Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptech ladenettverk, noen som har erfaring?

Startet av svingen, søndag 25. september 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

Robert Sund

Sikkerhetsfunksjonene bør ikke være prisgitt Internettilkobling, og ikke funksjoner som fasebalansering, frakobling ved overlast, med mer, heller. Jeg mener dette er åpenbart.

For administrasjon av betalingsløsninger og tilgangskontroll ser jeg at det kan friste å gjøre boksen så dum som mulig og kjøre det på en server. På denne måten kan boksene oppgraderes og få ny funksjonalitet ved å endre programvaren på serveren. Jeg ser også at det er bekvemt å la noen andre ta seg av denne jobben, gjerne noen som driver med det.

Men jeg tror ikke at det vil virke bedre for ladeløsninger enn det gjør for andre skytjenester, desverre. Til og med der kunden trodde utstyr ble styrt lokalt. Å sette seg i en tvangssituasjon der man er prisgitt eksterne aktører merkes når det er for sent!

Og det gjelder fra de minste lokale firmaer til multinationale selskap. F.eks.: Ett bilverksted jeg benyttet ønsket ikke å fortsette å bruke samme regnskapskontor/programvare (for neste periode og fremover) og resultatet ble at bilverkstedet ble nektet oversikten over hvilke regninger de hadde betalt og sitt eget regnskap (for den perioden de hadde betalt for). Dette førte til en god del ugreie. Tilsvarende for en av de største sky selskapene i verden, Megaupload, som hadde tenkt å lansere betalt distribusjon av musikk (les plateselskap) der artisten ville få 95% av brutto, Megaupload 5%, og de etablerte plateselskapene ingenting for musikk utgitt på denne tjenesten. Deretter ble hjemmet til Kim Dotkom stormet av "antiterror" politi i New Zealand som brutalt tvang alle ut i sola, nektet tilgang til vann, og skremte livskiten ut av dem. Så ble alle serverne beslaglagt, alle de flere hundre millioner kontoene "beslaglagt", og ingen fikk ut sine egne filer.

Og hver gang blir folk overasket fordi de ikke tror at det kan hende dem. Velg løsninger som kan driftes av andre/lokalt og ha egne sikkerhetskopier minst 2 steder for alt du bryr deg om.


/end rant

@RaBalder
Enig.

fredag

Å bruke en kontroversiell person som Kim Dotcom, som ikke akkurat har vært kjent som en lovlydig person, som argument for at skytjenester er risikabelt eller ikke fungerer, blir noe misvisende. Han er og blir et veldig ekstremt tilfelle.

Alle hurtigladere som bruker ladekort eller sms kontrolleres via skytjeneste. Noen leverandører som EV-Box bruker nøyaktig samme protokoll hurtigladerne bruker til å styre sine AC-ladere.

Fordelen er feks at man kan selge samme hardware til forskjellige målgrupper, uansett om man kun ønsker en lukket brukergruppe, eller en åpen betalingsløsning, uansett om man trenger lastbalansering eller kWt-måling eller ikke. Og brukerne kan oppgradere til mer avansert funksjonalitet som måling av energi brukt pr bruker, nye typer tilgangskontroll, lastbalansering, peak shaving etterhvert som de blir mer erfarne brukere og ser nye behov. Det gir en større grad av hyllevare fremfor skreddersøm for hver ny installasjon.

Men det er klart, det er alltid fordeler og ulemper og risiko med alle valg. I dette tilfellet, man gjør seg avhengig av mobilnettet som kan gå ned, slik at man ikke får ladet. Skytjenesten kan gå ned, slik vi har sett med angrepet mot bla Spotify siste døgn. Plutselig fikk jeg ikke hørt på musikk på mobilen min. Kommer folk til å gidde å laste inn platesamlingen på mobilen sin igjen pga spotifydown noen timer, slik at de har musikk offline? Nei, tror veldig få gidder å gå tilbake til det.

Jeg tror EV-Box laster opp ladekort-IDene til alle faste brukere som ikke roamer, slik at dette ligger lagret lokalt på ladeboksen som en reserveløsning hvis nettet er nede, men detaljene om dette får du nesten sjekke med EV-Box direkte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

#32
Jeg er enig i det meste av dette. Det ser ikke ut til at jeg klarte å formidle ett av hovedpoengene mine. Det er forskjell mellom kan, og .

Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 18:26
Alle hurtigladere som bruker ladekort eller sms kontrolleres via skytjeneste.
Hvor prisgitt er en operatør (eller borettslag osv.) nykkene til en spesifikk skytjeneste/leverandør? Kan kunden velge hvis det blir nødvendig?


Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 18:26
Noen leverandører som EV-Box bruker nøyaktig samme protokoll hurtigladerne bruker til å styre sine AC-ladere.

Fordelen er feks at man kan selge samme hardware til forskjellige målgrupper, uansett om man kun ønsker en lukket brukergruppe, eller en åpen betalingsløsning, uansett om man trenger lastbalansering eller kWt-måling eller ikke. Og brukerne kan oppgradere til mer avansert funksjonalitet som måling av energi brukt pr bruker, nye typer tilgangskontroll, lastbalansering, peak shaving etterhvert som de blir mer erfarne brukere og ser nye behov. Det gir en større grad av hyllevare fremfor skreddersøm for hver ny installasjon.
Dette er viktige poenger. Og jeg er helt enig. (Og dette var jeg forøvrig enig i hele tiden).

Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 18:26
Men det er klart, det er alltid fordeler og ulemper og risiko med alle valg. I dette tilfellet, man gjør seg avhengig av mobilnettet som kan gå ned, slik at man ikke får ladet. Skytjenesten kan gå ned, slik vi har sett med angrepet mot bla Spotify siste døgn. Plutselig fikk jeg ikke hørt på musikk på mobilen min. Kommer folk til å gidde å laste inn platesamlingen på mobilen sin igjen pga spotifydown noen timer, slik at de har musikk offline? Nei, tror veldig få gidder å gå tilbake til det.
Og det er en helt legitim vurdering å ta. Kanskje noen må vente noen timer på å lade hvis skytjenesten går ned også; det ville være upraktisk men noe som kunne skje av andre grunner også. Men hvis spodify ble borte for alltid, ville du slutte å høre på musikk? Utstyr som knyttes opp til kun en skytjeneste/leverandør/DRM/Aktivisering for å virke er det jeg kommenterer.

Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 18:26
Jeg tror EV-Box laster opp ladekort-IDene til alle faste brukere som ikke roamer, slik at dette ligger lagret lokalt på ladeboksen som en reserveløsning hvis nettet er nede, men detaljene om dette får du nesten sjekke med EV-Box direkte.
Det reduserer risikoen for at alle boksene går ned samtidig. Redundans. En fin ting.


Sitat fra: fredag på lørdag 22. oktober 2016, klokken 18:26
Å bruke en kontroversiell person som Kim Dotcom, som ikke akkurat har vært kjent som en lovlydig person, som argument for at skytjenester er risikabelt eller ikke fungerer, blir noe misvisende. Han er og blir et veldig ekstremt tilfelle.
Det er en viss avstand mellom virkeligheten og det som fremstilles i massemedia i den saken (og i de fleste saker jeg undersøker). Ett av hoved"bevisene" som er benyttet i saken er filer FBI beordret Megaupload til å ikke slette, fordi de ble benyttet i etterforskningen mot individer, og så ble han tiltalt for ikke å slette de! USA har bestemt at han er en fugitive, en rømling fra loven i USA, til tross for at USA ikke har jurisdiksjon over han i det hele tatt, og han verken er statsborger i USA eller noensinne vært i USA. Og slik er det med resten også. Saken er en fullstendig farse.

Filene på Megaupload var kopier av filer folk hadde andre steder, og var like varierte. Fra egne filer, til filer andre krever monopol på, til filer publisert av private eller bedrifter, til filer delt internt i bedrifter, til hva som helst annet. Monopolistene hadde fått tilgang til å slette filer på Megaupload. Men monopolistene ville ikke hatt hverken monopol eller makt over musikk som artistene ikke signerte vekk til dem, og heller ikke intektene, og ikke kunne de hindre noen i å få "kontrakt" heller, så de ville bli skøvet ut på sidelinjen raskt; hvis "plateselskapet" fikk se dagens lys. Og så ville eksisterende artister begynne å kreve å få en større andel fra monopolistene. Disrupted heter vist slikt nå. Derfor sloss de så hardt og skittent.

Han var forøvrig en nyrik bajas, som slengte om seg med penger, og som hadde snakket opp aksjer som han solgte etterpå. Hadde han vært litt mindre bajas hadde han nok kommet unna med det. Han hadde også gjort (økonomisk) småkriminalitet og datainbrudd og skrøt av det når han var ung. Det fikk han betinget for.

Sammenlign for eksempel med en "helte"investor som Carl Icahn. Fientlige oppkjøp med slakting der han tilbakebetaler penger gjennom slaktet. Og annen samfunnsskadelig parasittvirksomhet. Som når han opprettet reiseselskap med "rabatt" etter fientlig oppkjøp av TWA (som Howard Hughes fikk opp og frem) basert på TWAs egne priser og som TWA derfor ikke kunne konkurrere mot, i tillegg til å selge flyruter til konkurrenter. Slik kunne han skvise firmaet til døde.

Han snakker også opp aksjer og selger dem. Han fikk til om med Apple til å kjøpe opp egne aksjer og pumpe opp prisen og tjente derfor mer når han dumpet de. Og nå blir han kanskje Treasury Secretary

Norske daytradere har gjort det samme. Og får bruke NRK før de dumper aksjer.


Men av en eller annen grunn ser ikke mediebransjen ut til å like Kim Dotkom ::)


Edit: Jeg har lurt på om Icahn drev med greenmailing mot Apple slik han har gjort mot mange andre, eller om Tim Cook bare safet ved å pumpe aksjen som en gal uten at Icahn explisitt truet. (Eller om Tim Cook bare er ubehjelpelig lettlurt)

fredag

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 22. oktober 2016, klokken 22:46
Men hvis spodify ble borte for alltid, ville du slutte å høre på musikk? Utstyr som knyttes opp til kun en skytjeneste/leverandør/DRM/Aktivisering for å virke er det jeg kommenterer.

EV-Box og feks også Keba sine nyeste bokser støtter OCPP, en åpen industristandard basert på enten SOAP eller JSON/WebSockets for å kommunisere over nett med med en skytjeneste for å styre boksene. Litt som VT100, bare for ladebokser. http://www.openchargealliance.org/downloads/

I prinsippet kan man skifte leverandør for styring av disse boksene, siden de støtter denne standarden. Man kan i prinsippet programmere styringen selv, hvis man kan litt sånt. (Jeg sier "i prinsippet" fordi jeg har forsøkt å finne ut av hvordan man rent praktisk endrer URL for OCPP-styring av EV-Box boksene og skifte SIM-kort for M2M-kommunikasjon, men finner ikke dokumentasjon på det. Må sikkert bare grave litt mer.)

Vet ikke hvordan Zaptech fjernstyrer sine bokser, eller hva de tenker om OCPP.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

Takk for god informasjon. Håper du får det til. Har du vurdert å sende de en mail og spørre eller har du lyst se om du finner ut av det?

Kanskje elektrolux kan si noe om styringen av Zaptech boksene.

e-curious

Noen forslag til en "dings" som kan fordele laster mellom 16A CEE-uttak på Garo-stolper?

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:45
Noen forslag til en "dings" som kan fordele laster mellom 16A CEE-uttak på Garo-stolper?

Du kan ikke lastfordele CEE, kun Type 2 uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#37
Sitat fra: e-curious på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:45
Noen forslag til en "dings" som kan fordele laster mellom 16A CEE-uttak på Garo-stolper?
Som Jkirkebo skriv er det ikkje mulig å lastfordele CEE kontakter. Årsaka pga. måten kommunikasjonen foregår.

Ved CEE uttak (og schuko) er det elektronikk som er montert på / i ladekabel (enten klumpen på ladekabelen, eller i pistolen som settes i bilen) som styrer effekten som skal bli brukt for å lade. Ein del kabler kan bli justert frå 6A, til 16 eller 32A. Denne justering skjer direkte på ladekabelen.

I teorien skulle det la seg gjere å eksternt styre denne elektronikken frå ein felles kontroller. Via strømnettet (PLC) eller radio som blåtann eller WiFi. Eksempelvis om alle bruker samme ladekabler som har denne støtten innebygd vil det være mulig å last balansere CEE uttak / schuko. Men, det det utstyr som finnes idag har ikkje ein felles standard for kommunikasjonen.

Pga. ladekablene vil kunne koble seg til på ulike punkter ville dette bety at kontroller og måtte avgjere kursen ladekabel var kobla til. Om bruker kobla til CEE kabel via skjøtekabel eller grenkontakt ville det kunne være meir enn ein ladekabel pr. kurs. Skal alle slike mulige oppsett bli teke omsyn til blir det komplisert.

Oppsummert det ville være mulig, men hadde neppe gitt mindre kostnad eller enklere bruk.

Pga. ladekablene var kobla til via CEE ville dei være utsatt for tjuveri. Ville det være eit marked for slike system, like kostbart som fastmonterte system, men meir utsatt for feilbruk og tjuveri.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: TB på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:46
Pga. ladekablene var kobla til via CEE ville dei være utsatt for tjuveri. Ville det være eit marked for slike system, like kostbart som fastmonterte system, men meir utsatt for feilbruk og tjuveri.

Det vil ikke være et marked for noe sånt i Europa. EU-direktiv 2014/94/EU krever at offentlig tilgjengelige ladepunkter som settes opp eller "fornyes" (dvs repareres) fra og med 18. november 2017 skal ha type2-kontakt (eller integrert type2-kabel).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA