Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Counterpointer


AmocoCadiz

Sitat fra: Ampera på mandag 08. mai 2017, klokken 13:13
Gode nyheter for dem som bestilte først :) Artikkelen er fra idag så igår må vel bety igår:)
Opels PR-sjef i Norge, Stein Pettersen, sier til Side3 :
"- De første bilene kom til Norge i går, og lanseringen går som planlagt. De fleste av de som bestilte bilene sine tidlig, får nå snart bilene. Men så har det blitt litt forskjøvet produksjon av bilene som skulle vært produsert i mai, som nå er flyttet til august. Det betyr en forskyvelse på 2-3 måneder litt avhengig av transporten fra USA."
http://www.side3.no/motor/opel-ker-prisen-pa-ampera-e/3423338618.html
Vel, ikke helt.
Han sier leveranse nr 2 er flyttet fra mai til august. Så "glemmer" han å nevne leveranse 3 i juni, nr 4 i juli, nr 5 i august. Ganske enkelt fordi det mystisk nok ikke skjer noe før i desember i fabrikken i Michigan for AE.

Hvis Opelmannen virkelig ønsker være transperent, kan han fortelle den virkelige årsaken til opphør av produksjonen.

Ikke at vi trenger det, indisierne er tydelig nok fra mange uavhengige kilder, men har noe med kundeomdømmet som kunne repareres noe i det minste.

AmocoCadiz

Sitat fra: Banan på mandag 08. mai 2017, klokken 00:10
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. mai 2017, klokken 23:16

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?
Det var da voldsomt til positiv holdning    ;)

for å føre resonementet ditt videre kan det også bli en Blessing in Disguise for alle de tusenvis Opelexit'ene  (Opexit?) som i 2018 får seg en mere moderne og  sexy elbil fra enten Musk eller Ghosn som faktisk hittil har levert varene.

Helt riktig resonnert. Jeg bestilte i kveld en Tesla model 3 - fordi jeg er ikke sikker på at Opel vil få så mange biler til. Hvorfor i all verden skal PSA selge biler med visstnok 9000USD tap pr.bil når de selv har andre merker som også har elbiler - slik som Renault Zoe med 400km rekkevidde og pris 272.000.- som de tjener penger på?

Kommer ikke Amperaen, så får jeg heller vente på Teslaen  :+1:
Meget lurt å ha en reservasjon på Tesla 3 ja.

Det er jo den bilen vi egentlig alle vil ha...

Jeg skjønner nå den er langt mere realistisk levert i rute enn tidligere antatt for oss ca 3700 som sto rett bak i AE køen.
(Gigafactory var jammen ikke en dum idee...)

Zuexi



Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 08. mai 2017, klokken 22:16
...
Han sier leveranse nr 2 er flyttet fra mai til august. Så "glemmer" han å nevne leveranse 3 i juni, nr 4 i juli, nr 5 i august. Ganske enkelt fordi det mystisk nok ikke skjer noe før i desember i fabrikken i Michigan for AE. ...

Ikke leveranse. Produksjonen.
Tyder på at produksjonen frem til mai gikk som planlagt før det ble full stopp for Ampera-e til Norge. :-/

Tellus

Min skal ha blitt produsert i februar. Skal videre ha blitt shippet fra USA i slutten av april. Burde være i Beligia hvert øyeblikk. Antar dette blir en del av leveranse nummer to. Forventer å få bilen innen utgangen av juni.

Time will tell.

sølv-pilen

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 08. mai 2017, klokken 22:22
Meget lurt å ha en reservasjon på Tesla 3 ja.

Det er jo den bilen vi egentlig alle vil ha...
Snakk for deg selv takk. Hadde mitt ønske vært en Tesla så hadde jeg hatt en Tesla.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kaiat

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 08. mai 2017, klokken 18:00
Sitat fra: Banan på mandag 08. mai 2017, klokken 07:25
Du har rett - og jeg feil... Renault er IKKE et merke under PSA-group - 1p til deg  :)

Men både Peugeot og Citroen er eid av PSA-group og selger el-biler.

Men poenget var at PSA-group allerede produserer elbiler, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

Interessant poeng.  PSAs elbiler er i dag baserte på teknologi fra samarbeidet med Mitsubishi.  I dag er Mitsubishi del av en allianse med Nissan og Renault.

En seriøs, kommende satsing fra PSA på helelektriske biler vil neppe basere seg på å låne teknologi fra GM eller Mitsubishi.

Det kan godt være at det er PSA som ikke vil ha Ampera-e da de har snakket om egne elbilprosjekter som kommer. De kan nok godt se verdien i Opel, men Ampera-e har ikke så mye Opel i seg og blir slik sett en "bastard". Hadde Ampera-e vært en fullblods Opel, utviklet av Opel, hadde nok PSA vært mye mer interessert.

En artig betraktning på siden av alt dette, er at PSAs toppsjef Carlos Tavares jobbet tidligere for Renault/Nissan tett på Carlos Ghosn. Det ble uenigheter mellom de to og Tavares trakk seg etter et ekstraordinært styremøte før han ble toppsjef i PSA. Når Nissan overtok Mitsubishi, ble Carlos Ghosn sjef for Mitsubishi også. PSA bør nok kanskje ikke basere seg på elbilteknologi fra Mitsubishi, nei...


kammiz

En vesentlig del av avtalen mellom GM og PSA er at de skal selge Bolt med Peugeot badging... Dette har jeg hørt fra ansatte i Peugeot. Det er informasjon de har fått.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

...

Det nye navnet blir Peu-pel-olet Boltera!

Du leste det først her....


Edit: Glemte at modellen egentlig skal hete Boltera-D - PSA skal fjerne batteri og elmotor, og skal putte inn sin 1.6 diesel isteden.  ;)

simon.s

...eller svada. Døp hele dritten om til svada, fordi det er det det er. Svada konsern :P  :-1-:
(ironisk ment)
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

DagfinnN

Hurra - ventetiden er snart over.
Bekreftet levering senest uke 22. Gleder meg til å bli helelektrisk!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


3irikur

Sitat fra: Tellus på tirsdag 09. mai 2017, klokken 07:31
Min skal ha blitt produsert i februar. Skal videre ha blitt shippet fra USA i slutten av april. Burde være i Beligia hvert øyeblikk. Antar dette blir en del av leveranse nummer to. Forventer å få bilen innen utgangen av juni.

Time will tell.

Tror vi er i samme situasjon - Jeg var tidlig ute med bestilling, den var registrert inn hos Opel 19.september.

Ringte med Mobile Kjeller (min forhandler) akkurat, og jeg fikk beskjed om forventet levering 17. Juni.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Quetzalcoatl

Reservert: Tesla Model 3 (Levering sent i 2018)

e-Golf

Sitat fra: Quetzalcoatl på tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:52
Da har Opel publisert prisliste for 2018-modellen.
Der kom du meg akuratt i forkjøpet :-)

Er det noen som har den gamle tilgjengelig, og som kan dele den?
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA