tid? Ettersom bilen hadde ca 55% til å begynne med, og det skal være 5timers overcharge etter 100% regnet jeg med max 4timer +5 timer =9 timer. Likevel når jeg ba kona til å sjekke bilen kl.17 sa hun at landingen fortsatt, uten "vann varsellys".

Såvidt jeg vet (og bekreftet at et gammelt innlegg fra Elektrolux) tar initiallading 12 timer uavhengig av SOC ved start.
Og derfor er det ikke tilrådelig å ta en fullstendig initiallading hvis ikke batteriene er tomme ved start.

Sitat fra: elektrolux på lør 07. mar 2009, kl. 11:25
Dersom du vet at batteriene er tomme eller nesten tomme så er det bedre om du setter den på initiallading. Da vil den pøse på med 10A i 12 timer uavhengig av hva den tror ladetilstanden er.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Ciumpalac

Jeg har demontert 11 kassen og heldigvis var det ikke batterieksplosjon som var årsaken til at alle kjølevæske hadde lekket ut. Det var ikke et brudd i slangen heller. Årsaken var at kobling til slangen (plast) hadde knekket på den batteri som jeg har nettopp byttet. Nå har jeg byttet til en annen batteri og problemet er løst.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA