Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønt skatteskifte"

Startet av Amoss, fredag 30. september 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:26
Senest her om dagen leste vi om forbrenningsanlegg på Klemetsen som alene slipper ut mer CO2 enn all trafikk i Oslo området uten at noen har gjort noe med dette og IKKE SKREVET NOE OM som jeg har merket. Kanskje fordi det generer en stor utgift og ikke inntekter....

CO2-fangst der er gammelt nytt, og linken din trekker jo teppet fra under det du skriver.



https://www.nrk.no/ostlandssendingen/gir-gass-for-a-fange-co_-1.13158102
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rio

Da er det i "beste fall" ganske nøytralt. At Hegnar påstår det kan man jo forvente. Min link var dog fra borgerlige Aftenposten, som ikke akkurat kan forventes å lyve om det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnkl

Artikkel i Dagbladet og drakampen mellom Frp og Venstre om drivstoffavgiftene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/tror-frp-kan-ga-ut-av-regjering-pa-bensinavgiftennbsp--de-er-i-sjelen-et-opprorsk-parti/63820294

Eg synest det mest interessante er at ein mogeleg løysing er å heller auke eingongasvgiften på eksosbilar. Det vil gjere elbilar enno meir attraktive ved kjøp, og vil nok på sikt ha langt større klimaeffekt enn å auke drivstoffavgiftene litt meir.

"Beate Nossum tror imidlertid at det finnes en løsning, og at et videre samarbeid vil være mulig.

Nossum, som driver et kommunikasjonsbyrå som er eksperter på det grønne skiftet, tror løsningen kan være å øke dieselavgifta slik at prisen på fossil diesel blir høyere enn biodiesel. I tillegg la bensinavgiften stå urørt og bruke engangsavgiften til å gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nullutslippsbiler, slik at det blir mulig få et rakt teknologiskifte i bilparken.

- Det vil også ha størst klimaeffekt, sier hun."
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Ingeniøren

#19
Sitat fra: Rio på søndag 02. oktober 2016, klokken 23:26
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:26
Senest her om dagen leste vi om forbrenningsanlegg på Klemetsen som alene slipper ut mer CO2 enn all trafikk i Oslo området uten at noen har gjort noe med dette og IKKE SKREVET NOE OM som jeg har merket. Kanskje fordi det generer en stor utgift og ikke inntekter....

CO2-fangst der er gammelt nytt, og linken din trekker jo teppet fra under det du skriver.



https://www.nrk.no/ostlandssendingen/gir-gass-for-a-fange-co_-1.13158102

Det som er problemet er at i 9 av 10 tilfeller illusteres klimadebatten med eksosspyende biler selv om de står for kanskje 10-20 %. Så enten har ikke journalistene satt seg inn i saken eller så er de nyttige betalte idioter for de som skal kreve inn avgifter og tjene penger på dette uten å gjøre mer med det. Man kunne heller lagt på denne som er hoverproblemet, men et ikke tema:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

For det første, avgiftene går til staten, som er oss. Det er ikke en slem konge som får pengene.

For det andre, selvsagt har Asia en større andel, siden 60% av Verdens befolkning bor der. :)  Man bør vel heller lage statistikk over utslipp per person (for det er det man kan gjøre noe med), fremfor å gruppere langt linjer på kartet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

SitatNossum, som driver et kommunikasjonsbyrå som er eksperter på det grønne skiftet,

::)

Sitattror løsningen kan være å øke dieselavgifta slik at prisen på fossil diesel blir høyere enn biodiesel.

Sånn bortsett fra alle problemene med biodiesel, inklusiv lokal forurensing.

Og at folk vil kjøre til Sverige å fylle diesel.

SitatI tillegg la bensinavgiften stå urørt og bruke engangsavgiften til å gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nullutslippsbiler, slik at det blir mulig få et rakt teknologiskifte i bilparken.

Engangsavgiften har virket, så her har PR personen faktisk ett poeng.

Sitat
- Det vil også ha størst klimaeffekt, sier hun."

Kanskje. Engangsavgiften virker.

Å vente med hydrogen satsing til man vet om det kan lages og omformes tilbake til strøm uten nevneverdige tap, til produsentene kan lage kjøretøy uten utløpsdato, til de kan repareres på en rasjonell måte, til de blir sikre (spesielt i lukkede rom) osv.; og heller bruke pengene på ladestasjoner i "ventetiden" vil også gi klimaeffekt. Og det vil være gratis, fordi det er omformidling av penger.

Å bygge elektriske rushtidsbusser med ladeparkeringsplass til elbiler utenfor sentra vil samtidig spare enorme midler til veiutbygging (100 biler spart i 80 km/h (* 10 (busser))= (3s * 22 m/s + 5 m) * 100 * 10 (busser)= 71 km flerfeltsvei, hver vei). Det vil kreve mindre plass å oppbevare 10 store busser enn 1000 biler i sentrum. Fossilbilister kan også sette seg på bussen.

Reversere regjeringens endring i skatt på bruk-og-verk som gjør produktive distrikter fattigere og føre til "migrasjon" rett inn i kø proppen.

Oppdage at Internet fins. Og at det kan erstatte mye pendling (og ulykker, og tidsheft, og plunder når noen er syk på ett kontor, eller snøen plutselig kom i Oslo)

Chivas

Sitat fra: Rio på mandag 03. oktober 2016, klokken 01:27
Da er det i "beste fall" ganske nøytralt. At Hegnar påstår det kan man jo forvente. Min link var dog fra borgerlige Aftenposten, som ikke akkurat kan forventes å lyve om det.
MDG defineres der som borgerlig - noe jeg ALDRI hadde funnet på å gjøre!

Rio

Sitat fra: Chivas på mandag 03. oktober 2016, klokken 10:22
Sitat fra: Rio på mandag 03. oktober 2016, klokken 01:27
Da er det i "beste fall" ganske nøytralt. At Hegnar påstår det kan man jo forvente. Min link var dog fra borgerlige Aftenposten, som ikke akkurat kan forventes å lyve om det.
MDG defineres der som borgerlig - noe jeg ALDRI hadde funnet på å gjøre!

Det er en borgerlig avis som gjør det.
MDG samarbeider like ofte med borgerlig som med venstresiden, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Det kan vel diskuteres hvor borgerlig Aftenposten har blitt/er også
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rio

Sitat fra: Hansi på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 06:00
Det kan vel diskuteres hvor borgerlig Aftenposten har blitt/er også

Nå er vi vel ganske langt off topic, men de er da borgerlige nok til at de anbefalte folk å stemme borgerlig ved forrige valg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 13:09
Jeg spør meg rett og slett om dette er en avgiftsøknad fra regjeringen etter samme lest som da Willoch ønsket å overlate roret til Gro?

Søstra til Siv ser i det minste ut til å være enig med meg:
http://www.dagbladet.no/nyheter/hvis-det-de-har-lagt-fram-til-na-er-det-de-mener-det-gronne-skiftet-er-er-dette-en-tydelig-avskjedssoknad/63945970
Sitat
Nina Jensen om «det grønne skiftet»:
- Hvis det de har lagt fram til nå er det de mener det grønne skiftet er, er dette en tydelig avskjedssøknad
Model S 85D

timingbeltkiller

Venstres Grande hevder dieselprisøkningen på 35 øre er mye for lite.
Samme dama hevder de nødvendige 5 kroner for at du skal få merkbar virkning,
er mye for mye.

Da er det ikke vanskelig å tenke seg at hun forhandler seg fram til et sted
mellom 70 og 100 øre og tar det som en grønn seier.

Særlig siden det et tydelig hun prioriterer fortsatt borgerlig regjering
høyere enn alt annet - inklusive miljøet!

Den dama er "grand(e)" i alle negative betydninger av ordet.
Under sperregrensa og good bye for ever er heldigvis innenfor rekkevidde!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Robert Sund

Jeg må si meg uenig i det. Det blir ikke godt miljøværn av at folk kjører til Sverige for å kjøpe drivstoff, og heller ikke av at vi vil miljøværn så mye at Norge blir ulønnsomt og de som driter i miljøet vinner.

En lav økning, med hint om at det kommer mer, er sannsynligvis det beste i praksis. Da endrer man kjøps mønsteret. En fossil kjøpt betyr enten unødig forurensing p.g.a. produksjonen, eller forurensing i bruk.

Men enda bedre, rettede tiltak direkte mot hvilken bil folk kjøper. Som avgiftsfritaket på elbil. Rene elbiler fyller lite fossilt drivstoff.


Jeg synes forøvrig både i denne saken og generelt at småpartiene ikke er noe værre enn de store. Vi skal dessuten være svært glad for at vi har dem hvis man sammenligner med samtlige få-parti-stater.

kos

"Grønt skatteskifte" kan også bli tolket i en annen retning - elbilen og varslede kapasitet og rekkevidde på elbilen blir så god at man faktisk konkurrerer ut bensinbilen på prisen på drivstoff.

Det sterkeste kortet til elbilen er faktisk prisen på kjørte kilometer og ikke bomstasjoner - som for øvrig vil stå seg uavbrutt av regjeringsskifte eller ikke. Og kommer det nok elbiler så er regningen overlevert til elbilistene.

Fra første dag jeg satte meg inn i en elbil og fra dag en på disse sidene har jeg hevdet at det vi bør passe på er hva vi betaler for å lade elbilen - da dette er elbilens største fortrinn for å bli valgt som bil nr 1og som nr 2.

Har nå noen år med Tesla, Zoe golf og tvillingene samt leaf som referanse og har den erfaringen at uansett bilavgifter så kan ikke en fossilbil konkurrere i driftskostnader - dertil er elbilen overlegen.

Så til miljø, klima og vær. Det vi gjør med vårt miljø som å kjøre i de store byene er et bedre argument å slå i bordet med enn klima - fordi at klima og miljø er to sider av samme sak men som ikke må brukes i hytt og vær.

Elbilen i byene bør ikke betale bompenger da de er langt over bedre for det NORSKE miljøet i byene og bør ikke forveksles med klima.

Miljøet i byene er det viktigste argumentet for å bevare elbilgodene. På Hardangervidda og hardangerbroen er det et helt annet regnestykke og ser at her er det helt naturlig å se på klima fordelene og da er faktisk det å kjøre mellom Oslo og Bergen med en elbil,  så stort drivstoff fordel at vi har ingen problemer med å betale for passering av bomstasjonene.


Så om vi skal være seriøse å se på dagens forslag så er de verken bra for miljøet eller klimaet. Og det vil nok ende med en eller annen krise - enten for regjeringen eller for klima og miljøet - og ansvaret vil nok havne hos politikerne som vil måtte se sine posisjoner i fremtiden fordufte i takt med miljøet og klima opplysningen i folkemassene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA