Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh

Startet av Pascal Stavanger, søndag 25. september 2016, klokken 16:08

« forrige - neste »

Pascal Stavanger

Som i emne
Hvordan eller hvor ser vi forskjell om batteri er 24kwh eller 30 kwh?

Og hvis vi lade på hurtiglading fra 5% til 90% hvor mye kwh skulle det komt in? Rund 22kwh?
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Rio

Jeg tror ikke det er noen fysisk forskjell på bilene, men du kan kanskje se det på ladetid, osv. i displayet.

En 24 kWh-bil har 21,5 kWh tilgjengelig (som ny). Fra 5% til 90% blir da 85% av 21,5 kWh, pluss ca 10% til laderen. I runde tall, litt over 20 kWh.

En 30 kWh-bil har 28,5 kWh tilgjengelig. Samme regnestykket gir ca 28 kWh.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Pascal Stavanger

#2
Takk for info. Fikk in 22 kwh på 85% , en 24kwt få 18kwh her da?
Vi kjører Oslo Stavanger og lader 3x og kjører vanlig
Klare max 150-170km/ lading
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Rio

150 km på en lading høres ut som 21,5 kW forsiktig kjøring, eller 30 kWh og kjøre som svin! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Pascal Stavanger

#4
Kjørte godt her ja, men oslo til kristiansand er jo 100-110 og jeg kjørte litt over det på cc siden feilmarginen.
Ligger på stavanger- egersund på 15 kw/100 km
Kristiansand- oslo 17 kw, jeg råkjører ikke med gidder ikke å kjøre som en padde.
Fant ut at 1% på baterie utgjør 2 km, dvs at hvis jeg har 100% klarer jeg 200 km med 14-15 kw i gjennomsnitt. Kjørte nettop Lyngdal-Ålgård 135 km på 14,5 kw gjennomsnitt
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Pascal Stavanger

Men det må jo være mulighet for å finner forskjell 24-30 kw
Vet at du kan se forskjell med 3,3 og 6,6 lader med kablene i motorrom, men finner ingenting som sier størrelse på baterie
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Husky

Jeg vet ikke hvordan du kan se forskjell på bilen. Men går du inn på nettsidene til vegvesenet, og på "kjøretøyopplysninger", kommer det hvertfall opp "30kw" på min. Mye mulig det står i vognkortet også, men det har jeg ikke her nå.

nr1rayner

Sitat fra: Pascal Stavanger på søndag 25. september 2016, klokken 22:13
Men det må jo være mulighet for å finner forskjell 24-30 kw
Vet at du kan se forskjell med 3,3 og 6,6 lader med kablene i motorrom, men finner ingenting som sier størrelse på baterie
Var det ikke noe med 2 oransje kabler på 6,6? Som jeg også har på min 3,3...
Der er det vel kanskje tryggere å bla seg fram til estimert ladetid, der skal det vel komme opp 2 tall for de med 6,6kw såvidt jeg vet.

Alle 24 skal vel ha mulighet for å sette lading til max 80%, men det er visst fjernet på 30kwh modellene.
Ellers ser man vel også det ganske fort på GOM vel, å klare trådstarters 150-170km vil bety å daffe rundt i 50-60 uten klima i en 24kwh.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Jeg tror det var to oransje kabler dersom du hadde hurtigladeport og bare en om du ikke hadde hurtigladeport? Det skal være en klistrelapp på ombordladeren hvor du kan se om det er 3,3 eller 6,6 kW.

Noen som har sett under bilen om det kan være noe merking der?

Ebe

Nå har vel ikke 3,3 eller 6,6 kW-lader noe å si om det er 24 kWh eller 30 kWh, begge lederne finnes vel på begge modellene?

Jeg tror en av få måter er, som nr1rayner sier, å se om bilen har en 80%-funksjon i innstillingene. 24kWh har dette, ikke 30kWh. Alternativt GOM ved fulladet batteri. 24kWh kommer sjeldent over 165 på GOM. 

På vegvesenets nettsider kommer det ikke opp noe informasjon om kW på batteriet på min bil, det er en 24kWh.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

#10
6,6 skal være tilgjengelig på begge modeller ja.

Trenger jo ikke fullade heller for å se på GOM.
Blir litt sånn grov gjetting her, men den regner vel normalt rundt 1,3-1,5 km pr % på 24kwh.
Mens sikkert 2+km pr % på 30kwh?
La oss si 60% ladet, GOM på en 24kwh vil den vel da (normalt) si ca 75-90km
Men på 30kwh viser den sikkert 120km eller kanskje mer.
Da tenker jeg (selvsagt) uten varme/AC aktivert..

Så kan man se på ladehastighet.
10A gir ca 10-11% pr time på 24kwh
16A gir ca 17% pr time på 24.
Regner med de respektive tall på 30kwh blir ca 6-8% og 10-13%?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Pascal Stavanger

Takk for utdypende svarene her, det står i vognkortet 30kw, syns bare jeg fikk lite ut av bilen egentlig, er klar over gom og reelt, men på langtur i Norge og følge traffikken kan det kun regnes 130 km per strekning skal man lade fra 10% og til 80% siden i tid på hurtiglading er det mest fornuftig.
Kjører jeg rund i stavanger klarer jeg 170 km/100%.
Øversrkjører min sønn står den gom neste dag på 220 km, har nok en tyngt høyrefot
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

nr1rayner

Svært lite med 30kw da, det er 40,8hk. Leafen skal ha 109hk, som igjen er 80kw ;)

Det er uten tvil en 30kwH du beskriver.
130-140km er det jeg regner som 100-0% med 24kwh. Jeg regner 1,3km pr % om sommeren og 1km pr % om vinteren, så 80-10% betyr ca 90km om sommeren og 70km om vinteren.
170km skal nok gå med 24kwh, men da helst med nedoverbakke hele veien, hvis ikke betyr det konstant 40 km/t på flatt terreng uten varme/AC..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Pascal Stavanger

2016 Leaf30kw
2015 i-miev

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA