Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønt skatteskifte"

Startet av Amoss, fredag 30. september 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:35
Det regjeringen kommer med av klimatiltak er ekstremt ynkelig. Det snakkes om 0,2 mill tonn CO2 i reduksjon, men det kan like gjerne bli en økning når bilsektoren gis 900 millioner i pluss og nye flotte veier bygges og tas i bruk. Regjeringen har gått ut med en reduksjon av CO2 utslipp på 40% innen 2030 (i forhold til 1990 utslipp som alle andre tar utgangspunkt i?). I forhold til dagens utslipp (ca 53 mill tonn), må vi redusere med 1,5 mill tonn i 2017 og like mye hvert påfølgende år.
Som regjeringen selv har sagt denne uka så skal reduksjonen være gradvis og økende hvert år fremover til man oppnår 40% reduksjon innen 15 år. Begrunnelsen for å ta det forsiktig de første årene er for å gi folk og næringsliv tid til å omstille seg.

Men personlig enig i at man burde gått mer drastisk til verks fra starten av. 5kr påslag på fossilt drivstoff hadde sendt et tydelig signal :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

02jan

40% reduksjon av hva da?
Hvis befolkningen vokser med 30% i samme periode , vil den re'elle reduksjon ligge på rundt 10%.
Eller for å få 40% reduksjon av 2016 tall om 15 år (gitt befolkningsvekst), må hver og en av oss redusere med betydelig mer en 40%.
15 år er kort tid, selv med varmepumpe, glava og elbil , tenker jeg at mitt fotavtykk er redusert med mindre en 5% målt mot 2001 avtrykk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elbil fundamentalist

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 07. oktober 2016, klokken 19:46
Du tar ikke ansvar for miljøet når du ikke vil mer enn brøkdeler av det som er nødvendig.
Vent og se om ikke min spådom om en tilnærmet virkningsløs økning
fra 35 øre til max 100 øre slår til
.

Med unntak av MDG og noen av partienes ungdomsorganisasjoner  er stortingspartiene ikke villig til å
gjøre det som er nødvendig for å nå målet om under 2 graders global temperaturøkning.

Det samme er tilfellet med flertallet av landene i verden.
Derfor blir høyst sannsynlig resultatet minst 4 grader før vi har 2050 på kalenderen.

Men det er ingen gyldig grunn for Norge til å være klimaversting at det fins andre fuskere.
Og slett ikke til å være en av de aller største synderne.

ALLE
som har planer om å leve fram til 2050,
vil derfor personlig betale en dyr pris for sine klimasynder i dag.
Sannsynligvis er prisen totalt og globalt  sammenbrudd av sivilisasjonen
og tilbake til steinalderen for noen ensifra (u)heldige prosenter av verdensbefolkningen.
Vi lever midt i klimaproblemer allerede. Syriakrigen er ett produkt av langvarig vannmangel, som Assadregimet ikke tok på alvor. Absolutt den verste slutten man kunne tenke seg på den "arabiske våren"...

http://globalpublicsquare.blogs.cnn.com/2013/09/17/why-water-is-key-to-syria-conflict/

Den lille druknede gutten som ble skylt opp på stranden, kunne livet hans vært spart om man hadde reagert tidligere? Ikke bare å redusere utslippene, men å ta konsekvensene av armod og elendighet på alvor internasjonalt. Moderate muslimer burde styrte ekstremistene, og internasjonale samfunnet skvære opp for urettferdighet og unødvendige kriger, sørge for rent vann medisiner og hjelpe utviklingsland enda mer med å etablere ett brukbart minimum av velferd og levestandard for alle. Da vil de fattigiste ikke lenger få 10 barn, befolkningsveksten avta og stabiliseres. Bruke verdens gjenværende ressurser på nødvendig reversering av klimaforandringer og levestandard for å motvirke konflikter istedenfor masse ressurser til destruktive kriger som fører til mer hevn og rekruttering av ekstremisme, mer utslipp og lavere levestandard. Det er mye bra som skjer og det er fortsatt håp om rask og effektiv forbedring av tilstanden til kloden om vi alle bare reagerer og gjør vårt beste...

Se Hans Rosling:

https://tv.nrk.no/program/KOID27002813/hans-rosling-om-befolkningseksplosjonen

Det minste man kan gjøre er å kjøpe en elbil eller to :), og anerkjenne at politikerne i UD påvirker og reagerer med viten og handlekraft samt forvente enda mer av dem. Den oljen vi selv ikke bruker bør utviklingsland kunne bruke for å løfte seg selv ut av fattigdom. Skal det være bærekraftig må vi velutviklede land redusere dette, samt det som må til for å stanse klimaendringer. Da sier det seg selv at elektrifiseringen burde gå enda raskere...

Det lar seg ikke gjøre å redusere klimautslippene uten å ta verdens befolknings levestandard med i dette arbeidet. Det fungere ikke lenger at 25% av befolkningen i verden skal ha det bra på bekostning av de fattigste.

Verdens absolutt rikeste begynne filantropogisk arbeid som Bill Gates, eller så må midlene deres beslaglegges ved aggressiv beskatning. Pengene trengs til å rydde opp innen det blir for sent...(Pengene de rikeste har bløgget ut av verdensøkonomien siden Thatcher og Reagen senket marginalbeskstningen til de rikeste fra 70% til omtrent null i 1983. Med kontroll over økonomiens inntekside var det om å gjøre å liberalisere utlån og få igang en lånefinansiert forbruksbølge man aldri tidligere har sett. Penger de rikeste nå besitter maktbrukes på oppkjøp av konkurrenter, konsolidering for å fjerne konkurranse og legge ned arbeidplasser, som øker arbeidsledigheten, skaper økt sosial uro for å gjøre seg selv enda rikere, som toppes med å undra selskapsbeskatning til skatteparadiser, og etterlater nasjonaløkonomien i de land de operere i økonomiske ruiner.)

Vi trenger midlene de har bykset til seg til å hjelpe de som er aller dårligst stillet innen radikale krefter mobiliserer samtlige av de som egentlig burde bruke kreftene på å hjelpe seg selv å sine, men heller vil krige mot den urettferdige elendigheten de opplever.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gardin

Drivstoffutgiftene er allerede mye lavere for elbil i forhold til fossile drivstoff. Det er ikke nødvendig å øke denne forskjellen ytterligere. En kraftig økning av drivstoffavgiften vil ramme urettferdig og usosialt. Det er ikke alle som kan kjøpe elbil.

Det er heller ikke miljømessig riktig å vrake alle eksosbilene i landet til neste år å erstatte dem med nye elbiler. De eksosbilene som allerede er solgt skal være med oss i mange år fremover, og etterhver som de blir eldre vil de i stadig økende grad benyttes av folk med dårlig råd. Dette er ikke en gruppe vi ønsker å straffe hardest mulig økonomisk.

Virkemidlene bør heller settes inn for at færrest mulig nye eksosbiler blir solgt fremover. Her er det engangsavigften og momsfritaket som virker. Vi kan gjerne gjøre det veldig dyrt å kjøpe nye eksosbiler, men hvis det går som mange tror blir elbiler snart så mye billigere og bedre at så og si alle vil velge elbil uansett. I så fall kan vi egentilg bare la det gå seg til av seg selv.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Gardin på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:54
Drivstoffutgiftene er allerede mye lavere for elbil i forhold til fossile drivstoff. Det er ikke nødvendig å øke denne forskjellen ytterligere. En kraftig økning av drivstoffavgiften vil ramme urettferdig og usosialt. Det er ikke alle som kan kjøpe elbil.

Det er heller ikke miljømessig riktig å vrake alle eksosbilene i landet til neste år å erstatte dem med nye elbiler. De eksosbilene som allerede er solgt skal være med oss i mange år fremover, og etterhver som de blir eldre vil de i stadig økende grad benyttes av folk med dårlig råd. Dette er ikke en gruppe vi ønsker å straffe hardest mulig økonomisk.

Virkemidlene bør heller settes inn for at færrest mulig nye eksosbiler blir solgt fremover. Her er det engangsavigften og momsfritaket som virker. Vi kan gjerne gjøre det veldig dyrt å kjøpe nye eksosbiler, men hvis det går som mange tror blir elbiler snart så mye billigere og bedre at så og si alle vil velge elbil uansett. I så fall kan vi egentilg bare la det gå seg til av seg selv.

Det som provoserer meg er at dagens regjering har så godt som ingen tiltak som fører til merkbare CO2-utslipp neste år. Ut fra alvoret i klimasituasjonen synes jeg at kraftfulle tiltak bør komme også neste år og at vi alle må bidra med det enten tiltaket er økte drivstoffavgifter eller hva som helst annet.

Ingeniøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 09. oktober 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Gardin på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:54
Drivstoffutgiftene er allerede mye lavere for elbil i forhold til fossile drivstoff. Det er ikke nødvendig å øke denne forskjellen ytterligere. En kraftig økning av drivstoffavgiften vil ramme urettferdig og usosialt. Det er ikke alle som kan kjøpe elbil.

Det er heller ikke miljømessig riktig å vrake alle eksosbilene i landet til neste år å erstatte dem med nye elbiler. De eksosbilene som allerede er solgt skal være med oss i mange år fremover, og etterhver som de blir eldre vil de i stadig økende grad benyttes av folk med dårlig råd. Dette er ikke en gruppe vi ønsker å straffe hardest mulig økonomisk.

Virkemidlene bør heller settes inn for at færrest mulig nye eksosbiler blir solgt fremover. Her er det engangsavigften og momsfritaket som virker. Vi kan gjerne gjøre det veldig dyrt å kjøpe nye eksosbiler, men hvis det går som mange tror blir elbiler snart så mye billigere og bedre at så og si alle vil velge elbil uansett. I så fall kan vi egentilg bare la det gå seg til av seg selv.

Det som provoserer meg er at dagens regjering har så godt som ingen tiltak som fører til merkbare CO2-utslipp neste år. Ut fra alvoret i klimasituasjonen synes jeg at kraftfulle tiltak bør komme også neste år og at vi alle må bidra med det enten tiltaket er økte drivstoffavgifter eller hva som helst annet.

Hva med et positivt tiltak som å gjøre kollektivtrafikken gratis. Koster ja, men er det ikke jordas fremtid vi snakker om ?

Slik det er i dag så bruker ikke folk det fordi det er upraktisk, tar mye lengre tid mm så her må det andre gulroter til en å legge på noen ører eller kroner på drivstoffet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Dampmaskin

#51
Sitat fra: Gardin på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:54Drivstoffutgiftene er allerede mye lavere for elbil i forhold til fossile drivstoff.
For alle som har mulighet til å lade hjemme, ja.

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:50Hva med et positivt tiltak som å gjøre kollektivtrafikken gratis. Koster ja, men er det ikke jordas fremtid vi snakker om ?

Slik det er i dag så bruker ikke folk det fordi det er upraktisk, tar mye lengre tid mm så her må det andre gulroter til en å legge på noen ører eller kroner på drivstoffet.
Slutter meg helhjertet til denne.

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:50
Hva med et positivt tiltak som å gjøre kollektivtrafikken gratis. Koster ja, men er det ikke jordas fremtid vi snakker om ?

Fungerer ikke. Er testet andre steder, bl.a i Sverige, med dårlig resultat. Man lokket ikke til seg bilister som nye kunder, men derimot syklister, fotgjengere og folk som trengte et varmt sted å sove. Flere pendlere gikk faktisk over til bil da bussene ble overfylte hele tiden.

Det er ikke prisen som gjør at en bilist ikke tar bussen, det er rutetilbud og frekvens.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Regjeringen vil ha full årsavgift for elbiler

Vg i dag


Idioter....
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. oktober 2016, klokken 16:19
Regjeringen vil ha full årsavgift for elbiler

Vg i dag


Idioter....

Her er artikkelen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/regjeringen-vil-oeke-aarsavgiften-for-elbiler-venstre-varsler-motstand/a/23820804/

SitatVenstre er rasende på regjeringens varsel om økt årsavgift på elbiler 1.200 kroner fra 2018, samtidig som årsavgiften for «vanlige» kjøretøy blir 300 kroner lavere.

NTB avslører fredag ettermiddag at regjeringen med små skrift i statsbudsjettet for 2017 varsler et nytt avgiftsregime for såkalte nullutslippsbiler for året etter.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 13:09
Jeg spør meg rett og slett om dette er en avgiftsøknad fra regjeringen etter samme lest som da Willoch ønsket å overlate roret til Gro?

Ups, nå først ser jeg at jeg har skrevet feil - "avskjedsøknad" var det jeg mente, ikke "avgiftssøknad" :p

Vel vel...  Ser i alle fall mer og mer slik ut ja:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/kilder-til-vg-venstre-vurderer-aa-bryte-budsjettforhandlingene-med-regjeringen/a/23849404/
Sitat
Kilder til VG: Venstre vurderer å bryte budsjettforhandlingene med regjeringen
Budsjettforhandlinger i stampe - kan gå mot regjeringskrise
Model S 85D


Øyvind.h

Det vil i all fremtid være en del veteranbiler som ruller rundt på norske veier. Jeg kommer nesten garantert til å ha en bensindrevet veteranbil om 20-30 år og være en del av statistikken :D

Men ja - det tar tid å få fossilbilene bort. De selges jo faktisk i stort antall fortsatt og det tar sikkert 5-10 år til vi har elbiler som dekker alle behov. Deretter vil det fort ta 10-15 år før fossilbilen i praksis er helt borte fra trafikkbildet. Forhåpentligvis raskere, men jeg har innsett at dette tar tid. Utrolig synd at vi må leve med eksosen så lenge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Kom ikke frem fra artikkelen om de fossilbilene i 2050 vil være i daglig bruk eller om det er av typen spesielle/klassiske biler som folk tar vare på og tar en søndagstur med. Jeg er i alle fall veldig FOR det siste :)

Trolig vil bensin/diesel være såpass dyrt (og kanskje lite tilgjengelig?) at daglig bruk av fossilbil i 2050 er nærmest umulig.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sele

Det perverse er at man ønsker en overgang til elbiler/grønt skifte samtidig som man pumper opp olje og gass i store mengder.

Det er faktisk ikke utenkelig at vi får en cubansklignende situasjon i Norge, nemlig at folk vedlikeholder bilene som er igjen nærmest inn i evigheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA