Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første EL-bil, Leaf 30kwh eller Kia Soul?

Startet av KapteinKaos, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 08:55

« forrige - neste »

KapteinKaos

Hei!

Er helt ny på dette feltet men pleier å sette meg så godt inn i sakene at det ofte blir vanskelig å bestemme seg. Noen som kan hjelpe med å tippe vektskålen en av veiene for meg så setter jeg pris på det.

Primært blir det å pendle 8 mil t/r til jobb på h.h.v. 50/50 motorvei (100km/t) og 80 sone og småkjøring på ettermiddag/kveld. Følgende er mitt inntrykk (Leaf 24, Zoe m.v. vurdert som uaktuelle i tillegg til brukt):


Leaf 30kwt (Acenta):

+ God nok rekkevidde hele året
+ Ok garanti (5 år på bil og 8 år/160000 på batteri)
+ Godt gjennomtestet bil gjennom mange år
+ Carwings/ConnectEV = appstyring
- Er ikke så fan av utseendet
- Stoffseter (litt på den myke siden)
- Kjipe 16" felger - litt dorky ;)

Kia Soul:

+ Godt utstyrt
+ Skinnseter
+ God og høy sittestilling (liker dette)
+ Ser ut til å være best på garanti
+ Ladehastighet
+ Liker generellt bedre utseendet på denne kontra Leaf
- Lyst interiør
- Annenhåndsverdi?
- Rekkevidde ift 30kwh Leaf?
- Kvalitet?

Har tippet mot en Kia, men det som gjør meg usikker er rekkevidde da jeg vil ha mest "bang for the buck" ift dette. Prisene jeg har fått fra forhandlere er 2600000 for begge to. Noen gode innspill her mottas med stor takk. NB: Trenger bil i.l.a. et par måneder og har verken budsjett eller behov for noen Ampera/Tesla bare så det er nevnt ;)

mvh

- KK

AppleKnocker

Hva med Ioniq? Den er som en Kia Soul uten det dustete utseende, men med bedre luftmotstand og eksklusivt interiør.

Renault Zoe med 400 NEDC rekkevidde får du for godt under 260 000. Den er jo litt simplere enn de andre.

Jeg har samme kjøreavstand som deg, 8 mil t/r hovedsaklig på motorvei. Jeg klarer det fint med Leaf 24 uansett vær og temp hvis jeg forvarmer bilen hjemme. Men jeg må holde meg i taperfilen på motorveien de verste dagene.

Kia Soul vil jeg fraråde hvis du kjører mye motorvei. Den har luftmotstand som Oslo rådhus og på ren motorveiskjøring gir den samme rekkevidde som Leaf 24.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tutti

#2
Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 08:55
Har tippet mot en Kia, men det som gjør meg usikker er rekkevidde da jeg vil ha mest "bang for the buck" ift dette. Prisene jeg har fått fra forhandlere er 2600000 for begge to. Noen gode innspill her mottas med stor takk. NB: Trenger bil i.l.a. et par måneder og har verken budsjett eller behov for noen Ampera/Tesla bare så det er nevnt ;)
Dersom du er usikker på økonomien i dette så er det slik at når de første Ampera bilene kommer på norske veier på  våren så er sannsynligheten for at elbilprisene må justeres, på alt, på nytt. Sånn må det gå når en ribbet utgave av AE sannsynligvis starter på omtrent samme som dagens elbiler med bittesmå batterier.

Dette lover dystert for de som kjøper ny elbil denne høsten. Sånn går det når man har dårlig tid. Dette er min mening. Det finnes sikkert noen folk er som mener at dette aldri vil skje.

Har du ikke mulighet til å vente så hadde jeg heller vurdert å lease en el vare bil. De er mye billigere å kjøre enn en elbil siden du får garantert 0-null i verditap og kan finnes på nett fra 2000 kr i mnd. På slike elbiler så er det også fri km og skade inkludert i leien. Verditapet på Kia din eller noe annet kan samtidig ligge på 4000 kr pr mnd på samme tid når den er ny.

F.eks: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81831599

Crown

Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 08:55
Har tippet mot en Kia, men det som gjør meg usikker er rekkevidde da jeg vil ha mest "bang for the buck" ift dette. Prisene jeg har fått fra forhandlere er 2600000 for begge to. Noen gode innspill her mottas med stor takk. NB: Trenger bil i.l.a. et par måneder og har verken budsjett eller behov for noen Ampera/Tesla bare så det er nevnt ;)

Nå kan du vel få deg en toppmodell av Tesla Model S OG en Model X for den prisen. 2.6 mill ;)

Men spøk til Halvor. I forhold til de to du har nevnt, ville jeg valgt Hyundai Ioniq som begynne å komme ut til kunder i starten av november. Selvsagt, skal du ha bil straks, må du velge Leaf eller Soul, der kan du sikkert få bil på uken hvis du vil.

Om prisene justeres, så vet vi det i løpet av noen uker. Vil tro det er mest sannsynlig at det skjer på Leaf. Så er det opp til deg om du vil høre på dem som sier at man skal vente, og vente, og vente, på noe nytt og bedre som (alltid) dukker opp en gang i fremtiden :) Hvis du klarer deg med 200km i faktisk rekkevidde (det gjør de aller aller fleste) og ikke skal selge bilen med en gang, så tror jeg ikke at tapet blir stort. Ingen vet jo _faktisk_ hva Ampera-e kommer til å koste enda heller, prisene spriker jo helt til opp til 80k dyrere enn tilsvarende Ioniq.

Mye penger som kan spares på å kjøre elbil de 6-7-8 månedene man venter også. Og mye stress å drive på med ventebiler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

fiskeri

Lån deg en Kia og kjør avstanden, så ser du om rekkevidden er tilstrekkelig. Er kjempefornøyd med Kia, men vi har jo alle ulike bruksmønstre. Ioniq er et bedre alternativ når det gjelder rekkevidden (ut fra det vi vet så langt), men det beste er å pørvekjøre alle alternativene, og se hvilken bil du synes gjør den beste jobben.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

KapteinKaos

Hei ja! Her var det mye meninger, noen mer eller mindre konstruktive ;)

Ja, jeg er klar over at det hele tiden kommer nye modeller på markedet som er bedre og slik vil det være med alt men om jeg finner en bil som dekker mitt behov over lengre tid og i tillegg sikrer meg billig og problemfritt bilhold så er det nok for meg. Velger heller da en bedre utstyrt eksisterende (for noen utdatert) modell som er rimeligere enn en strippet ny modell tross at denne sannsynligvis vil ha bedre rekkevidde og være mer effektiv.

Man kan ikke tenke slik hele tiden - da blir det å holde på med alternative løsninger og slik jeg ser det så bryr jeg meg ikke om at Ampera etc. har allverdens rekkevidde - den kan uansett ikke erstatte dieseldyret ift. f.eks. tilhengerfeste så vi snakker bil #2 her - burde kanskje presisert det :P

Takker uansett for innspill så langt - begynner å nærme meg en konklusjon her ;)

- KK

Rottert

Hva med Leaf Tekna? Da får du fjernet 2 av minusene du nevnte og en del andre goder som f.eks større stereo med sub, led lys og 360graders kamera.
2014 Nissan Leaf Tekna

Crown

Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:30

Takker uansett for innspill så langt - begynner å nærme meg en konklusjon her ;)


Må bare si at selv om vi nå har bestilt Ioniq til vår andre elbil, så har vi Leaf 30kWh også, og er superfornøyde med den.

Det er bare at Ioniq gir et mer moderne inntrykk (Leaf kom tross alt i 2011 mer eller mindre lik dagens), og Ioniq har mye utstyr (særlig mht sikkerhet) som Leaf ikke har.  Jeg tenker på Ioniq som en litt nyere Soul med et annet skall; de kommer jo fra samme moderselskap og Hyundai har nok trukket mye på erfaringene Kia har hatt med Soul. Så du gjør ikke feil med en Leaf (eller Soul).

Vi var dessuten medlemmer av Bondelaget, og fikk 15% rabatt :) men det er litt sent å melde seg inn nå hvis du vil ha rabatt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tutti

Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:30
Man kan ikke tenke slik hele tiden - da blir det å holde på med alternative løsninger og slik jeg ser det så bryr jeg meg ikke om at Ampera etc. har allverdens rekkevidde - den kan uansett ikke erstatte dieseldyret ift. f.eks. tilhengerfeste så vi snakker bil #2 her - burde kanskje presisert det :P
Hvis elbilen skal bli bil nr. 2 så er det enda mer grunn til å være obs.

rullemann

Sitat fra: Crown på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 13:22
Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:30

Takker uansett for innspill så langt - begynner å nærme meg en konklusjon her ;)


Må bare si at selv om vi nå har bestilt Ioniq til vår andre elbil, så har vi Leaf 30kWh også, og er superfornøyde med den.

Det er bare at Ioniq gir et mer moderne inntrykk (Leaf kom tross alt i 2011 mer eller mindre lik dagens), og Ioniq har mye utstyr (særlig mht sikkerhet) som Leaf ikke har.  Jeg tenker på Ioniq som en litt nyere Soul med et annet skall; de kommer jo fra samme moderselskap og Hyundai har nok trukket mye på erfaringene Kia har hatt med Soul. Så du gjør ikke feil med en Leaf (eller Soul).

Vi var dessuten medlemmer av Bondelaget, og fikk 15% rabatt :) men det er litt sent å melde seg inn nå hvis du vil ha rabatt.
Hvilken totalpris fikk du på den til slutt (og hva var inkl.)?

Crown

#10
Sitat fra: rullemann på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:29
Sitat fra: Crown på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 13:22
Sitat fra: KapteinKaos på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:30

Takker uansett for innspill så langt - begynner å nærme meg en konklusjon her ;)


Må bare si at selv om vi nå har bestilt Ioniq til vår andre elbil, så har vi Leaf 30kWh også, og er superfornøyde med den.

Det er bare at Ioniq gir et mer moderne inntrykk (Leaf kom tross alt i 2011 mer eller mindre lik dagens), og Ioniq har mye utstyr (særlig mht sikkerhet) som Leaf ikke har.  Jeg tenker på Ioniq som en litt nyere Soul med et annet skall; de kommer jo fra samme moderselskap og Hyundai har nok trukket mye på erfaringene Kia har hatt med Soul. Så du gjør ikke feil med en Leaf (eller Soul).

Vi var dessuten medlemmer av Bondelaget, og fikk 15% rabatt :) men det er litt sent å melde seg inn nå hvis du vil ha rabatt.
Hvilken totalpris fikk du på den til slutt (og hva var inkl.)?

Ser at det kan misforstås, men det var Leafen vi fikk 15% rabatt på altså, ikke Ioniq. Det er senere endret til 10%. Vi hadde masse ekstrautstyr på den, protection-pack (sidelister, andre innstegslister m/lys, plastmatte bak, beskyttelse på støtfanger), vindavvisere på vinduene, skvettlapper, metallic lakk, 6,6kW lader, Nordic versjon (samme som Tekna men uten skinn, likte ikke Leaf-skinnet), vinterhjul m/pigg. Da endte den på 270k blank.

EDIT: Alt "dillet" utvendig var bare for å kjenne igjen bilen på parkeringsplassen ;-) Kjører jo i kolonne med like Leafer om morgenen til jobb :-D

Ioniqen får vi kun 4% Agrol-rabatt på, og da skal vi betale 273k, da er det med teknikkpakke, ventilert skinn, metallic og vinterhjul.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei,
Har hatt Leaf og Soul og familien er mest fornøyd med Soul'en.
Først og fremst er det behagelig sittestilling og komfort totalt sett.
Leaf er hakket mer sportslig for de som verdsetter det høyere.

Forbruk/rekkevidde: Vi kjører på Vestlandet i utfordrende topografi, men har stort sett landevei og litt motorvei med 90km/t. Jeg beholder fartsgrenser og liker heller lengre rekkevidde og komfort enn risiko for fartsbot til enhver tid.
I utfordrende topografi vil Soul klare seg noe bedre i rekkevidde enn med Leaf 30 hvis du ikke kjører fortere enn 90 km/t.
På flat vei og høyere hastigheter vil Leaf 30 ha noe bedre rekkevidde.

Varmepumpen virker subjektivt noe raskere enn med mindre energiforbruk på Soul enn hva jeg har opplevd på Leaf (merk at jeg ikke eide Leaf med varmepumpe selv, men har kjørt et par tusen km i Leaf med varmepumpe).

Opplever kvaliteten en smule bedre på Soul enn Leaf, men har "bare" 15.000km i Soul mot over 100.000km i Leaf.

Slik du fremstiller argumementene tror jeg Soul er det rette valget. Hadde du vært mer opptatt av noe mer aggresivt temperament i bilen ville nok Leaf vært det rette valget.

AppleKnocker

Med tanke på at Soul og Ioniq er samme bil under skallet, er det merkelig hvis de klarer å selge en eneste Soul fremover. Det finnes ikke én grunn til å velge Soul foran Ioniq, med mulig unntak hvis man vil ha en bil som barnehagebarn kan tegne.

Det er vel ikke helt uten grunn at det går rykter om at Soul skal fases ut.

Begge mangler imidlertid app for forvarming, og det er et enormt minus. Så vidt jeg har skjønt kan heller ikke Soul håndprogrammeres til å varmes opp uten å være koblet til strøm.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kristian O

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:34
Med tanke på at Soul og Ioniq er samme bil under skallet, er det merkelig hvis de klarer å selge en eneste Soul fremover. Det finnes ikke én grunn til å velge Soul foran Ioniq, med mulig unntak hvis man vil ha en bil som barnehagebarn kan tegne.

Det er vel ikke helt uten grunn at det går rykter om at Soul skal fases ut.

Begge mangler imidlertid app for forvarming, og det er et enormt minus. Så vidt jeg har skjønt kan heller ikke Soul håndprogrammeres til å varmes opp uten å være koblet til strøm.
Èn grunn; Man kan kjøpe brukt Soul.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA