Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønt skatteskifte"

Startet av Amoss, fredag 30. september 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 09:32
Det er faktisk ikke utenkelig at vi får en cubansklignende situasjon i Norge, nemlig at folk vedlikeholder bilene som er igjen nærmest inn i evigheten.

Ja det er jo slik man behandler veteranbiler i dag? Noen vil sikkert tviholde på fossilbilen sin og nekte overgang til elbil. Litt på samme måte som at man ikke kan tvinge noen til å bruke pc. Man kan bare gjøre det ekstremt upraktisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Hvis du tenker så høye avgifter at det skal være umulig og bruke en fossil så tror ikke jeg det kommer til og skje. Hva angår deler så er det ingen stor sak og få deler hvor som helst i hele verden. Drivstoff vil ikke være noe problem så lenge staten ikke ønsker og stenge pengekranen,olje og gass..

Amoss

Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 09:13
Elbilen redder ikke jorden heller ikke via Norge.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/ny-toei-rapport-fossilbiler-paa-veien-lenge-etter-2050/a/23863124/

Kan ikke se noe i den artikkelen du linket til som kan underbygge påstanden du fremsetter.

Artikkelen går på at statsbudsjettet ikke legger godt nok opp til nok klima-utslipp reduksjon til at Norge kan nå sine oppgitte mål og at en forsker ikke helt ser hvordan det overhode er mulig. Står ingen ting der om at elbiler ikke er en del av løsningen for å "redde verden", og heller ikke at det at Norge er med på å gjøre sitt for å "redde verden" ikke faktisk bidrar til å "redde verden".

At man fortsatt vil ha en del fossiler på veiene i 2050 burde ikke overraske noen, men håper det da ikke selges flere nye.
Model S 85D

Sele

#63
Lille Norge står i bresjen for elbilen,det vil si innbyggerne som kjøper den pga avgiftslette og bruksfordeler og svært lite miljø hensyn. Men staten stenger ikke ned olje og gass produksjon som forsyner egne og andre lands fossilbiler. Den pengemaskinen er grei og ha men samtidig en dobbeltmoral av dimensjoner.

Norge bidrar med drøyt en promille av de samlede globale klimagassutslippene.

https://www.ssb.no/klimagassn/
http://e24.no/makro-og-politikk/det-internasjonale-energibyraaet/i-dag-1-3-millioner-elbiler-paris-maal-krever-1-5-milliarder/23848159

Arha

#64
Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 11:00
Norge bidrar med drøyt en promille av de samlede globale klimagassutslippene.

Er det noen grunn til at vi skal være unntatt fra å ta vår del av kuttene som må gjøres?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Sele


Amoss

Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 11:00
Lille Norge står i bresjen for elbilen,det vil si innbyggerne som kjøper den pga avgiftslette og bruksfordeler og svært lite miljø hensyn.

Slipper en elbil ut mer klimagass dersom bilen er kjøpt av økonomiske eller andre årsaker enn om den er kjøpt med tanke på miljøet? At folk kjøper elbil av andre grunner enn miljøhensyn viser derimot nettopp at incentivene fungerer slik de er ment å fungere. Staten gir folket elbil-incentivene av miljøhensyn.


Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 11:00
Men staten stenger ikke ned olje og gass produksjon som forsyner egne og andre lands fossilbiler. Den pengemaskinen er grei og ha men samtidig en dobbeltmoral av dimensjoner.

Sant nok, men slipper elbilene i Norge ut mer klimagasser fordi Norge også leverer olje til fossilbiler i utlandet?
Dilemmaet om oljeutvinning vs. miljøvern er også en interessant debatt og er forsåvidt relevant til Statsbudsjettet. Men har fint lite med den linken du la ut og like lite å gjøre med påstanden du fremsatte i posten jeg responderte på.
Model S 85D

Sele

Når man ikke evner eller ønsker og ta poenget mitt men kun ønsker og kverulere så ser jeg ingen hensikt i og fortsette.

Amoss

Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 13:01
Når man ikke evner eller ønsker og ta poenget mitt men kun ønsker og kverulere så ser jeg ingen hensikt i og fortsette.

Det blir lettere å ta poengene du evnt. måtte komme med dersom de 1. er korrekte 2. er relevante til tråden og/eller debatten 3. påstander i i poster er relevante til linker som vedlegges (dersom man ikke klart får frem at påstandene og linken ikke har noe med hverandre å gjøre så klart).

Å påstå at motargumenter er "kverulering" gjør ikke argumentene mindre korrekte, men viser kun at du ikke har noen gyldige motargumenter til disse.
Model S 85D

kodalse

#69
Et annet morsomt poeng når det gjelder utslippene fra norsk sektor som sele refererte til er følgende:

Totalt utslipp alle sektorer i Norge 2015
53,9 millioner tonn CO2 - Dette er en økning på 3,9% fra 1990

Opptak av CO2 fra skog 28 millioner tonn (dobling fra 1990 nivå på 14 millioner tonn)
Netto utslipp av CO2 2015 ca 26 millioner tonn mot netto utslipp 1990 ca 37,9 millioner tonn.

Netto reduksjon av CO2 fra 1990 nivået er i dag altså 31,4% for Norge.


https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/skog-gjor-norge-mer-klimavennlig

Edit: Tallene korrigert med kompensasjon for skog i 1990 også
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

DagfinnN

Sitat fra: Sele på mandag 05. desember 2016, klokken 11:00
Lille Norge står i bresjen for elbilen,det vil si innbyggerne som kjøper den pga avgiftslette og bruksfordeler og svært lite miljø hensyn. Men staten stenger ikke ned olje og gass produksjon som forsyner egne og andre lands fossilbiler. Den pengemaskinen er grei og ha men samtidig en dobbeltmoral av dimensjoner.

Norge bidrar med drøyt en promille av de samlede globale klimagassutslippene.

https://www.ssb.no/klimagassn/
At lille Norge er så små at det vi gjør ikke betyr noe er et håpløst argument.
Kanskje vi skal dele verden opp i 5 mill. enheter så kan alle si det samme?
At Norge har levd godt at olje forplikter oss til å strekke oss lenger enn andre land.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA