Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på taket

Startet av opelgt, onsdag 21. september 2016, klokken 10:05

« forrige - neste »

opelgt

Gikk over bilen nylig og oppdaget 5-6 (steinsprut?)på taket,dro til nærmeste Nissan forhandler for å be di se på taket.
Dette skyldes steinsprut var svaret,skal ikke bilen være såpass beskyttet av grunning ,lakk at det ikke ruster umiddelbart ved små lakkskader også på taket?
Har jo selvfølgelig fått steinsprut også andre steder på bilen uten dette resultatet ,bilen er sort,og det er synlig hvit grunning på andre steder med lakkskader .
Andre med sort bil og steinsprut på taket,rust.

kodalse

Tror ikke det er steinsprut, jeg har det også på min 2012 modell.
Kommer til å klage i løpet av året før garantiutløp.

Forøvrig er det vel en kjent sak på Leaf med dårlig lakk forøvrig.
Flassing av klarlakk har vært tema, dårlig heft på plastdetaljer osv.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

#2
Lakkgarantien dekker feil med lakken fra fabrikken. Den dekker ikke lakkskader påført av ytre omstendigheter som steinsprut og lignende.
Fabrikasjonsfeil som garantien dekker kan være falming, fargeforskjeller, flassing, lakkblemmer og overflaterust.

kodalse

Hvor mange er det som har overflaterust på taket av sin Leaf?
Det kunne være interessant å få et bilde av omfanget.

Min er foresten sølvgrå metallic.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Arha

Jeg har en svart (ikke metallic) 2012-modell med samme problem.  Oppdaget 3 rustflekker på taket og fikk BNH til å se på det.  Fikk som svar at dette kom av steinsprut, og at lakkgarantien bare dekket rustskader innenfra. Kjøpte med en lakkstift og prøvde å pynte på det, uten at resultatet ble noe bedre.  Jeg har som TS også en del hvite flekker foran på bilen.  Antakelig er lakken dårligere når det ikke er metallic  :-\
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kodalse

Nekter å tro det er steinsprut. Da skulle det vært også på panser og "frontfanger"
Jeg kommer til å melde inn dette som garantiskade og vise til andre som opplever det samme.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

prompt

Eg og har oppdaga ein liten rustflekk på taket. Kan sjå ut som det er steinsprut som har forårsaka det,men eg veit ikkje. Har ein sein 2013 modell som eg kjøpte brukt.

kjbu

Jeg frykter at rust i taket kan bli et problem på leaf. Hver vinter opplever jeg at det drypper vann fra taket, noe jeg er rimelig sikker på er kondens. Fuktig (varm) luft i kupeen kondenserer på innsiden av det kalde taket.
Dette er grobunn for rust, slik at hvis det er dårlig/ingen antirust-belegg på innsiden vil rust spise seg gjennom taket etter hvert  :o
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele


kjbu

Sitat fra: Sele på torsdag 22. september 2016, klokken 09:09
Bruker du AC året rundt?
Jeg bruker aldri AC, for å få lengre levetid på batteriet. Og minst mulig varme av samme grunn, kun når kona er på frysepunktet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele

#10
Jeg bruker AC året rundt=tør bil. Jeg tror ikke rusten noen har på taket er rustet innen fra og ut. Jeg tror rett og slett det er fordi lakken på Leaf er alt for dårlig.

http://www.dinside.no/motor/derfor-dugger-vinduene/61200192

haavardw

AC bidrar til å tørke bilen og fjerner dugg. Man bør absolutt bruke AC om vinteren. http://www.tv2.no/a/3924975

Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Einar_S

Dårlig lakk er vel ikke noe Leaf spesifikt problem. Den nye miljøvennlige lakken er slett og rett dårligere enn den var i "gamle dager". Fiks steinsprutskader og fjern fuglebæsj før det blir skader!

Skru også på AC regelmessig uansett biltype.
Om den står inaktiv lenge så lider tettingene i kompressoren og fører til økende gasslekkasje.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

kjbu

Sitat fra: haavardw på torsdag 22. september 2016, klokken 10:06
Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?

AC bruker strøm, må lade bilen oftere. Varme er enda verre, strømsluk. Jeg ønsker at bilen skal vare i 15 år, ikke 10.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

opelgt

Lite respons,men når det er sagt tror jeg nok at disse rustangrepene skyldes ytre påvirkning,type steinsprut.
Men kan dette kalles unormal bruk,resten av bilen er jo også dekket av steinsprut uten at det ruster,det oppstår bare en skade i lakken ,som igjen fører til at bilens grunning vises.
Hadde vel vært greit med synlig grunning også på bilens tak.Huff og huff,forferdelig irriterende på en 4 år gammel bil.Og ansvarsfraskrivelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA