Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på lading

Startet av Emathilde, tirsdag 27. september 2016, klokken 18:46

« forrige - neste »

Emathilde

Vi er et par som nok kommer til å kjøpe oss en elbil og har bestemt oss for en Renault Zoe. Men vi lurer på hvor mye en må regne med i "ladekosnader" hjemme? Hvor mye viser dette på strømregningen?


CitB59EL

Gratulerer inn i elbil verden! Strøm forbruket kommer selvsagt ann på hvor mye dere kjører men ca 1 kr pr KW er greit ca tall. Så på ZOE koster "full tank" ca 20-25 kr. Kjører dere 20000 km så koster strøm ca 2000 kr. i året så en merker det knapt på strøm regning er vår erfaring-har 3 elbiler nå å kjører ca 50-60000 km totalt og ca 5000-6000 kr i året i strøm på alle 3 biler. Hadde de hatt fosil drivstoff hadde det kostet ca 50000-60000 kr... og det HADDE vi merket:)

Emathilde

Hei! Tusen takk for svar. Jeg mente det var noe slikt jeg hadde lest, men har også fått høre av en Leaf eier at det var veldig dyrt å lade bilen hjemme. Stusset veldig på dette og ville derfor høre meg litt rundt.


nr1rayner

"Dyrt" i forhold til å lade gratis på offentlig steder, billig i forhold til hurtiglading eller fossilbil.

Jeg kjører ca 15' km i året med Leaf, så sånn ca 1200 km pr mnd, går litt opp og ned..
Ligger da på rundt 200 kwh pr måned, så ca 200 kr pr mnd. Dog mye av det lades på butikker, offentlig ladepunkter osv..
Men sett at alt lades hjemme, og jeg er snill med det fossile alternativ, får nesten 20 liter diesel for 200 kr, forbruk på 0,4 l/mil gir da 500 km for samme drivstoffpris.
Mine resterende 700 km må man da gå, eventuelt fylle mer diesel 70 X 0,4 X 10 kr = 280 kr merkostnad pr mnd med meget gjerrig diesel.

Litt mer realistisk er vel 0,6 l/mil med en god del småkjøring og 12 kr/liter.
120 X 0,6 X 12 = 864 kr pr mnd med diesel..
Gratis på kjøpet får man god samvittighet, ingen bompenger, lav årsavgift og forsikring.

Så dyrt å lade hjemme?
Nei!
Men ladepunkt koster en del..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HCO

Jeg har regnet litt på det basert på fjorårets snittpris for kraft (inkl avgifter og nettleie), samt vårt forbruk under kjøring, og kommer til at Zoe koster kr 1,45 pr mil i strøm. Da regner jeg ca 10% svinn i ladeprosessen (kanskje det er litt for optimistisk).

Dersom dette er riktig, har vi til nå kjørt 10.000 kilometer og brukt kr 1450 i strøm. Merkes knapt på strømregningen, det er dyrere å ta seg en dusj enn å kjøre t/R Ski-Oslo...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elektrolux

Kjøper du ferdig montert ladepunkt sammen med bilen sparer en mva. Renault tilbyr dette inkludert i prisen på bilen som et alternativ til ladekabel.

Det avhenger av om du har TN nett eller IT nett hva som vil det svare seg for deg. Ladekabelen inneholder en skilletrafo og er meget kostbar, så har du TN nett i huset bør du velge denne og heller kjøpe en rimelig ladestasjon ( fra 4390.- fra oss ) til bruk hjemme.

Har du som folk flest IT nett må du vurdere å ta hjemmeløsningen og stå uten ladeløsning fra eksterne IT stikk, eller ta ladekabelen for sakte lading både hjemme og borte.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gnilre

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. september 2016, klokken 08:43
Det avhenger av om du har TN nett eller IT nett hva som vil det svare seg for deg. Ladekabelen inneholder en skilletrafo og er meget kostbar, så har du TN nett i huset bør du velge denne og heller kjøpe en rimelig ladestasjon ( fra 4390.- fra oss ) til bruk hjemme.
Jeg regner med at jeg kjøper en Opel neste år. Kan du da levere en ladestasjon til 4390,- (6-10-16A) til Opel og så får jeg fratrekk for momsen ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

elektrolux

Det kan jeg og da koster den deg litt over 3500 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gnilre

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. september 2016, klokken 17:52
Det kan jeg og da koster den deg litt over 3500 kr.
Da får jeg si fra om dette til min Opelforhandler og se om jeg kan få det inn i kontrakten. Jeg lader på IT-nett, men det går vel greit med den laderen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

elektrolux

Ratio sine ladestasjoner takler både TN og IT nett.

Bor du i Rogaland bør du vurdere våre ferdig monterte løsninger fra like over 8300 kr momsfri pris.

Tror det må være gladmelding til alle som skal kjøpe eller selge elbil at lading ikke lenger koster skjorta.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Går boken automatisk tilbake til 6A når ladingen på 10A er avslutta?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Ratio sine ladestasjoner er justerbare i løpet av de første 60 sec av ladeprosessen.

Ikke behov å slå av strømmen. Sett ladingen i gang, og velg ladestyrke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Sven-E på onsdag 28. september 2016, klokken 23:33
skal høre med Ratio om det er en annen løsning.

Ikke tilfredstillende funksjon om dette var riktig, men Ratio opplyser at ladestasjonen husker siste innstilling så lenge den er tilkoblet strøm, og kan justeres det første minuttet i påbegynt ladesessjon.

Testet dette selv og det stemmer.

Idet en kobler til bil skal sist innstillte ladestyrke lyse fast. Etter 30 sec. blinker ladestyrkeindikatoren med ca 1 hz og indikerer at ladestyrken nå er låst og at bilen lader.

Fant dessverre ikke tilbake til mailutvekslingen vår slik at jeg fikk forklart deg dette. Ta kontakt om din ladestasjon ikke fungerer slik, så fikser vi det. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: Emathilde på tirsdag 27. september 2016, klokken 18:57
Hei! Tusen takk for svar. Jeg mente det var noe slikt jeg hadde lest, men har også fått høre av en Leaf eier at det var veldig dyrt å lade bilen hjemme. Stusset veldig på dette og ville derfor høre meg litt rundt.

Det er helt klart at det ikke er dyrt for strøm for elbil siden det komme ri skyggen av et husholdningsforbruk av strøm
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rsk1

Jeg har montert ladeboks fra ratio for et pr uker siden, og skjønner ikke helt helt hva de mener med at den må stilles inn innen 60 sekunder etter spenningsetting. Jeg kan stille den inn når som helst når kabelen er plugget fra bilen. Jeg lader på 10 amp, noe den oppnår etter ca 20-30 sek. Eneste problemet er at bilen viser feil tidspunkt ladingen er ferdig på i appen, men regner med problemet ligger i selve appen, ettersom bilen viser riktig.
Dette gjelder en bmw i3.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA