Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think 2000 tar ikke strøm

Startet av Kjerstiib, torsdag 22. september 2016, klokken 13:50

« forrige - neste »

Kjerstiib

Hei!

Jeg har hatt en Think 2000 i rundt ett år nå, og har ikke hatt noen problemer med den. I går opplevde jeg at den ikke ville ta strøm, dvs ladesymbolet blinker og bilen lager 'ladelyd', men strømmen på bilen øker ikke. Tidligere eier byttet to batterier(?) i batteripakken i 2012. Jeg har to ladekabler, og har prøvd begge i flere timer, uten at ladeindikator har flyttet på seg.

Er det noen som har vært borti lignende og/eller vet hva jeg bør gjøre?

elektrolux

Hvor bor du?

Kan være inntaksikringen, men også selve laderen.

Går ut fra at du ikke har gul ! som indikerer isolasjonsfeil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kjerstiib

Jeg bor rett utenfor Bergen. Har ikke noe gult ! nei. Har prøvd masse forskjellig med laderen nå, og det ser ut som om at den lader i noen minutter, for så å slå seg av. Ladepunktet i bilen ble veldig varmt, så tok laderen på en timer, hvor den ladet periodevis annenhver halvtime, og har nå fått den opp på 40%. Skjekker status hele tiden, og av og til har strømindikatoren flyttet på seg, mens andre ganger står den helt stille selv etter flere timer lading.

Min far har relativt god peiling på biler, men ikke elbiler, så han har nå konkludert med at han ikke vet nok til å 'feilsøke' bilen videre. Håper nå at han som utfører vannservice på bilen kan hjelpe videre.

elektrolux

Umiddelbart stopp vannservicen!!!

Må kun utføres etter en servicelading, noe bilen tydeligvis sliter med.

Koble i stedet til et diagnose instrument og les av hva problemet er.

Alternativt send bilen til oss for en fix. Koster kun 1100 kr med Fjordline til Stavanger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Kjerstiib på fredag 23. september 2016, klokken 14:42
Ladepunktet i bilen ble veldig varmt, så tok laderen på en timer . . .

Hva mener du med "ladepunktet" ?? Hvis du mener der du plugger ladeledningen i bilen? så er vel det svakt punkt på noen av bilene (de som har "moderne" motorvarmer plugg). Har sett flere brente sånne.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Enig at dette kan skje, men at det er et svakt punkt når det blir varmgang på et 10-15 år gammelt Defa inntak vil jeg gjerne diskutere.

Hadde vært bedre om dette inntaket var et servicepunkt hvert 5-10 år, enn f.eks vannpumpen som bør stå i bilen så lenge den virker. Slutter vannpumpen å virke er det ingen krise og bilen kan kjøres til verksted, men dette inntaket kan medføre følgeskader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kjerstiib

Hei. Takk for mange svar!
Han som utfører vannservice på bilen har gjort det i mange år, og fikk kontaktinfoen hans fra forrige eier, går utifra at han da utfører seriveladingen :) Vi fikk dog ikke tak i han, så min far har feilsøkt videre og lest seg mer opp på bilen. Det han skriver selv er;

Inntakskablen hvor det ble varmt er fikset, uten at det hjalp selve ladnigen av bilen.
Laderen har 220V inn og 12V inn på laderen via sikring 28.
Styresignalet viser 3.2V DC fra BMS.
CB kontakt under sete har spenning 12 V mellom pinne 11 og 10, samt at pinne 10 har 12 V til jord.
Temperaturfølere for batteri er ikke sjekket.
Symptomene med at den tok lading i noen minutter har endret seg til å ikke ta lading i det heletatt.
"tankmåleren" viser nå 0%. Ved å sette bilen i D er det kraft på hjulene.
Batteriene på bilen har vært gode så langt og jeg har en rekkevidde på ca. 80km. Dette har økt fra ca 70km som den hadde da jeg kjøpte bilen.

Håper noen kan hjelpe oss å bli litt klokere om hva vi kan gjøre.




elektrolux

Du må ta en diagnose på bilen.

Tipper den avslører feil på temp sensor, eller isofeil.

Feil på temp sensor kan testes ut ved å la bilens batteri kjøle seg ned noen dager og så prøve å lade igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

#8
For meg høres det ut som defekt lader :-(

Hvilken spenning måler du på batteripakken?

Er det isofeil kommer det opp feilmelding i displayet, har du det?


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Kjerstiib

Bilen stod uten lading(strøm) fredag-tirsdag, og da vi prøvde i går ville den fortsatt ikke lade. Spenningen på bilen måles til 114V. Det er ingen feilmeldinger i displayet på bilen. Min far tror selv at det er defekt lader, men lurte på om det også kunne være temperaturfølerene til batteriet.

OneMore

Lukter defekt lader ja!
Det du har beskrevet er et kjent mønster.

Skru opp lader! Det er to sikringer der. Er du heldig er en av disse røket.
Tvilsomt, men i det minste verdt å sjekke ut :-)

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Kjerstiib

Da har vi fått tak i ny lader, bilen tar strøm og er (forhåpentligvis) klar for EU-kontroll senere i måneden. Tusen takk til alle som har kommet med svar og har hjulpet oss med feilsøkingen!

Caspar

Hyggelig å se at den ikke ble skrot grunnet defekt lader. Ikke så mange Classicer som overlever et laderhavari. Hold den på veien, nå er hver Classic viktig
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

NordicMaster

Hei

Jeg har akkurat samme problemet for tiden med en bil som jeg har leid via nabobil.no. Jeg har ingen forutsetninger for å gjøre noe med bilen og det har /fra hva jeg forstår) ikke eier heller. Er det noen her som er kyndig og villig til å ta en titt på bilen der den står i Holmenkollen en av de kommende dagene? Jeg skal nok få utleier til å betale litt for noen som kan gi en diagnose før han bestemmer seg for hva han gjør videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA