Nye vinterdekk - Pigg eller piggfritt?

Startet av Afterburner, tir 04. okt 2016, kl. 09:32

« forrige - neste »

Kilroy

Hehe, det er vel ingen fare for at vi blir enige, men jeg stoler mer på NAF og Motor med test fra 2015 enn den gamle testen fra 2011, det var rimelig ukjente/gamle dekk som var testet der.
En annen ting er at bla IF har statistikk som ikke ser høyere ulykkesstatistikk på piggfri kontra piggdekk. Og er det noen som er kjapp til å sende regningen på kunden, så er det forsikringsbransjen, så det taler jo i seg selv for at det er lik ulykkesfrekvens.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

o.b.lix

Her er noen mere velvalgte ord om temaet http://tsh.toi.no/doc674.htm

Det finnes lite forskning på området, og den som er, spriker i alle retninger.

Et piggdekk som er kjørt bare på snø er naturlig nok mindre slitt enn et som kjører på bare veier. Så det finnes ingen fasit.

Men brøyte- og strøbilene kjører piggfritt. I alle fall i Bergen og omegn. Godt nok for meg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Nokian var det vel som hadde laget en oversikt over hvem som burde gå for pigg. Det var biler uten gode støttesystemer samt uerfarne sjåfører.

Jeg mener behov bør styre. Dvs kjører man mye på veldig tøffe veier så er pigg best. Veldig glad jeg ikke har det behovet selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: Øyvind.h på tir 04. okt 2016, kl. 14:48
Nokian var det vel som hadde laget en oversikt over hvem som burde gå for pigg. Det var biler uten gode støttesystemer samt uerfarne sjåfører.
Typisk politifolk og ambulansesjåfører. De er jo kjent for å være nervøse på glatta.

Piggdekk til tunge kjøretøy som brøytebiler finnes ikke.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Sitat fra: AppleKnocker på tir 04. okt 2016, kl. 18:05

Typisk politifolk og ambulansesjåfører. De er jo kjent for å være nervøse på glatta.

Piggdekk til tunge kjøretøy som brøytebiler finnes ikke.
Utrykningskjøretøy har helt andre piggdekk enn det vi andre tillates å kjøre med. Og de har et *litt* annet behov, bl.a. i forhold til kjørehastighet.

Når sluttet man å pigge lastebildekk?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Elbil fundamentalist

Utrykningskjørerøy har flere pigger enn det som er tillatt for vanlige folk.

Lastebiler kan fortsatt ha piggdekk mener jeg, men de har også krav til bruk av kjetting så piggene kan bli litt overflødige "når det gjelder".
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Sjekket lovdata, og utrykningskjøretøy kan ha inntil 100 ekstra pigger pr dekk. Når et vanlig dekk (16" og oppover) har 130 pigger, så er det jo en betydelig økning.  Trodde også de kunne ha større pigger, men det kan de visst ikke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Lynet

Personlig har jeg kjørt piggfritt siden 1987, og har savnet pigger to ganger(stålis med vann). Men aldri hatt uhell grunnet piggfritt. Kjører ca 25k i året.
Har alltid hurtigkjetting liggende i bilen, men det er ikke hver vinter de monteres på.

Og jeg synes det blir helt feil når jeg hører knatringen av piggene på en elbil!

Har spurt fler vogntogsjåfører om behov for pigg, får til svar at de aldri har prøvd pigg!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

Hadde slike lappi dekk på Subaruen jeg hadde før :) Var med 414 pigger, får de med opp til 600 pigger også alt etter dimensjon.

De var helt overlegne vanlige dekk når det kommer til kjøring under vanskelige forhold. Men brukte de i hovedsak bare på isbanekjøring samt til og fra. Siden de ikke er lovlig å kjøre med til vanlig. Samt at på bar asfalt bråket det veldig og var dårligere grep på bar asfalt.

På Teslaen har jeg piggfritt men hadde jeg bodd et sted på fjellet eller hvor det ofte er vanskelig kjøreforhold hadde jeg nok valgt piggdekk.
Erfaringer på isbane (snø oppnå) er at piggdekk er mye bedre enn de beste piggfrie. Og så kommer ispigg som er i en helt annen liga igjen men de er ikke mye poeng å snakke om her :P Men de har nesten like godt grep på is som vanlige dekk har på asfalt.

Nå som jeg har mulighet til å skru esp og traction control tullet helt av blir det nok en tur med Teslaen til sigdal i vinter.
Frister litt med et sett lappi dekk til den også, bare synd det er så dyrt.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

elbilmanne

Sitat fra: Cookie Monster på ons 05. okt 2016, kl. 12:53

Nå som jeg har mulighet til å skru esp og traction control tullet helt av (...)

What?! På P85D?

o.b.lix

Sitat fra: magnushj på tor 06. okt 2016, kl. 19:20
Sitat fra: Cookie Monster på ons 05. okt 2016, kl. 12:53

Nå som jeg har mulighet til å skru esp og traction control tullet helt av (...)

What?! På P85D?

Hack / rooting av bilen...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pekle

Oslo-Skeikampen er ikke piggdekkterritorium. Opphavet bor rett under og klarer seg fint med piggfri RWD MS. Har også mange år bak seg med piggfri RWD HiAce (som er vesentlig mer utfordrende enn MS) - ikke noe stort problem i innlandsklimaet i Gausdal.

AppleKnocker

RWD og AWD påvirker ikke det som betyr noe: bremselengde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Jo, det vil faktisk ha betydning for bremselengde i en eller annen grad. Hvordan motorbremsen fordeles mellom hjulene vil nok få innvirkning. Vanskelig å si noe om hvordan, eller hvor mye det utgjør uten mer data riktignok.

Jeg har bestemt inntrykk av at hard bremsing på glatta foregår mer kontrollert på D`en vår enn på RWD`en. 

E_S

99,5% av det jeg kjører på vinteren er på føre hvor piggfrie dekk er like gode eller bedre enn piggdekk hadde vært.
95% av dette igjen er på bar asfalt, hvor støyen til piggdekk hadde gjort meg sprø.
Konklusjonen min er ganske enkel - da tar jeg det heller mye mer med ro de 0,5% av det jeg kjører på vinteren (matematisk sett 5 mil) hvor piggdekk hadde vært bedre, og så setter jeg pris på den bedre komforten jeg får med piggfrie dekk den resterende tiden.

Jeg kjøper meg ikke en 16-seters minibuss fordi det en gang annethvert år hadde vært greit å få med seg 16 personer på en gang, og jeg kjører ikke med piggdekk fordi det en gang hver vinter er noen kilometer vei hvor jeg kunne kjørt 20 km/h fortere med pigger.

Innlandsklima på østlandet er for øvrig som skapt for piggfrie dekk. Det er vel helst i kystnære områder det forekommer piggdekkføre oftest - men der er det også bart stort sett hele vinteren. Når jeg ser folk i Stavanger-området kjøre på piggdekk lurer jeg på om de er helt vel bevart..
:)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA