Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: snoemann på lørdag 05. august 2017, klokken 09:50
Hva tror dere? Vil en 30kwh Leaf med forbedret drag, og mer effektivt drivverk kunne ende opp med å estimere 265 km i displayet?
Nei, absolutt ikke viss det er snakk om relle rekkevidder, og nye Leaf vil forhåpentligvis måtte forholde seg til WLTP og ikke håløse NEDC.
Siden det kan se ut som WLTP og EPA tall ikke er langt fra hverandre så vil jeg minne om at dagens Leaf 30kWh har en EPA> rekkevidde på 172km og Ioniq 200km. WLTP/EPA tall stemmer betydelig bedre med hva vi kan oppleve i virkeligheten.
Dermed er det større sannsynlighet for at 265km indikerer en NG Leaf med 40kWh (tilsvarer Zoe 400 i estimert WLTP rekkevidde)

snoemann

Sitat fra: Finnøy på lørdag 05. august 2017, klokken 10:03
Nei, absolutt ikke viss det er snakk om relle rekkevidder, og nye Leaf vil forhåpentligvis måtte forholde seg til WLTP og ikke håløse NEDC.
Siden det kan se ut som WLTP og EPA tall ikke er langt fra hverandre så vil jeg minne om at dagens Leaf 30kWh har en EPA> rekkevidde på 172km og Ioniq 200km. WLTP/EPA tall stemmer betydelig bedre med hva vi kan oppleve i virkeligheten.
Dermed er det større sannsynlighet for at 265km indikerer en NG Leaf med 40kWh (tilsvarer Zoe 400 i estimert WLTP rekkevidde)

Dette er jeg helt enig i Finnøy :) Men det jeg tenker på her er "estimatoren" i Leaf'en, ellers mye omtalt som "GOM" (tror jeg). Det vil jo være den som viser tallet 265 i displayet vi har sett "spyshot" av , og ikke WLTP eller EPA standarden.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Amex

Har bestilt Model 3, med levering sent 2018... Vurderer nå sterkt nye Leaf. Kontaktet Witro bil i Trondheim angående denne. De tilbyr i likhet med andre forhandlere at man kan bli prioritert ved å innbetale depositum på 15 000,-. Fikk oversendt en kontrakt på denne, hvor det står oppført "Leaf 40kwh". Depositumet refunderes ikke om man ikke ønsker å gjennomføre handelen etter lansering.. Tror dere det er noe å hente på å innbetale depositum? Kjedelig å havne langt bak i forhold til levering..
->Tesla M3 reservert 01.04-16

leafnor

Produksjonskapasitet på denne nye leaf må en forvente er lik med den forrige modellen, så at det skulle bli noe lengre kø enn Model3 kan jeg ikke se for meg.
Og tenker du at du skal ha bilen så er det vell like greit å legge inn 15.000,- nå, så har du bil kanskje noen uke før enn om du bare "kjøper" en i september.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

Tull og tøys å betale 15 000,- for å reservere noe en ikke vet hva er. Etter lanseringsdatoen når en vet hvordan bilen er, da er det altså for sent å få tilbake de 15 000,- hvis en ikke vil ha bilen etter å ha funnet ut hvordan den blir.
Noen forhandlere hadde jo ikke hørt om reservasjonliste, noen har visst ingen depositum men reservasjonliste, andre har 10 000,- og i Trondheim som visstnok er i likhet med andre tar 15 000,- uten refusjon etter lansering.
Dette er jo ett sammensurium av kaos på køsystem i hvem som får bilene først.
Hvorfor er vi så sinnsykt desperate???

leafnor

Det er jo genialt av forhandlerne å fiske ut 10-15.000 fra type "early adaptors", en gruppe mennesker som uten å blunke betaler uten å vite hva det er som kommer, de skal bare ha det neste ansett. Og for de er det ingen risiko å legge ut 15.000,-, bare en god følelse!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Counterpointer

Sitat fra: leafnor på lørdag 05. august 2017, klokken 16:02
Det er jo genialt av forhandlerne å fiske ut 10-15.000 fra type "early adaptors", en gruppe mennesker som uten å blunke betaler uten å vite hva det er som kommer, de skal bare ha det neste ansett. Og for de er det ingen risiko å legge ut 15.000,-, bare en god følelse!
Uten refusjonsmulighet, virker det veldig opportunistisk.

Før var bruktbilselgere noe av det mest sleske en kunne se for seg, nå seiler nybilforhandlere opp som ny kandidat for den tittelen.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 16:06
Før var bruktbilselgere noe av det mest sleske en kunne se for seg, nå seiler nybilforhandlere opp som ny kandidat for den tittelen.

De fleste forhandlere som selger nye biler selger også brukte (innbytte?)... :p
Så er nok fortsatt den samme slesken man snakker med...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 05. august 2017, klokken 16:27
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 16:06
Før var bruktbilselgere noe av det mest sleske en kunne se for seg, nå seiler nybilforhandlere opp som ny kandidat for den tittelen.

De fleste forhandlere som selger nye biler selger også brukte (innbytte?)... :p
Så er nok fortsatt den samme slesken man snakker med...
Same Shit Same wrapping, faktisk

Goggen123

Det er vel bare å se på tråden om Ampera-e, så skjønner man hvorfor folk ønsker prioritet og betaler et depositum.
Noen biler er jo så langt frem i tid at mange av elbil-fordelene kan ha forsvunnet innen de er leveringsklare  ;D

Counterpointer

Sitat fra: Goggen123 på lørdag 05. august 2017, klokken 17:19
Det er vel bare å se på tråden om Ampera-e, så skjønner man hvorfor folk ønsker prioritet og betaler et depositum.
Noen biler er jo så langt frem i tid at mange av elbil-fordelene kan ha forsvunnet innen de er leveringsklare  ;D
Jeg var en av de første som fikk Ae og jeg betalte ikke en krone på forhånd, kunne også gå fra kontrakten når jeg ville.

Skjønner ikke argumentet ditt i denne sammenhengen?
Å forstå at folk vil stå foran i køen er jo ikke spesielt vanskelig

snoemann

Sitat fra: Amex på lørdag 05. august 2017, klokken 13:20
Fikk oversendt en kontrakt på denne, hvor det står oppført "Leaf 40kwh".

Wow jeg la ikke skikkelig merke til hva du skrev, men dette er vel første gang vi ser 40kwh bekreftet skriftlig :)
eller er det kanskje :( ?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017


Goggen123

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 17:25
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 05. august 2017, klokken 17:19
Det er vel bare å se på tråden om Ampera-e, så skjønner man hvorfor folk ønsker prioritet og betaler et depositum.
Noen biler er jo så langt frem i tid at mange av elbil-fordelene kan ha forsvunnet innen de er leveringsklare  ;D
Jeg var en av de første som fikk Ae og jeg betalte ikke en krone på forhånd, kunne også gå fra kontrakten når jeg ville.

Skjønner ikke argumentet ditt i denne sammenhengen?
Å forstå at folk vil stå foran i køen er jo ikke spesielt vanskelig
Man vil stå langt frem i køen og få bil raskt, da betaler man et depositum når selger ber om dette. Vil man ikke så får man vente da. Folk er forskjellige. Det vil alltid være noen som ikke skjønner seg på "*fyll inn det som passer*" hos andre.  ;D

Jeg har betalt depositum og kan gå fra.

At Opel ikke ba om depositum er jo flott for dem.
(Jeg hadde også en tidlig kontrakt fra sept.2016 men valgte å kansellere etter å ha sett en tidlig modell på Youngstorget. Det var mye jeg ikke skjønte meg på hos de som gikk for Ampera-e heller der de klagde på masse hardplast, vonde seter,dårlig/manglende hattehylle osv.  men jammen skulle de ha bilen for her trumfet tydeligvis stort batteri alt annet. Setene kunne man jo bare stoppe om selv, hatefulle kunne man bestille  på ebay osv... ;D så ja alle har vel noe de ikke skjønner som andre gjør)

Lynet

Kjøpte ny Leaf i 2011, betalte da 264000, gikk bare noen måneder så gikk prisen ned 30000. Selgeren påsto når jeg kjøpte bilen at at Nissan ikke tjente noe på Leaf, dream om svarte jeg. Og jeg fikk rett. ALDRI mer Nissan på meg, de tenker kun på å melke kunden for mest mulig penger.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA