Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Baresorgen på mandag 07. august 2017, klokken 14:36
Selger påstod at Nissan heller satset på raskere ladehastighet enn å nødvendigvis større kapasitet. Dette ut fra data de har samlet fra bruk av tidligere leverte Leaf-er.

Interessant, men her tror jeg egentlig de har tabbet seg litt ut. De bruker data samlet inn fra brukere som *alt har funnet rekkevidden til å være god nok til at de kjøper* for å konkludere med at hurtigere lading er viktigere enn lengre rekkevidde :p Ikke for det, raskere lading er alltid velkomment, så ikke noe galt i det. Men tror altså datagrunnlaget de har bygget dette på har en viss slagside...
Model S 85D


leafnor

Sitat fra: kaiat på mandag 07. august 2017, klokken 17:16
Pushevs har fått tak i litt mer info om ny-Leafen: http://pushevs.com/2017/08/07/2018-nissan-leaf-first-glimpse-specs-prices/
Samme akselavstand som nåværende, så da er de spekulasjonene ferdig. (2700mm)
Ut av målene virker det å være samme platform.
Spent på hvor de får pakker de neste 20 kWt batteri. Ny type som tar 2/3 plass av 40kWt cellene?

Hyggeligst er at prisen ser ut å bli som dagens Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Gordon Retriever

Jeg ser at Pedro Lima holder fast ved det han har ment ganske lenge: Den kommende Leafen er mer en facelift av dagens versjon enn en ny bil fra grunnen av:

SitatThe "good news" is that since this 2018 Nissan Leaf is more a facelift than a new generation, I expect production to reach high levels right from the start without major difficulties

leafnor

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 07. august 2017, klokken 18:13
Jeg ser at Pedro Lima holder fast ved det han har ment ganske lenge: Den kommende Leafen er mer en facelift av dagens versjon enn en ny bil fra grunnen av:

SitatThe "good news" is that since this 2018 Nissan Leaf is more a facelift than a new generation, I expect production to reach high levels right from the start without major difficulties
Det er nok samme "beingrinna" i denne Leaf som Gen1, med kanskje noen justeringer med tanke på at den veier mer (Tyngre motor og batteripakke).
Så langt jeg har erfart er det lite feil på eller mangler vedrørende dagens Leafs stuktur, egentlig betryggende. Så, oppsummert, større motor for å håndtere tyngre batteri, nyere ytre skall så den er "penere", og oppusset invendig. Men slik er det med aller fleste biler. 
Lekt litt med Jurrasic for å simulere kjørelengde, og for en trønder er Trondheim/Oslo en grei test.
40 kWt vil klare seg på en lading for å komme seg til Oslo. Helt innafor for min del.
Trenger ikke 60kWt ut fra det som kritterie, for den må også ha en ladestopp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#771
Sitat fra: Ebe på mandag 07. august 2017, klokken 18:02
Interior cargo volume: 668 L ?!?  :o

Såå stor er vel ikke den nye versjonen?

Høres ut som det du får til hvis du dytter ned setene og bruker hele kupeen.
"Interior maximum cargo volume" er da hvis du fjerner bakseter og gjør den om til en varebil.

Sitat fra: Baresorgen på mandag 07. august 2017, klokken 14:36
... Selger påstod at Nissan heller satset på raskere ladehastighet enn å nødvendigvis større kapasitet. Dette ut fra data de har samlet fra bruk av tidligere leverte Leaf-er...

Husk at siden større ladehastigheten kun vil gjelde i et område vi har full pupp idag og at hastigeten fra 50-80% vil være like treg som idag. Dvs. i praksis vil det lønne seg å lade 15%-55%, dvs. 16kWh på hver stopp når vi har hurtigladere som tar 100kW.Dvs. 10 minutter hver 11mil@145Wh/km.

Et 60kWh-batteri + 100kW-lading vil gi 24kWh på hver stopp a 14 minutter hver 17mil@145Wh/km.

I et scenario der vi må lade på turen sammenliknet med an OA-e som kun har 50kW, er virkelig 100kW-lading like mye verd som 20kWh ekstra?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kaiat

Prøvde den konfiguratoren som det er lenket til. I følge den får du adaptiv cruise control og automatisk nødbrems på SV-modellen. Den har jo normalt tilsvart Accenta på denne siden av dammen. Altså er ikke dette kun å få på den dyreste versjonen og det er ganske positivt. Automatisk fjernlys er ekstrautstyr både på SV og SL. Prisen ser jo grei ut.


Kires

Noen som vil tippe om en 40 kwh vil kunne kjøre 11 mil, stå hele dagen uten å lade for så å kjøre 11 mil igjen på vintern?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

sylwester

Usikker. 40kWh er helt sikkert brutto og du har de samme VLBW/LBW på bunn Dvs. VLBW ved 2kWh. Fullada vil du ligge på 37,5 så du har 35,5kWh å gå på. 35 500 / 220 = 161Wh/km. Med tanke på kapasitetstap er det bedre å sikte inn på LBW og da snakker vi 152kWh/km. I praksis er begge disse hva min Leaf gjør på sommeren, men BMW i3 ligger rundt det på vinteren så hvis Leaf er isolert bedre og har bedre varmesystem så kan det gå.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: Kires på mandag 07. august 2017, klokken 19:23
Noen som vil tippe om en 40 kwh vil kunne kjøre 11 mil, stå hele dagen uten å lade for så å kjøre 11 mil igjen på vintern?
Vil nok ikke klare det nei.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kires

Ok, takker for svar. Da får jeg håpe det blir 50-60 kwh batteri tilgjengelig til sommern.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX


TeslaK

Sitat fra: kaiat på mandag 07. august 2017, klokken 17:16
Pushevs har fått tak i litt mer info om ny-Leafen: http://pushevs.com/2017/08/07/2018-nissan-leaf-first-glimpse-specs-prices/

40 kWh Leaf veier 2020 kg. Tesla Model 3 (55 kWh) veier 1610 kg. Sier litt om hvor langt foran Tesla er.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

leafnor

#779
Sitat fra: TeslaK på mandag 07. august 2017, klokken 22:16
Sitat fra: kaiat på mandag 07. august 2017, klokken 17:16
Pushevs har fått tak i litt mer info om ny-Leafen: http://pushevs.com/2017/08/07/2018-nissan-leaf-first-glimpse-specs-prices/

40 kWh Leaf veier 2020 kg. Tesla Model 3 (55 kWh) veier 1610 kg. Sier litt om hvor langt foran Tesla er.
Trodde samme jeg også et øyeblikk, men 2020kg er gross vehicle weight rating, totalvekt. Gross Weight er 1559kg, så den er lettere enn Model 3.
Det er kun 29 kg mer enn min Gen1 Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA