Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny 2017 Renault ZOE ZE 40

Startet av ladov, onsdag 28. september 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

zbk

>100kW DC + 22kW AC så har man noe som monner. Det triste er at med en CCS-mulighet på Zoe hadde den gått fra sær til suveren på ladefronten, IT-trøbbel eller ikke.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Frank Halvorsen

Ladeutfordningen på 220 volt er vel den samme som før med Zoe.

zbk

Ja, men det finnes det løsninger for, både portable og stasjonære og er ikke et problem i hverdagen (for de fleste, vil jeg tro).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Med skikkelig DC-lading (80kW eller over) ville IT-problematikken blitt et ikke-problem..


Jeg mistenker at manglende CCS er en kombinasjon av pris/tid. CCS er ikke bare spørsmål om noen lapper til ekstra leamikk i bilen, det er sannsynligvis også snakk om endringer i batterikjemi. CCS ville blitt dyrere og/eller kommet senere. Kanskje en 'Zoe CCS' kommer om et år? Sånn som det står i dag er Zoe uansett bilen med best rekkevidde for en rimelig penge..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:36
Med skikkelig DC-lading (80kW eller over) ville IT-problematikken blitt et ikke-problem..


Jeg mistenker at manglende CCS er en kombinasjon av pris/tid. CCS er ikke bare spørsmål om noen lapper til ekstra leamikk i bilen, det er sannsynligvis også snakk om endringer i batterikjemi. CCS ville blitt dyrere og/eller kommet senere. Kanskje en 'Zoe CCS' kommer om et år? Sånn som det står i dag er Zoe uansett bilen med best rekkevidde for en rimelig penge..

Batterikjemi? Om batteriet tåler 43kW AC, som betyr ca. 37kW inn på batteriet tåler det fint minimum 37kW DC via CCS også. Sannsynligvis endel mer. For batteriet spiller det ingen rolle om strømmen kommer fra intern lader eller ekstern lader, men for bruksområdet til bilen spiller det stor rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

CanZE-appen rapporterer ~40kW til batteriet som max.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2016, klokken 13:21
Sitat fra: ladov på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:36
Med skikkelig DC-lading (80kW eller over) ville IT-problematikken blitt et ikke-problem..


Jeg mistenker at manglende CCS er en kombinasjon av pris/tid. CCS er ikke bare spørsmål om noen lapper til ekstra leamikk i bilen, det er sannsynligvis også snakk om endringer i batterikjemi. CCS ville blitt dyrere og/eller kommet senere. Kanskje en 'Zoe CCS' kommer om et år? Sånn som det står i dag er Zoe uansett bilen med best rekkevidde for en rimelig penge..

Batterikjemi? Om batteriet tåler 43kW AC, som betyr ca. 37kW inn på batteriet tåler det fint minimum 37kW DC via CCS også. Sannsynligvis endel mer. For batteriet spiller det ingen rolle om strømmen kommer fra intern lader eller ekstern lader, men for bruksområdet til bilen spiller det stor rolle.

Enig med Kirkebø her.
LG lager sannsynligvis de samme battericellene for Zoe 40 KWh batteriet som for Bolt/Ampera-e batteriet.
Jeg leste et eller annet sted (kan ikke finne det igjen nå) at Bolt har 50% flere celler enn Zoe, så da kan det jo stemme at det er 40 og 60 KWh.
GM sier jo "vi sier foreløpig at vi støtter 50 KW CCS", og det betyr vel sannsynligvis at de støtter høyere hastigheter også men vil ikke si noe om dette før det finnes en standard for dette.


Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ladov

Tror dere misforstår meg her. Det er ikke særlig tvil om at batteriet tåler å lades med 43kW, det springende punktet er om batteriet tåler å lades med vesentlig høyere effekt i noe annet enn korte perioder. Jeg snakker da om 80kW og over. Bruksmessig spiller det liten rolle om den kan lade med 43kW AC eller DC (bortsett fra at ladestolpene som leverer DC muligens er mer effektive enn chameleon-laderen i bilen). Eller tenkte du på at det finnes flere 50kW DC punkter enn 43kW AC punkter?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

Når du dobbler størrelsen på eit batteri så vil batteriet også kunne ta imot dobbelt så mye strøm forutsatt at batteriet har same kjøleeffekt pr kw.

Eg lurer på kor mykje dei hurtigladar i andre land som td Frankrike. Eg fryktar da hurtiglading kan vera eit norsk fenomen og derfor vel dei å kutte da ut for å halde prisen nede. Skal dei inn med 43AC på Zoe så fryktar eg at dei har redusert effekten på ladelingja i bilen for å spare pengar.

Den store fordelen med denne batteripakka er at den passer i gamle Zoe. Då får Renault med seg vidare dei bilane som har for liten batteripakke i dag eller har mista effekt på den pakka dei har. Eit genialt påfunn for å forlenge levetida på dei gamle samt å heve bruktprisen. At mellomlegget er i høgaste laget er vel ikkje til å leggja skjul på
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

morten69

Det blir enten bytte av batteripakke eller ny bil på oss til neste sommer. Kjørte tur retur camping i strømstad idag totalt 268 km med ca 170 km ble gjort på 100-110 sone. Fulgte fartsgrensen. Total forbruket med 5-12 grader ute ble 36 kW. Det betyr at jeg kan kjøre tur retur med nytt batteri
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ladov

Sitat fra: pudderjagar på søndag 02. oktober 2016, klokken 21:43
Når du dobbler størrelsen på eit batteri så vil batteriet også kunne ta imot dobbelt så mye strøm forutsatt at batteriet har same kjøleeffekt pr kw.
...
Nei, det er avhengig av batterikjemien. Det vil si, det *kan* hende batteriet egentlig vil tåle å lades med 80kW, det vet vi ikke, men jeg vil anta at de har prioritert energitetthet og pris over ladeeffekt.


Lengre artikkel om litiumbatterier her:
http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-batteriet-som-endret-verden/233862

Fra artikkelen:
"Sammensetningen av materialene har mye å si for egenskapene til batteriet. Ulikt innhold av kobolt, nikkel, mangan i litiummetalloksidene gjør det mulig å skreddersy hvordan batteriet fungerer.

F.eks. gir mye kobolt og nikkel høy kapasitet, mens høyt innhold av mangan gir høy effekt og høy sikkerhet mot termiske hendelser. Det er en enorm spennvidde i hvordan man kan designe både katode, anode, separator og andre viktige bestanddeler.

Det er derfor stor spennvidde i egenskapene til Li-ionebatterier."
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Trond.m

Sitat fra: morten69 på søndag 02. oktober 2016, klokken 22:56
Det blir enten bytte av batteripakke eller ny bil på oss til neste sommer. Kjørte tur retur camping i strømstad idag totalt 268 km med ca 170 km ble gjort på 100-110 sone. Fulgte fartsgrensen. Total forbruket med 5-12 grader ute ble 36 kW. Det betyr at jeg kan kjøre tur retur med nytt batteri

AppleKnocker

Renault-Nissan har sagt de skal begynne oppgi nettokapasitet, antar derfor at 41kwh er netto.
Ampera-e har 60 kwh, men jeg har ennå ikke sett om det er brutto eller netto. Rekkevidden blir uansett bra, men jeg er ikke overbevist om at Opel Ampera-e vil være i sitt ett på motorvei i 110. Luftmotstanden er høy, så det er mulig de har gått i "Kia Soul fella" og laget en bil som liker seg best når den tusler rundt i 45 km/t.

Det skal mye til at den under noen omstendighet får dårligere rekkevidde enn Zoe, men i høye hastigheter er det ikke sikkert den kommer så mye lenger heller. Tiden vil vise!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Zoe er vel heller ikke noen aerodynamisk perle og trives etter min erfaring best <70 :-) ...

Kalkulasjoner basert på filmen fra kjøreturen London-Paris kan faktisk tyde på at 60kWh er netto kapasitet for Ampera-e, men det er ikke bekrefra så vidt jeg vet.

For oss på sørvestlandet er det uansett bare korte strekk med høyere enn 80-grense, så vi hadde sikkert fått det til å fungere selv om bilen så ut som en Transporter i fasongen ;)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AppleKnocker

Det er nok mange som har noe å hente på aerodynamikk, men det virker som Bolt/Ampera-e har strukket strikk langt for å prioritere plass fremfor lav luftmotstand.


General Motors traded off some aerodynamics for utility when it came to designing the Chevrolet Bolt electric vehicle, according to the model's lead designer. That will mean a spacious-feeling five-door vehicle with a hatchback and a fair amount of cargo space, Automotive News says. It also means what the EV's design team leader Stuart Norris called a "disaster for aero."

The car has a drag coefficient (Cd) of 0.32. By comparison, the Toyota Prius has a Cd of 0.24, while the Tesla Model 3 will record a downright-slippery 0.21 figure.


http://www.autoblog.com/2016/08/10/chevy-bolts-aero-disaster-but-big-inside/

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA