Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 20. juli 2017, klokken 02:44
Kunne håpe nye Leaf også får muligheten med funksjon for å automatisk "mosjonere" bremsene periodevis hvis det blir kraftig enpedalkjøring som fort vil resultere i  svært sjeldent brukte bremser.

Har noen andre en slik funksjon nå, feks. Tesla?
Jeg har lest at BMW i3 gjør dette.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:04
Så vidt jeg vet er det ikke noe slikt på Tesla, ...

Mener bestemt at jeg har sett dette rapportert på Tesla delen av forumet. De hadde det slik jeg har forstått ikke denne funksjonen i utgangspunktet, men noe som har kommet etterhvert, når Tesla har forstått behovet. Spesielt i.f.m. kaldt vær der flere har rapportert om både fastfrosne bremser og manglende bremse-effekt under visse værforhold. Andre med mer kunnskap om dette kan sikkert utdype dette mer enn jeg kan.
Model S 85D

geear

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 11. juli 2017, klokken 12:09
Trodde alle automatkasser hadde noe kjøling, men hvis det er med og uten er jeg rimelig sikker på at de med har kraftigere bremser hvis de har høyere hengervekt. Større skiver frem/bak, ventilerte skiver bak, større klosser e.a.

Man kan kjøre varmt det meste bare man kjører det hardt nok  ;)
Leafen min hadde nok trekt vogna vår like fint som Mondeoen min, problemet vil bare bli varmgang i batteri på de stadige QC-stoppene..

Slike spare-utgaver, econetic, bluemotion osv har vel ikke lavere hengervekt pga "mangel på kjøling". Det kan være et lass av andre årsaker til at bilprodusenten ikke vil sette høyere vekt.
Bremsing skal hengerens egne bremser ta seg av. Hengere uten bremser er maks 750kg og maks 60km/t.

Såvidt jeg har fått med meg handler det om et antall bakkestarter på 8% (mulig for å simulere køkjøring?), men mangler kilder på dette. Det gir i så fall mening i forhold til automat vs manuell også, ettersom automat vil slure lettere i gang uten lavgir, mens manuell uten lavgir fort blir brent clutch.

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sylwester

Gir ikke Ali over 250km på 30kWh-Leaf da?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Sitat fra: sylwester på søndag 23. juli 2017, klokken 23:52
Gir ikke Ali over 250km på 30kWh-Leaf da?


Har ikke sett den over 250 km, men har sett den på 250 km, selv om det lengste jeg har kjørt den på en lading er 240 km.

Uansett estimerer den ut fra hvordan bilen har blitt kjørt dør lading. Og i dette tilfellet hadde den kjørt på motorvei med 130 km/t grense. Så kan tenkes at set ville stått flere km dersom den hadde blitt kjørt i 70 og 80 soner.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Navl1

Kan ikke den der like gjerne være tripp a eller b?
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Gimlar


Gimlar

Sitat fra: Navl1 på mandag 24. juli 2017, klokken 10:25
Kan ikke den der like gjerne være tripp a eller b?

Det er et poeng, et veldig lite tall for å vise rekkevidde. Er vel ikke usannsynlig at det kan være tripp teller.

Amoss

Sitat fra: Gimlar på mandag 24. juli 2017, klokken 10:26
Det er et poeng, et veldig lite tall for å vise rekkevidde. Er vel ikke usannsynlig at det kan være tripp teller.

Enig. Skulle rekkevidden være på rundt 265 km som det ble nevnt over her så er jo det dårligere enn hva Ioniq kan skilte med som "rated" på ett 28kWh batteri. Så håper virkelig dette ikke viser korrekt estimert rekkevidde for noe større batteri enn ett 35kWh batteri om man tar høyde for at rask motorveikjøring har påvirket estimatet.
Model S 85D

Trond.m

265 km rekkevidde er vel ikke usannsynlig, men da et det nok snakke om en  normal rekkevidde og ikke NEDC. Ionic har jo 280 km NEDC, så det kan jo ikke samnenliknes. 40 kW netto batteri vil være godkjent, men ikke akkurat imponerende. Får den aktiv batteri varme og kjøling, rask hurtiglading, varmepumpe og mulighet for å frakte sykkel bak, så blir det bra ☺

Amoss

Sitat fra: TM på tirsdag 25. juli 2017, klokken 08:39
... men da et det nok snakke om en  normal rekkevidde og ikke NEDC.

Er fullt klar over forskjellen her, og det er grunnen til at jeg presiserte "rated" i min forrige post.
Model S 85D

Spajderman

Litt mer om den omtalte e-pedalen. Virker som de tar det ett skritt lenger enn BMW/Opel/Tesla ved at du kan stoppe helt opp også i bakker.

https://www.auto123.com/en/news/new-nissan-leaf-one-pedal-driving/63856/

Counterpointer

Sitat fra: Spajderman på mandag 31. juli 2017, klokken 09:43
Litt mer om den omtalte e-pedalen. Virker som de tar det ett skritt lenger enn BMW/Opel/Tesla ved at du kan stoppe helt opp også i bakker.

https://www.auto123.com/en/news/new-nissan-leaf-one-pedal-driving/63856/
Opel stopper i bakker

GeirOlav

2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA