Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Burger på søndag 11. desember 2016, klokken 02:15
Så lenge 30kW/h leaf selger fortere enn de klarer å produsere batteri så er det økonomisk lite insentiv til å lansere en større kW/h modell. Selvsagt være klar til å begynne å produsere større kW/h biler på kort tid som sikring. Har lest littegranne om at Nissan ligger litt etter planene sine med tanke på batteriproduksjon.

Nissan har tre batterifabrikker, men vurderer å kjøpe batterier fra andre pga. pris. De har mer enn nok kapasitet.

For øvrig måles batterikapasitet i kWh.  kW/h er temmelig meningsløst (endring i effekt over tid), bortsett dersom man måler variasjon i hurtigladeeffekt! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Håper i hvert fall at de klarer å putte inn en 3-faslader på biler for det europeiske markedet. Maksimalt 6,6kW "treglading" er for tregt, spesielt med så store batterier - 11kW er nesten en dobling, dessuten er det mye lettere å finne 11kW-stikk (16A 3-fas) enn 32A.
:)

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

@E_S
Det samme mente jeg også, men har blitt rettet der.
Batteri lades med ca 6,6kw, men uttaket er på 7,4kw.
Uttak på 11kw gir lading på 9,noe kw.
Forskjellen på 6,6kw og "11kw" er altså ca 50%..

16A enfas blir ca 3,3kw, 32A enfas blir ca 6,6kw.
Mens "11kw" skulle vel bli 16A trefas.
Hvis den ikke har mulighet til å ta 32A på enfas er man stuck med 3,3kw på 7,4kw uttak.

Ser ikke helt argumentet med at man må ha raskere lading når batteriet er større.
5 timer lading på en 24kwh Leaf vil gi samme rekkevidde som 5 timer lading på en 100kwh Leaf, gitt at de har samme forbruk. Lading på 10A over natten holder lenge for de fleste.
Eneste forskjellen er at man kommer vesentlig lenger med fullt batteri, og at man kan utnytte ladetilgangen bedre med større batteri.

Behovet for hurtig lading med stort batteri kommer ikke i det daglige, men på lange turer, altså hurtiglading.

Misforstå meg rett, jeg tar gjerne lader a-la Tesla 22kw, som kan utnytte alle typer uttak til det de kan gi, men setter det ikke som krav..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

E_S

Sitat fra: nr1rayner på søndag 11. desember 2016, klokken 14:06
@E_S
Det samme mente jeg også, men har blitt rettet der.
Batteri lades med ca 6,6kw, men uttaket er på 7,4kw.
Uttak på 11kw gir lading på 9,noe kw.
Forskjellen på 6,6kw og "11kw" er altså ca 50%..

16A enfas blir ca 3,3kw, 32A enfas blir ca 6,6kw.
Mens "11kw" skulle vel bli 16A trefas.
Hvis den ikke har mulighet til å ta 32A på enfas er man stuck med 3,3kw på 7,4kw uttak.

Greia er at 16A 3-fas er mye mer utbredt enn 32A både 1- og 3-fas. Eneste fordel er at man med 1-fas kan omgå den særnorske IT/TN-problematikken. Men - Tesla har klart å bruke en lader som både gir mulighet for å lade med 16A 3-fas og 32A 1-fas, så ikke noe i veien for at andre også kan gjøre det.

Hjemme har man ikke bruk for så voldsomt rask lading, men når det dukker opp type 2-kontakter på 11 og 22kW her og der etter hvert er det veldig greit å kunne utnytte litt mer enn en brøkdel av kapasiteten.

Kostnaden ved å bygge inn en 3-faslader er trolig helt småpenger i det store bildet. Da må også type 1-kontakten pensjoneres.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på søndag 11. desember 2016, klokken 10:58
Håper i hvert fall at de klarer å putte inn en 3-faslader på biler for det europeiske markedet. Maksimalt 6,6kW "treglading" er for tregt, spesielt med så store batterier - 11kW er nesten en dobling, dessuten er det mye lettere å finne 11kW-stikk (16A 3-fas) enn 32A.

Nei, 32A CEE uttak (typisk 3-fase 230V) er nok vanligere enn røde 400V 16A uttak i Norge. Grunnen er at 75-80% av landet ikke har tilgang til 400V.

3x16A 230V er nok vanligere enn begge de to over, men gir bare maks 6,2kW (og bare 3,7kW eller for Teslas del 4,2kW ved lading av elbil).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

svingen

litt info her http://insideevs.com/nissan-teases-advancement-in-autonomous-ev-driving-tech-ahead-of-ghosns-keynote-in-las-vegas/
arrtig comment.....hva blir det neste?
selv kjørende leaf og 60kwh batteri? ;)

"Nissan cars were the first to offer a 360° view of their surroundings in 2007. At CES 2017, we're going to show you the future again."
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. desember 2016, klokken 17:05

Nei, 32A CEE uttak (typisk 3-fase 230V) er nok vanligere enn røde 400V 16A uttak i Norge. Grunnen er at 75-80% av landet ikke har tilgang til 400V.

3x16A 230V er nok vanligere enn begge de to over, men gir bare maks 6,2kW (og bare 3,7kW eller for Teslas del 4,2kW ved lading av elbil).

Nå spørs det vel også om det er rask hjemmelading eller rask destinasjonslading man er ute etter. Sistnevnte er vel mest interresant.

Hvor mange offentlig tilgjengelige ladestasjoner med IT- nett tilbyr mer enn 3,6 kW? Vil ikke utbyggere som fremover vil tilby raskere lading ofte havne på 400V-løsninger?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 11. desember 2016, klokken 18:12
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. desember 2016, klokken 17:05

Nå spørs det vel også om det er rask hjemmelading eller rask destinasjonslading man er ute etter. Sistnevnte er vel mest interresant.

Hvor mange offentlig tilgjengelige ladestasjoner med IT- nett tilbyr mer enn 3,6 kW? Vil ikke utbyggere som fremover vil tilby raskere lading ofte havne på 400V-løsninger?

På meg virker det som man, ihvertfall der man bruker doble stolper, er på vei over til lastbalanserte 7,4kW stolper. Jeg har sett disse dukke opp flere steder siste år. De gir 32A om en bil lader og 16A om begge uttakene er i bruk.

På hurtigladesteder er det 22kW som gjelder, samt utenfor endel butikker (der det er begrenset antall plasser). 11kW er det svært få av så vidt jeg har sett.

Større ladeplasser som baserer seg på lastbalansering i større skala (f.eks med Zaptec) vil nok også ofte være basert på IT-nett, da får man maks 32A 1-fase.

Om jeg måtte velge mellom å kunne lade på 3x16A eller 1x32A på en elbil, men ikke begge deler, hadde jeg nok gått for 1x32A. Begge deler er selvsagt best, og uproblematisk å implementere (ref. Tesla og BMW i3). Å lade med 11kW på en 22kW ladestasjon er forøvrig rimelig dyrt, det koster fort nesten 5,- pr. kWh. Til sammenligning kan jeg lade Teslaen på 7,4kW i Moss (gjør det innimellom) for 1,21 pr kWh.

automat

Det går vel an å lastbalansere  22kw og 11kw også. Jeg tror trefas er mer fremtidsrettet. Men det kan være at det blir så langt frem i tid at det ikke er så relevant for biler som er nye i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ebe

Sitat fra: svingen på søndag 11. desember 2016, klokken 17:13
litt info her http://insideevs.com/nissan-teases-advancement-in-autonomous-ev-driving-tech-ahead-of-ghosns-keynote-in-las-vegas/

"Nissan cars were the first to offer a 360° view of their surroundings in 2007. At CES 2017, we're going to show you the future again."

Mista litt trua på Nissan etter Parismessa. Lovet en revolusjon, og ga oss en ny Micra?  :o

Men lov å håpe! :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Rio

Man må tenke internasjonalt - det er begrenset hvor mange "særløsninger" som bilfabrikanter gidder å lage for Norge! :)

11 kW tror jeg nok blir standard i Europa, fordi det er langt snillere med den lokale transformatoren enn 1 x 32 A.

Samtidig, USA har splitfase, som gjør at det er helt greit med 1 x 32 A, og lokalnettet i Storbritannia er trolig også lagt opp til at 1 x 32 A går fint. De har TN.

Jeg tenker at man får en del "universalladere"! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 11. desember 2016, klokken 21:21
Man må tenke internasjonalt - det er begrenset hvor mange "særløsninger" som bilfabrikanter gidder å lage for Norge! :)

11 kW tror jeg nok blir standard i Europa, fordi det er langt snillere med den lokale transformatoren enn 1 x 32 A.

Samtidig, USA har splitfase, som gjør at det er helt greit med 1 x 32 A, og lokalnettet i Storbritannia er trolig også lagt opp til at 1 x 32 A går fint. De har TN.

Jeg tenker at man får en del "universalladere"! :D

Ja, det tror jeg også. Samme lader i EU og USA der EU-versjonen klarer 3x16A og 1x32A (pga. begrenset dimensjon på N-leder) mens USA-versjonen klarer 48A (alle tre ladere i paralllell,1-fase inntak og tykkere kabler).

bob-bob

Sitat fra: svingen på søndag 11. desember 2016, klokken 17:13

Takk for det , de andre siste innleggene dreide seg mest om ladestolper... bra at du holder deg til temaet for denne tråden !

Bondeknøl

Veldig mange har en bilbruk som ikke trenger mer enn 24kw batteri og for de er en rimeligere Leaf mye mer verdt enn dyrere 60kw-biler som bare blir annonsert uten å komme før lang tid er gått.
Dagens Leaf dør ikke med det første, selv om behovet for større batteri er der. Nissan er ikke dumme og dette har de nok en plan på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA