Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptech ladenettverk, noen som har erfaring?

Startet av svingen, søndag 25. september 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

svingen

Hei lite garasje lag med 14 garasjer og 32a 3 fase 400v anlegg er nå 5 elbiler men flere sier dem kjøper snart og noen som vil ha 2 elbil er med tiden. Det er og 15 plasser ute så folk har bil nr 2 ute. Alle har i dag 13a schuko i garasjene. Tenker og ha litt strøm igjen til andre ting som motorvarmer etc. Til ute parkering lurer jeg på etter hvert og sette opp 2 ladere (til gjester og til de som får 2 elbiler det er ikke behov får nå men på sikt) og et lite "skap" til 10 meter type2 kabler som kan kobles på og parkere rundt på plassen og strekke kabel til der man har parkert. Kan ikke garantere faste plasser da der er første mann til mølla prinsippet.  Er det mulig og gi ut 15 rfid kort med tilgang til stolpene og ta ut hvert år antall kw per kort? Slik att man får sett ut faktura? Går ut i fra det blir samme til garasjene uten tilgangstyring men bare dem er på nettverk. Holder det med att 1 kobler seg opp til trådløst nettverk? Noen som har erfaring i praksis med det her?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Er i prosess med samme på Lørenskog.

ZapCharger PRO er eit av produkta som blir vurdert. Når det gjeld lastbalansering er dette godt forklart. Spørsmål rundt tilknytning til Internett, samt forbruks måling og tilgangkontroll (for utvendige plassar) føler eg ikkje er godt nok besvart enno.

Eit alternativ er Salto. Der finnes det ein tenste med navn "CLU Online" som gir "Cloudcharge backoffice system som gjør at man får full kontroll på hele anlegget i forhold til bruk, tilgangsstyring og betalingssystemer."
Men, denne krav abonnement som har ein kostnad som må bli rekna inn i totalen.

Om ZapCharger PRO kan gi lokal forbruks måling og tilgangkontroll uten krav om abonnement vil det fort bli eit betre system.

Det som er farlig med slike abonnement baserte tenester er om firma som tilbyr tenesta gjer endringar, legg ned, eller går konkurs så står ein der uten eit system som fungerer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: TB på søndag 25. september 2016, klokken 22:16
Det som er farlig med slike abonnement baserte tenester er om firma som tilbyr tenesta gjer endringar, legg ned, eller går konkurs så står ein der uten eit system som fungerer.

Derfor er det lurt med en ladeboks som støtter feks Open Charge Point Protocol (OCCP). Da er det en viss sjanse for at utstyret kan integreres i en annen leverandørs styring av ladeboksene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nofuelno

Sitat fra: fredag på mandag 26. september 2016, klokken 14:54
Sitat fra: TB på søndag 25. september 2016, klokken 22:16
Det som er farlig med slike abonnement baserte tenester er om firma som tilbyr tenesta gjer endringar, legg ned, eller går konkurs så står ein der uten eit system som fungerer.

Derfor er det lurt med en ladeboks som støtter feks Open Charge Point Protocol (OCCP). Da er det en viss sjanse for at utstyret kan integreres i en annen leverandørs styring av ladeboksene.
Noen som har oversikt over hvilke ladebokser som støtter OCCP ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

svingen

#4
Må si att det frister lite med noe abb på noen slike ting. Er rimelig "statisk" løsning med lite behov får oppdatering.  Tror vi får prøve å holde ut litt til er ingen krise i dag men blir det flere elbiler så sliter vi. Er og ønske og lade raskere enn 8/10a men ting stopper ikke opp av den grunn. Fint om du gir et pip etterhvert @TB grei og få erfaring på det her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rav4_EV

Zaptec har vel akkurat rullet ut sitt nye ladepunkt og driver fortsatt med programvareutvikling slik jeg har forstått innleggene til Elektrolux. Dermed er det liten sjans for at noen har erfaringer med produktene i større anlegg.

OCPP kommer i flere revisjoner og er utrolig komplisert for bruk i et garasjeanlegg. Selv om OCPP ladepunkt fra flere enheter kunne i prinsippet jobbe sammen vil du være avhengig av en felles server som skal styre det hele. Slike løsninger ser jeg kun er bygget for storskaladrift hos landsdekkende ladeoperatører og ikke for enkle lastbalansering og avregningssystemer.

Kjøpere bør etterlyse interkompabilitet. Markedet er mettet av propietære løsninger som kun er laget for å bondefange kundene.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. september 2016, klokken 08:47
Kjøpere bør etterlyse interkompabilitet. Markedet er mettet av propietære løsninger som kun er laget for å bondefange kundene.
Mulig eg har tenkt feil, men min tanke er at om systemet fungerer lokalt - uten krav om abonnement vil ein være sikra at ein kan få brukt anlegget sjølv om leverandør / produsent skulle stoppe abonnement tenesten, eller gå konkurs.

Men, ein er ikkje sikra seinare utvidelse, dvs der det er behov for fleire ladeplasser, men dei er ikkje lenger i salg. Då har ein eit par valg:
- Sette opp to system, det gamle, og eit nytt i parallell, og over tid fase ut det gamle.
- Selge det gamle til andre som har samme behov. / Kjøpe brukte bokser av kompatibel modell.
- Håpe på at seinare leverandører vil sjå behovet for å kunne kommunisere mot eldre anlegg med proprietær protokoll. Her kan det være utfordringer i form av rettigheter og patenter så ikkje sikkert dette er noko å håpe på?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. september 2016, klokken 08:47
OCPP kommer i flere revisjoner og er utrolig komplisert for bruk i et garasjeanlegg. Selv om OCPP ladepunkt fra flere enheter kunne i prinsippet jobbe sammen vil du være avhengig av en felles server som skal styre det hele. Slike løsninger ser jeg kun er bygget for storskaladrift hos landsdekkende ladeoperatører og ikke for enkle lastbalansering og avregningssystemer.

Kjøpere bør etterlyse interkompabilitet. Markedet er mettet av propietære løsninger som kun er laget for å bondefange kundene.

OCPP er en eksisterende standard som sikrer interoperabilitet. Dersom man først skal anskaffe ladebokser som kobler seg til et abonnemnet på en skytjeneste for å administrere tilgangskontroll, ladekort, strømforbrukskontroll, osv og er bekymret for interoperabilitet ved en evt konkurs, så er OCPP en slags mulig løsning på dette.

Interoperabilitetsstandarder bidrar gjerne til litt mer kompleksitet, men masseproduksjon bør redusere merkostnaden vesentlig.

Jeg ser ikke den store forskjellen på en landsdekkende ladeoperatør og en landsdekkende skytjeneste for tilgangskontroll, ladekort, strømforbrukskontroll, osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

JanBrede

Sitat fra: TB på søndag 25. september 2016, klokken 22:16
Er i prosess med samme på Lørenskog.

ZapCharger PRO er eit av produkta som blir vurdert. Når det gjeld lastbalansering er dette godt forklart. Spørsmål rundt tilknytning til Internett, samt forbruks måling og tilgangkontroll (for utvendige plassar) føler eg ikkje er godt nok besvart enno.

Eit alternativ er Salto. Der finnes det ein tenste med navn "CLU Online" som gir "Cloudcharge backoffice system som gjør at man får full kontroll på hele anlegget i forhold til bruk, tilgangsstyring og betalingssystemer."
Men, denne krav abonnement som har ein kostnad som må bli rekna inn i totalen.

Om ZapCharger PRO kan gi lokal forbruks måling og tilgangkontroll uten krav om abonnement vil det fort bli eit betre system.

Det som er farlig med slike abonnement baserte tenester er om firma som tilbyr tenesta gjer endringar, legg ned, eller går konkurs så står ein der uten eit system som fungerer.

Sitter i samme prosess i Oslo, og @TB sine vurderinger matcher ganske nøyaktig mine :)  Vi får holde hverandre oppdatert.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

kvolle6

Tror vi er svært mange og flere som kommer til i denne "båten". Jeg ser på et lite sameie med relativt begrenset med strøm, hvor smarte ladebokser nok vil bli en forutsetning for å støtte elbiler på fornuftig vis. Zaptech?

Generelt vil jeg faktisk foretrekke en skytjeneste, og jeg tror vi skal venne oss til tanken på at det skal koste - litt. Jeg vil  i alle tilfeller ikke ha en lokal serverløsning, den tid er forbi. Salto har slik jeg har forstått det en løsning hvor man  må ha en  sentral (proprietær) enhet som kontrollerer laderegulatorene samlet. Greitt nok som en løsning, men jeg tror det er en enda bedre løsning om ladestasjonene kan snakke seg imellom direkte, og eventuellt konfigureres fra skytjenesten. Med strømforbruk fra regulatorene/RFID tilgjengelig i skyen har vi da det vi trenger.

Det jeg ikke har klart å finne ut er om noen i det hele tatt kan tilby dette nå - Zapcharger Home/Pro inkludert. Det virker som det er svært lite informasjon tilgjengelig om den funksjonalitet som vil slippes i Zapcharger innledningsvis. Dårlig med dokumentasjon og tegninger.

Selv er jeg nok villig til å legge ekstra kroner i en Zapcharger løsning dersom dette forenkler administrasjon, og løsningen er oppgraderbar. I første omgang er det ambisiøst å tenke OCPP som et godt fungerende element til å koble sammen regulatorer fra forskjellige leverandører i et system. Det tar nok både tid å få OCPP til å fungere "within brand", og testing av kvaliteten på implementeringen av protokollen  MELLOM leverandører vil by på mange utfordringer. Jeg antar vi alle kjenner til hvor "kompatibel" blåtann er? :-)

Min elektriker sier at Salto og Schneider er de som tilbyr løsninger som han kjenner til for å ha smarte laderegulatorer i et system. Jeg har bedt ham å sjekke hva Zapcharger vil kunne tilby, or vurderer i første omgang om jeg skal be ham kable opp en 3-fase 400v kurs med rødt stikk som en start i påvente av å finne en fungerende og brukenes løsning som ikke koster skjorta.........

kjetilV

svingen

Får besøk i morgen av sønico får å sjekke hvordan man kan gjøre det her ved hjelp av zaptech. Noen som har noen spørsmål som Bør stilles?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KjellG

Hvordan avregnes energi med lastdeling etc når AMS og effektprising kommer? Ladeboksen med sin egen "pris nå" mens du lader?  Zaptech PRO Pluss med egen "AMS" pr bruker?

elektrolux

Først og fremst så er Zapchargeren i salg i skrivende stund.

Når det gjelder avregning setter eier av anlegget opp ønsket pris og kan så selge lading til dem som ønsker det. Zaptec tilbyr så en betalingsløsning der eier av anlegget får 90% av fastsatt ladepris.

Forøvrig er det ingen abonnementer eller kostnader, og det er frivillig å bruke denne betalingstjenesten. Det er fullt mulig å gjøre egen avregning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hemi

Gir denne noen fordeler når man ikke har 400V nett? (har bil som helst vil ha 400v 3 fas) men har bare 230V 3 fas

KjellG

Som levert lader den 1-fase.

Skal du opp i 3-faselading, må du til med trefasetransformator foran ladestasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA