Dekktrykk

Startet av PingPing, søndag 02. oktober 2016, klokken 19:45

« forrige - neste »

adam.berg.1337

Sitat fra: leafnor på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:53
mgh=1/2mv2
v=hastighet.

Har du 35 km/t fremfor 33 km/t og vekten den samme så er er bevegelsesenergien 352/332=1,1249 => 12,5% høyere i 35. Er den 33 og forholdene ellers like så har det forsvunnet energi i dekkene. Skal man være prikete, så er det mer enn 12,5%, da det er mindre luftmostand i 33 enn 35. Min Leaf vil nok komme 13 km kortere med 0,5 bar mindre i dekkene nå.

Hatt Leafen min en liten måned.

Midt på treet happy med rekkevidden.

Dro på lokale bensinstasjonen. Tenkte tilfeldigvis å sjekke trykket. 1.2bar. På alle dekkene.

Pumpet opp til 2.7 - gleder meg til å se forskjellen i morgen på pendleruten min.

Følte umiddelbart at bilen trillet betydelig bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tomrh

Wow..1,2 bar!! Kjøreegenskapene måtte jo ha vært helt elendige?

Fant en graf over hva man kan forvente av endring i rullemotstand:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Prøv med forskjellige lufttrykk i sykkeldekkene og merk forskjellen når du sykler. Da blir du ikke i tvil om hva høyt lufttrykk gjør med rullemotstanden.

adam.berg.1337

Sitat fra: tomrh på fredag 10. november 2017, klokken 08:33
Wow..1,2 bar!! Kjøreegenskapene måtte jo ha vært helt elendige?

Fant en graf over hva man kan forvente av endring i rullemotstand:


Kul graf!

Jo, nå skal du høre.

Bilen har vanligvis 32km på telleren når jeg kommer hjem. I går var den på 41.

I det hele og store så flyter bilen avgårde på en helt annen måte. Derfor er sammenligningen mellom 32 og 41 heller ikke så nøyaktig da jeg må innrømme at jeg koste meg med forbedret akselerasjon noen ganger.

Hva angår kjøregenskaper så er bildet også preget av at jeg for første gang i går sklei ned en bakke som jeg kjører hver dag problemfritt.

Tror derfor at jeg nok ikke tør kjøre mer enn 2,7 bar. Selv om noen nevner 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA