Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Walkaround Opel Ampera-E

Startet av HS, fredag 30. september 2016, klokken 12:04

« forrige - neste »

bmw2002

Håper det er HUD som viser hastighet og at man kan skru av de andre skjermene. Perfekt for kjøring i mørket.

Har HUD i dag og det er helt fantastisk. Var i tvil før jeg bestilte, men det er det viktigste utstyret vi har. Foretrekker HUD fremfor ACC.

kammiz

Wow. HUD er en fin overraskelse. Det er genialt. Og jeg kan ikke, for the love of god, skjønne at de skulle installere HUD kun for en enkelt funksjon som FCW. Dårlig utnyttet kostnad isåfall. Så forhåpentligvis får vi annen nyttig info der også. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

Skal sjekke den grå senere i dag. Siste dagen her for meg i dag.

jodd

Ikke for å sette skår i gleden hos enkelte, men tviler på at det blir full HUD.

Per i dag leveres enkelte Opel modeller med HUD alarm for kollisjonsvarsel.
Den består av røde LED som lyser opp i frontruten.
Tror ikke det blir mer avansert i AmperaE
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

kammiz

Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:04
Ikke for å sette skår i gleden hos enkelte, men tviler på at det blir full HUD.

Per i dag leveres enkelte Opel modeller med HUD alarm for kollisjonsvarsel.
Den består av røde LED som lyser opp i frontruten.
Tror ikke det blir mer avansert i AmperaE

Da er det jo ikke "HUD", men kun en varsellampe. "Head up warning lights" :P Skuffende :(
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

jodd

Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

kammiz

Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:19
Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/

aha, se der ja. Ja, det er nok det Ampera-E får tenker jeg. Jeg har venner som venter på Astra K med ACC nå. Jeg har Insignia Country Tourer som skal byttes ut med Ampera-E. Det er et lite steg tilbake å miste ACC, men jeg setter mye større pris på Android Auto/Apple Carplay og Opel Onstar.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Zuexi

Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:19
Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/

Denne HUD varslingen (bildet), kombinert med knappen med stjerne på rattet, manglende radar i grill tror jeg vi kan konkludere med at det ikke blir ACC på bilen, ved mindre de gjør endringer frem til produksjonen.

Hvor vanlig er det egentlig at der skjer (vesentlige?) endringer fra lansering frem til de første bilene ruller på veien? Regner med at de fleste biler som vises frem, vises med fullspekket utstyrsgruppe.

kammiz

du har nok rett, vi ser neppe acc på denne. ihvertfall ikke i første utgave.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Støtter den konklusjonen. Da bør Opel sette en pris som gjenspeiler det faktum at bilen får lavere utstyrsnivå og billigere interiør enn eks. e-Golf og i3. Den har heller ikke 3-fas lading og varmepumpe, men kompenserer med større batteri.

kammiz

Altså, varmepumpe har jo ikke Tesla heller... Og at bilen får noe særlig lavere utstyrsnivå bare pga ACC er jo litt dramatisk å si synes jeg. Bilen er jo generelt billigere enn de dyrere merkenes alternativer nettopp fordi du får så mye mer rekkevidde men vil konkurrere på pris, men det er vel ingen stor overraskelse. Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.

det er ikke tvil om at man prøver å holde prisen nede på bilen for å kunne konkurrere med premium merkers biler med mindre batteripakke og kanskje mer utstyr. det færreste hadde vel kjøpt en 60kwh a-e om den kostet det en bmw i3 60kwh ville kostet. just my two cents :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Sitat fra: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:38
Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.
Problemet er at de fleste kraftselskap ikke tillater 7,4 kW 1-fas. Og tror ikke mange vil definere  Opel-chevrolet i premium klassen. Nå skal vel også mva fritaket gjelde til 2020, så hvis ikke Ampera blir rimelig så sitter jeg på gjerdet til premium leverandøren kommer med lenger rekkevidde....eller mer korrekt, kjører i3 Fully Charged edition med ACC mens jeg venter ;)

kammiz

#72
Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:01
Sitat fra: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:38
Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.
Problemet er at de fleste kraftselskap ikke tillater 7,4 kW 1-fas. Og tror ikke mange vil definere  Opel-chevrolet i premium klassen. Nå skal vel også mva fritaket gjelde til 2020, så hvis ikke Ampera blir rimelig så sitter jeg på gjerdet til premium leverandøren kommer med lenger rekkevidde....eller mer korrekt, kjører i3 Fully Charged edition med ACC mens jeg venter ;)
Man kan da få 7,4kw 1-fas lading hjemme med ladeboks? http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Jeg sa at de hadde kvalitet _opp mot_ premium klassen. Ang i3 fully charged, hvis potensielt 25-27 mil ifht 40-45 mil er greit for deg, så har du vel ikke behov for a-e i utgangspunktet? Det er jo rekkevidden som er Opelens beste argument. Ingen har vel noensinne hevdet at den er premium som i3. :) Men nå har jeg jo sett at spec'er du opp i3 så kan du krabbe opp mot 350 laken også da.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

#73
Jo, du kan godt kjøpe ladestasjonen for 1 -fas 32A, men det hjelper ikke hvis ikke elektrikeren får lov til å installere den  ;) Det må du ta opp med din lokale nettleverandør.

Når det gjelder Ampera, så er den utvilsomt mer praktisk som hovedbil, men jeg klarer meg med i3 og ladebrikke til det kommer flere alternativer hvis prisen på Ampera ikke blir fornuftig. 350 med vinterhjul og metallic definerer jeg som klart for høyt for mitt behov.

Men vi får gå over til Ampera-e nå. Beklager avbrytelsen  ;)

kammiz

Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:19
Jo, du kan godt kjøpe ladestasjonen for 1 -fas 32A, men det hjelper ikke hvis ikke elektrikeren får lov til å installere den  ;) Det må du ta opp med din lokale nettleverandør.

Hmm. Dette er jo faktisk et problem isåfall, har forventet å kunne lade denne slik hjemme. Hvorfor nekter noen leverandører det evt ?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA